Prukupats pa la urtugrafia

Segons llegeixo al 3/24, a Fran√ßa es comencen a preocupar per la (mala) ortografia dels seus estudiants. Es veu que en un text de 10 ratlles tenen una mitjana de 14 faltes, 1,4 per l√≠nia. No est√† gens malament, encara que cal dir que l’ortografia del franc√®s √©s endimoniada. B√©, en qualsevol cas, si els francesos han detectat un problema al seu sistema, √©s que la cosa √©s seriosa.
A casa nostra, com ja he comentat en aquest blog (vegeu 1 i 2), la situaci√≥ ja no t√© sortida. El que em sorpr√®n √©s l’opini√≥ dels dos ‘experts’ consultats:

A Catalunya no hi ha estudis concrets sobre aquesta q√ľesti√≥. Els professors es divideixen entre els que pensen que no detecten gaires m√©s faltes i els que pensen que cal donar m√©s valor a l’√ļs de la llengua.

El professor Joan Bustos, de l’Escola Mare de D√©u de Lourdes de Matar√≥, explica a TV3 que els seus alumnes no fan m√©s faltes que fa uns anys i pensa que no se n’ha de donar tant la culpa als m√≤bils i a internet. Bustos considera que s’ha de tenir en compte cada situaci√≥. En un examen, per exemple, no es poden fer faltes, per√≤ en una comunicaci√≥ informal com la missatgeria instant√†nia no √©s tan problem√†tic que es facin servir abreviacions o faltes.

En canvi, Daniel Cassany, professor d’An√†lisi del Discurs de la Universitat Pompeu Fabra, t√© la impressi√≥ que els estudiants continuen cometent molts errors ortogr√†fics. Cassany assegura que ara √©s m√©s dif√≠cil escriure b√© que fa 40 anys perqu√® l’acc√©s que hi havia llavors a altres idiomes era menor.

Per millorar aquesta situaci√≥, algunes veus defensen que la societat doni m√©s valor a l’√ļs correcte de l’ortografia.

Cap de les dues postures em sembla convincent. Si, com diu el Sr. Bustos, amb les millores educatives i l’escolaritzaci√≥ en catal√† la cosa segueix igual, malament (aviat ens diran que la culpa √©s de les retallades en educaci√≥). Si, com diu el professor Cassany, √©s un problema de coneixement d’idiomes, ja no s√© qu√® pensar. No ho deu dir per l’angl√®s, assignatura en la qual els nostres estudiants s√≥n absoluts ignorants (del franc√®s, no cal ni parlar, pobret). Si ho diu pel castell√† i el catal√† que s’influeixen, no s√© pas qu√® dir. Jo em trobo gent que escriu en catal√† amb ortografia castellana, per√≤ cal veure si els companys de castell√† es troben amb el problema d’interfer√®ncia invers o simplement amb ignor√†ncia del sistema.

Cap dels dos plantejaments em sembla convincent. Si, com diu el Sr. Bustos, amb les millores educatives i l’escolaritzaci√≥ en catal√† la cosa segueix igual, malament (aviat ens diran que la culpa √©s de les retallades en educaci√≥). Si, com diu el professor Cassany, √©s un problema de coneixement d’idiomes, ja no s√© qu√® pensar. No ho deu dir per l’angl√®s, assignatura en la qual els nostres estudiants s√≥n absoluts ignorants (del franc√®s, no cal ni parlar, pobret). Si ho diu pel castell√† i el catal√† que s’influeixen, no s√© pas qu√® dir. Jo em trobo gent que escriu en catal√† amb ortografia castellana, per√≤ cal veure si els companys de castell√† es troben amb el problema d’interfer√®ncia invers o simplement amb ignor√†ncia del sistema.

En qualsevol cas, seria interessant veure si la falta d‚Äôh√†bit de lectura, la poca insist√®ncia en l’expressi√≥ i la presentaci√≥ acurada (no nom√©s correcta des del punt de vista ortogr√†fic) i la poca cultura liter√†ria no tenen un pes decisiu en el problema.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.