Prukupats pa la urtugrafia

Segons llegeixo al 3/24, a Fran√ßa es comencen a preocupar per la (mala) ortografia dels seus estudiants. Es veu que en un text de 10 ratlles tenen una mitjana de 14 faltes, 1,4 per l√≠nia. No est√† gens malament, encara que cal dir que l’ortografia del franc√®s √©s endimoniada. B√©, en qualsevol cas, si els francesos han detectat un problema al seu sistema, √©s que la cosa √©s seriosa.
A casa nostra, com ja he comentat en aquest blog (vegeu 1 i 2), la situaci√≥ ja no t√© sortida. El que em sorpr√®n √©s l’opini√≥ dels dos ‘experts’ consultats:

A Catalunya no hi ha estudis concrets sobre aquesta q√ľesti√≥. Els professors es divideixen entre els que pensen que no detecten gaires m√©s faltes i els que pensen que cal donar m√©s valor a l’√ļs de la llengua.

El professor Joan Bustos, de l’Escola Mare de D√©u de Lourdes de Matar√≥, explica a TV3 que els seus alumnes no fan m√©s faltes que fa uns anys i pensa que no se n’ha de donar tant la culpa als m√≤bils i a internet. Bustos considera que s’ha de tenir en compte cada situaci√≥. En un examen, per exemple, no es poden fer faltes, per√≤ en una comunicaci√≥ informal com la missatgeria instant√†nia no √©s tan problem√†tic que es facin servir abreviacions o faltes.

En canvi, Daniel Cassany, professor d’An√†lisi del Discurs de la Universitat Pompeu Fabra, t√© la impressi√≥ que els estudiants continuen cometent molts errors ortogr√†fics. Cassany assegura que ara √©s m√©s dif√≠cil escriure b√© que fa 40 anys perqu√® l’acc√©s que hi havia llavors a altres idiomes era menor.

Per millorar aquesta situaci√≥, algunes veus defensen que la societat doni m√©s valor a l’√ļs correcte de l’ortografia.

Cap de les dues postures em sembla convincent. Si, com diu el Sr. Bustos, amb les millores educatives i l’escolaritzaci√≥ en catal√† la cosa segueix igual, malament (aviat ens diran que la culpa √©s de les retallades en educaci√≥). Si, com diu el professor Cassany, √©s un problema de coneixement d’idiomes, ja no s√© qu√® pensar. No ho deu dir per l’angl√®s, assignatura en la qual els nostres estudiants s√≥n absoluts ignorants (del franc√®s, no cal ni parlar, pobret). Si ho diu pel castell√† i el catal√† que s’influeixen, no s√© pas qu√® dir. Jo em trobo gent que escriu en catal√† amb ortografia castellana, per√≤ cal veure si els companys de castell√† es troben amb el problema d’interfer√®ncia invers o simplement amb ignor√†ncia del sistema.

Cap dels dos plantejaments em sembla convincent. Si, com diu el Sr. Bustos, amb les millores educatives i l’escolaritzaci√≥ en catal√† la cosa segueix igual, malament (aviat ens diran que la culpa √©s de les retallades en educaci√≥). Si, com diu el professor Cassany, √©s un problema de coneixement d’idiomes, ja no s√© qu√® pensar. No ho deu dir per l’angl√®s, assignatura en la qual els nostres estudiants s√≥n absoluts ignorants (del franc√®s, no cal ni parlar, pobret). Si ho diu pel castell√† i el catal√† que s’influeixen, no s√© pas qu√® dir. Jo em trobo gent que escriu en catal√† amb ortografia castellana, per√≤ cal veure si els companys de castell√† es troben amb el problema d’interfer√®ncia invers o simplement amb ignor√†ncia del sistema.

En qualsevol cas, seria interessant veure si la falta d‚Äôh√†bit de lectura, la poca insist√®ncia en l’expressi√≥ i la presentaci√≥ acurada (no nom√©s correcta des del punt de vista ortogr√†fic) i la poca cultura liter√†ria no tenen un pes decisiu en el problema.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.