La mirada de Mira

En el Temps del 28 de gener, Joan Francesc Mira reflexiona sobre l’infantilisme arran de la seva visita al Campus de la UAB i de la lectura en una paret de l’esl√≤gan “Ni estat ni empresa”. N’extrec un par√†graf especialment significatiu:

Ni estat ni empresa i, per tant, no a tot. Molt b√©: una vegada has dit no a tot, qu√® queda? Queda un infantilisme irracional i acr√≠tic, perqu√® no t√© en compte l’aplicabilitat de les idees, el pur funcionament de la realitat, i aix√≤ √©s terrible. Tindre capacitat cr√≠tica vol dir fer un judici basat en uns elements, en unes comparacions, per√≤ sense aquests elements, sense uns certs coneixements, quina actitud has de tindre? Quedes indefens davant de qualsevol tipus de demag√≤gia. I si desapareix aquest gruix de gent (la que se suposa que la universitat ha de formar) que pot avisar de les mentides i denunciar els demagogs, llavors el contacte directe entre el demagog i la massa ignorant pot ser terror√≠fic. Perqu√® justament l’actitud infantil √©s la de la persona que no √©s capa√ß d’acarar les situacions i plantejar-se els problemes d’una manera adulta, coherent, racional, responsable, assumint les exig√®ncies que a un infant no se li suposen, per√≤ a un adult s√≠. A una criatura de cinc anys no se li suposa capacitat per a analitzar els conceptes, ni coher√®ncia a l’hora de pensar i actuar, ni serenitat per a no fer-ho segons el capritx del moment, ni capacitat per a controlar el sentit de les seues reaccions, per√≤ a un adult s√≠. L’infantilisme del qual parle, per tant, no √©s una q√ľesti√≥ d’edat: hi ha gent de cinquanta o seixanta anys que s√≥n d’una infantilitat absoluta. Capa√ßos de somriure complaguts, per exemples, quan algun nen malcriat escriu: “Ni estat ni empresa.”

13 pensaments a “La mirada de Mira

  1. Hay algunas cosas en este art√≠culo que se caen por su propio peso. En primer lugar, reconozco la capacidad divagativa del sr. Mira de la cual hace gala al extraer una serie de conclusiones sobre la condici√≥n humana a partir de una pintada en la pared (un elemento de criterio de los que habla, supongo). Admirable, no menos. Otra caracer√≠stica de su persona parece ser la voluntad de usar unos “elementos de criterio” extremadamente superficiales. Seg√ļn √©l “cincuenta” alumnos durmiendo en una facultad y el hecho de que me estorben al caminar parece una muestra de verdad suficiente para hablar de cualquier realidad. El por qu√© del hecho de que renuncien a recibir clase, y de por qu√© est√°n trabajando a jornada completa para mantener una “acampada” no debe ser un elemento de criterio seg√ļn el Sr. Mira.

    En segundo lugar, niega que haya vida m√°s all√° del estado y de la empresa. Bueno, de entrada hay unos estudiantes (y m√°s de 50, 100 o 300) que han luchado y seguir√°n luchando al margen del estado y de la empresa, que han conseguido mantener una infraestuctura de ocupaci√≥n efectiva con un coste m√≠nimo (incuyendo comida, alojamiento y organizaci√≥n de actividades con profesores y multitud de colectivos), que han sido los √ļnicos estudiantes que han podido sentarse a hablar con el equipo de gobierno de algo m√°s que la cantidad de papel higi√©nico que corresponde a cada facultad y que han evidenciado un debate sobre un tema de inter√©s que antes se daba por supuesto como es la funci√≥n de la universidad en un mundo mercantiliado, entre otras cosas. Eso es un elemento de criterio. Lo que expone el sr. Mira es el onanismo mental que aparece cuando la realidad es simplificada hasta el extremo m√°s demag√≥gico. O cuando se realiza por sistema un fellatio a la autoridad, que tambi√©n suele pasar.

  2. Marc,
    La simplificaci√≥ sempre √©s dolenta, certament. Per√≤ els esl√≤gans que associen Bolonya amb les set plagues d’Egipte tamb√© ho s√≥n.
    Per cert, aix√≤ que els estudiants que esmentes (de 50 a 300 hi ha una difer√®ncia d’u a sis, potser que aclarim quanta gent hi havia realment) estaven i estan al marge de l’estat i l’empresa fa riure. Estan matriculats a una universitat p√ļblica que es paga amb els diners que recapta l’estat? Tenen contractat un servei de m√≤bil, aigua, llum (empreses privades)? Ei, que no estem parlant d’ermitans que viuen al mig del bosc. No simplifiquis tu tamb√©. I, sobretot, no us pengeu medalles, que autogestionar les xerradetes d’anar per casa i els plats de pasta amb salsa de tomata que es van organitzar durant l’ocupaci√≥ no √©s el mateix que organitzar una facultat amb onze titulacions en horari compartit i m√©s de tres mil estudiants, tenir un menjadors per a milers de persones, etc.
    Per cert, al ‘coste m√≠nimo’ suma-hi la llum, la calefacci√≥ i l’aigua que vam pagar entre tots (tamb√© van portar generadors autogestionats?). Menys acampades a temps complet i m√©s estudiar i protestar alhora.

  3. Totalment d’acord amb el Mira, nom√©s que ell ho expressa mooooolt m√©s b√©. Un cap clar, una veu independent -de la qual es pot discrepar democr√†ticament sempre que es vulgui- i un orgull per la disciplina.

  4. Sr. Villalba:

    Varias cosas. Lo que asocia Bolonia con las plagas de Egipto o con la mercantilizaci√≥n de la universidad, aparte de esl√≥ganes (como lo son tambi√©n: “Quiero Hacer Clase Porque He Pagado”, “Calentar Mi Silla Es Un Derecho Y Tiene Que Ver con el Derecho a la Educaci√≥n”, o mi favorito: “Protestad, Pero Dejadme en Paz”) es tambi√©n un an√°lisis minucioso que se lleva haciendo desde la √©poca de oposici√≥n estudiantil a la LOU de Aznar (o Bolonia, para los amigos). An√°lisis que no ha hecho un gobierno (ni estatal ni auton√≥mico ni universitario) que llana y casualmente se ha limitado a repetir esl√≥ganes: “Con Europa, Estaremos Bien” u “Homologarse con Europa Significa Necesariamente Rehacer las Titulaciones”. Realmente existen grandes razones para oponerse a esta reforma de la funci√≥n de la universidad en la sociedad (cosa que tiene que ver poco con la pedagog√≠a, como se publicita). Si me lo pide, se las describo en unas cinco respuestas de comentario. Como aperitivo, puede ir consultando alguno de los miles de documentos, entre art√≠culos de opini√≥n y an√°lisis legales, que se han parido con el fin de analizar Bolonia y sus consecuencias. Muchos de ellos realizados por estudiantes que protestaban mientras estudiaban en los √ļltimos ocho y pico a√Īos (desde que la LOU fue aprobada). Y de postre, compararlo con los cuatro (o cinco si me apura) panfletos que han editado los gobiernos y sus representantes y s√≥lo a ra√≠z, precisamente, de las manifestaciones estudiantiles en forma de ocupaciones.

    Como dice usted, vivir hoy en d√≠a sin rozarse con la empresa o con estado en esta nuestra sociedad es, efectivamente, casi que imposible. El ermita√Īo que se asome fuera de su caba√Īa posiblemente obtenga un paisaje notable formado por una urbanizaci√≥n “Golf Resort”, mejorado al atardecer por un est√©tico reflejo del sol en las piscinas del complejo.

    Esto es un hecho obvio que hace bien en se√Īalar ya que muchas veces se obv√≠a. Sin embargo, al valorar las ocupaciones no hac√≠a referencia a este hecho. A la pintada de la que hablaba el se√Īor Mira se le pueden atribuir muchos significados e intencionalidades. √Čl opt√≥ por aquello que se ajustaba m√°s al argumento que presenta el movimiento estudiantil como un ente infantiloide y “antitodo” y alababa las virtudes de un pensamiento cr√≠tico sin pintadas, cosa que tiene mucho que ver con el pensamiento cr√≠tico. Los carteles publicitarios, por ejemplo, tienen que ser una patada al pensamiento cr√≠tico. En fin. A lo que vamos. Lo que se aprend√≠o durante las ocupaciones aparte de organizar charlas de “andar por casa” y a cocinar “espaguetis” (por cierto, usted realmente desconoce el funcionamiento de lo que fue la ocupaci√≥n de su facultad y la calidad de las actividades que all√≠ se realizaban, ¬Ņse preocup√≥ por las ocupaciones y por la lucha de estudiantes y compa√Īeros antes o despu√©s de que empezaran a estorbarle al cruzar el vest√≠bulo?) fue que no se necesita la intermediaci√≥n de empresa ni estado alguno para organizar, entre otras cosas: grupos de estudio que cubrieran el d√©ficit que supone perder horas de calentar silla (algo muy bolo√Īesco, ¬Ņno?), organizaci√≥n de actividades con, entre otros, catedr√°ticos de andar por casa; limpieza y gesti√≥n del espacio vital; conseguir comida mediante circuitos de distribuci√≥n alternativos y recliclaje de comida; estudio y cr√≠tica de las cosas que nos afectan (como el plan bolonia); aprender a cooperar; desarrollo de estrategias; poner en pr√°ctica la palabra consenso y un muy largo etc√©tera. Cosa que se hizo sin mediaci√≥n alguna por parte del estado o la empresa. Por tanto algo acr√≠tico e infantil seg√ļn el criterio del se√Īor Mira.

    Pero por supuesto, y como muy bien usted se√Īala, requiere mucho m√°s esfuerzo dedicarle dos o tres horas a una junta de facultad en la que se gestionan las once carreras de las que habla. Un caso de paradoja matem√°tica relacionado con una falta de inter√©s a costa de mantener cualquier argumento en contra de los que osan perturbar la “normalidad”. Una manera de proceder de la que no se infiere “pensamiento cr√≠tico”, si me permite.

  5. Marc,
    Estic completament d’acord amb la necessitat del pensament cr√≠tic i de la necessitat d’informacions contrastades. Jo he mirat de contribuir al debat sobre l’EEES des del meu blog (pots mirar les entrades). Et poso un exemple. Vaig penjar la informaci√≥ sobre el sistema universitari finland√®s, que aplica l’EEES des del 2005. La universitat √©s p√ļblica (cap privatitzaci√≥), la matr√≠cula √©s gratu√Įta (cap encariment), mant√© totes les titulacions d’humanitats suposadament in√ļtils, e.g. lleng√ľes b√†ltiques (cap mercantilitzaci√≥ dels ensenyaments). Davant d’aquestes dades, hi ha interpretacions diferents, evidentment, per√≤ no sembla just dir que l’EEES √©s intr√≠nsecament dolenta, mercantilista, privatitzadora, etc. Almenys a Finl√†ndia, no ho √©s (pots mirar si ho √©s a Holanda, Tx√®quia, Austria, etc.). Tamb√© tinc dades concretes sobre sistemes universitaris no EEES suposadament populars que fan justament el contrari: mira’t els preus de la matr√≠cula de la Universidad de la Habana o les titulacions de la Universidad Bolivariana. Aix√≤ √©s informaci√≥, no demag√≤gia. Llen√ßar prediccions catastrofistes sense cap base, barrejant-ho tot, em sembla que s√≠.
    Sobre la normalitat i el pensament cr√≠tic, em sembla que discrepem, perqu√® a la nostra Facultat, s’han perm√®s sempre les assemblees, les reunions, les intervencions no programades dels estudiants, s’ha consagrat la paritat a la Junta, tot de concessions fins m√©s enll√† del que era raonable (al meu parer). Per desgr√†cia, la resposta ha estat una Assemblea infrarepresentativa que ha estat incapa√ß de dotar-se d’un reglament (en contra del que dicta el Reglament de la Facultat), un col¬∑lectiu d’individus que consideren normal que s’insulti i s’amenaci la Degana, que es llencin ous (√©s aix√≤ el reciclatge de menjar, oi?) i pintura al Deganat, que s’impedeixi la difusi√≥ del coneixement a les aules (ja s√© que no deu ser coneixement prou cr√≠tic, per√≤ compta que els expedientats han demanat de rebre’l!!!). Em temo que la teva idea del pensament cr√≠tic √©s: o penses com jo, que tinc la ra√≥, o t’impedeixo pensar. El drama √©s que no convenceu ni els gats que corren pels patis i aleshores us oblideu del consens (quina paraula que teniu sempre a la boca!) i passeu a m√®todes m√©s efectius: es fa el que jo dic i s’acabat, perqu√® jo tinc ra√≥ i vosaltres sou uns estudiants iniciativa ni consci√®ncia i fem el que us conv√©. encara que no us agradi.
    Finalment, la “facultat autogestionada” que ens dibuixes amb color de rosa (encara no m’has dit si vau pagar la llum, l’aigua i la calefacci√≥ o robar b√©ns i serveis p√ļblics √©s l√≠cit) √©s molt interessant com a novel¬∑la, per√≤ no com a sistema seri√≥s. A m√©s, no veig perqu√® no la podeu muntar al casal del barri (per fer cursos de percussi√≥ i de pancartisme, cineclubs,…) i deixar la gent que vol rebre una formaci√≥ seriosa per part de gent qualificada la rebi. Per cert, ja s√© que us penseu que la Facultat de Lletres √©s el centre del m√≥n del moviment estudiantil mundial, per√≤ podeu anar a predicar l’evangeli a altres facultats: aneu a Veterin√†ria, a Dret, a Ci√®ncies o a Medicina, per variar. A Lletres, la gent ja est√† ben farta de ximpleries: mira’t els comentaris que fan els estudiants al blog de l’Assemblea i te’n far√†s un bona idea. O es posen les piles o aviat tindran una organitzaci√≥ estudiantil alternativa que els passar√† la m√† per la cara, com a Pol√≠tiques.

  6. “La universitat √©s p√ļblica (cap privatitzaci√≥)”
    El mayor peso del consejo social que otorga la L.O.U., los acuerdos del sr. Ferrer con el sr. Bot√≠n sobre hacia d√≥nde debe y hacia d√≥nde no debe ir la universidad, el financiamiento de Novartis de titulaciones y laboratorios, la aparici√≥n de las “becas pr√©stamo” del Banco Santander para los post-grados y otros muchos hechos despienten claramente √©sta afirmaci√≥n.

    “Mant√© totes les titulacions d‚Äôhumanitats suposadament in√ļtils”

    Cómo estudiante de Teoría de la literatura y literatura comparada te puedo decir que la titulación desaparecerá cómo carrera de segundo ciclo, pasará a ser un Máster y se encarecerá.

    Defender la libertad de expresi√≥n y el pensamiento cr√≠tico desde la defensa de una instituci√≥n que apaliza a estudiantes pac√≠ficamente sentados, que utiliza a gente armada para mantener la normalidad de una facultad, que considera un acto democr√°tico la toma de posesi√≥n de la Sra. Ripoll impidiendo por la fuerza la entrada de cualquier estudiante,… Es burlarse del concepto de libertad y pensamiento cr√≠tico.

    Ni el monopolio de la violencia es pacifismo ni la libertad de obedecer o ser sancionado es libertad.

    PD: Me ha impactado especialmente ésta frase:
    “que es llencin ous (√©s aix√≤ el reciclatge de menjar, oi?) i pintura al Deganat,”

    Por favor, la decana admiti√≥ haber contemplado como abr√≠an la cabeza y mol√≠an a porrazos a “sus” alumnos sentados en protesta pac√≠fica por orden suya. ¬ŅDe verdad lo consideras comparable a ensuciar su puerta?

  7. Hola,

    fa dies que veig els comentaris de descontent a aquest bloc, el dia 4 de febrer uns quants alumnes de la Facultat de Filosofia i Lletres vam constituir la Plataforma Unitària de la Facultat de Filosofia i Lletres.

    Estem comen√ßant a fer difusi√≥, i per aix√≤ deixem aquest missatge aqu√≠, veient la quantitat de gent en desacord amb la metodologia dels actuals “dirigents” de l’assemblea.

    Per a qualsevol dubte teniu el bloc de la plataforma per a veure quins objectius tenim i què proposem.

    Un cordial salut a tots,

    PUFFiL

  8. Benvinguda PUFFiL! El que necessita la Facultat és veus representatives i amb visions diferents i ben informades dels problemes. Molta sort.

  9. Daniel,
    La col¬∑laboraci√≥ universitat empresa ha existit i existeix. Informa’ns d’aquesta titulaci√≥ que paga Novartis. Qu√® paga exactament: la n√≤mina dels professors, la n√≤mina dels t√®cnics de laboratori, les instal¬∑lacions? Ha subornat Novartis l’ANECA perqu√® s’aprovi el seu grau?
    Explica’ns amb detall quins s√≥n aquests acords tan secrets amb el senyor Bot√≠n. Haurem d’ingressar la n√≤mina obligat√≤riament al Banc Santander? Haureu de matricular-vos a les oficines del Santander? Ha decidit el senyor Bot√≠n si Teoria de la Literatura passa a m√†ster i Antropologia o Hist√≤ria de la M√ļsica passen a grau (aix√≤ no ho explicaves, esclar: contradiu el teu argument)?
    I que consti que a mi el senyor Bot√≠n em regira les entranyes i m’emprenya que les universitats p√ļbliques ens facin un pla de pensions als professors i PAS a la Caixa per pagar favors. Ara, pensa que Noam Chomsky, a m√©s d’anarquista, √©s un ling√ľista del MIT que rebia diners per finan√ßar projectes de recerca de l’ex√®rcit, diners que mai va rebutjat ni criticar. No √©s l’origen dels diners el que resulta criticable sin√≥ l’√ļs que se’n fa i Chomsky no els feia servir per construir armes, sin√≥ per posar les bases de la ling√ľ√≠stica moderna.

  10. Por el momento Novartis ya tiene una cátedra en la autónoma:
    https://www.uabcatedra.com/
    tiene un laboratorio en colaboración con la UAB:
    https://www.uab.es/servlet/Satellite?c=Page&cid=1099409749848&noticiaid=1096479229202&pagename=UAB%2FPage%2FTemplatePlanaDivsNoticiesdetall
    y su presidente en Espa√Īa (Jes√ļs Acebillo) forma parte del consejo social, en el que no hay ning√ļn estudiante (que yo sepa nunca lo ha habido). Consejo que, c√≥mo ya sabr√°s, ha adquirido mayor peso desde la aplicaci√≥n de la LOU.

    En cu√°nto a los acuerdos del Banco Santander con la UAB:
    РPuedes ver en la página de la autónoma cómo ofrecen las famosas bécas préstamo para los postgrados (llamadas Supercréditos de postgrado y con intereses, evidentemente).
    – La UAB est√° dentro de la red de universidades Universia presidida por Emilio Bot√≠n y “con el mecenazgo del Banco Santander”
    – Los acuerdos Ferrer-Bot√≠n est√°n en la misma p√°gina de la aut√≥noma, incluso hay un video de media hora en el que salen los dos firm√°ndolos y c√≥mo Emilio Bot√≠n afirma estar encantado con el EEES. Uno de los puntos principales del acuerdo es la “captaci√≥n de talento”.

    √Čstos son s√≥lo dos ejemplos (un banco y una multinacional) de c√≥mo se est√° privatizando cada vez m√°s la universidad. Me han parecido sufucientes. Pero hay muchos m√°s.

  11. Daniel,
    Com? Que Novartis paga una c√†tedra i t√© un lloc al Consell Social? Que no hav√≠em dit que havien muntat una titulaci√≥ i tot? Per cert, quines condicions imposa la c√†tedra? ¬ŅObliga el titular a explicar a classe les bondats de l’empresa?
    Sobre el Santander (que insisteixo que no m’agrada). La UAB est√† en la red Universia pagada pel Banco Santander. A qu√® obliga aix√≤? A privatitzar serveis? A suprimir titulacions? Tamb√© t√© contractes la UAB amb la Caixa de Catalunya? ¬ŅHa afectat aix√≤ a les titulacions, al contingut dels cursos, a la gesti√≥ p√ļblica de la universitat?
    El Santander (i altres bancs) ofereixen cr√®dits d’estudi (cosa que fa anys que aplica la UPF: √©s m√©s privada la UAB que la UPF?). Jo no ho criticaria, llevat que aix√≤ fos l’√ļnica opci√≥ i exclogu√©s les beques p√ļbliques, cosa que no fan, oi? La meva postura √©s que si hi ha gent que opta per pagar-se un cr√®dit, que se’l pagui i que deixi els diners p√ļblics de les beques per a qui no tingui diners per fer-ho i ho mereixi per expedient. Una cosa no vol dir excloure l’altra, igual que la cobertura universal de la seguretat social no exclou les m√ļtues privades.
    Anem als acords que han de reconvertir la UAB en una sucursal del Santander:
    “El Banco Santander dar√° apoyo a un programa de becas que beneficiar√° a j√≥venes doctores (10 el 2008 y 20 cada a√Īo a partir del 2009) a los que la UAB conceder√° estancias postdoctorales de dos a√Īos de duraci√≥n en sus departamentos e institutos.”
    Ui quina cosa tan dolenta!
    “La UAB, con el apoyo de Banco Santander, crear√° cinco C√°tedras de Transferencia de Tecnolog√≠a y Conocimiento (CTTC) en diferentes √°mbitos del saber.”
    Aqu√≠ no s√© qu√® dir, perqu√® el que diuen no diu res. Ara, de privatitzar…

    “Campus √ćtaca, el programa socioeducativo de la UAB dirigido a estudiantes de ESO, tendr√°, en sus pr√≥ximas ediciones, el patrocinio de Banco Santander.”
    Privatitzem les visites dels estudiants de secundària, potser?

    En resum, no veig per enlloc les privatitzacions de serveis, ni les mediatitzacions de les titulacions per foscos interessos empresarials, ni el control de la gesti√≥ de les beques del ministerio, ni les de les UAB. ¬ŅOn s√≥n les dades de la privatitzaci√≥ que dius tenir (‘hay muchos m√°s’) per√≤ que no ensenyes? Si tot el material que tens √©s una teoria conspirat√≤ria sense cap prova…

  12. Tal vez ha habido un malentendido en lo que cada uno entiende por privatizaci√≥n. Yo entiendo que si una universidad p√ļblica pasa a ser financiada por parte de instituciones privadas (el caso de las c√°tedra de Novartis, el laboratorio, las c√°tedras del Banco Santander, etc.) se est√° privatizando. No creo que nunca llegue a privatizarse del todo, pero que se est√° privatizando y que la LOU lo est√° favoreciendo me parece claro. ¬ŅQu√© otra acepci√≥n de “privatizar” utilizas?

    “Una cosa no vol dir excloure l‚Äôaltra, igual que la cobertura universal de la seguretat social no exclou les m√ļtues privades.”

    Ya, pero en un hospital p√ļblico no entran las mutuas privadas. Si quieres y puedes ir a una mutua privada lo haces y si no vas a la seguridad social. Entiendo que no hay privatizaci√≥n de la ense√Īanza p√ļblica cuando √©sto pasa. Evidentemente, no estoy hablando de abolir las universidades privadas, sino de que la universidad p√ļblica lo sigue siendo.

    ‚ÄúEl Banco Santander dar√° apoyo a un programa de becas que beneficiar√° a j√≥venes doctores (10 el 2008 y 20 cada a√Īo a partir del 2009) a los que la UAB conceder√° estancias postdoctorales de dos a√Īos de duraci√≥n en sus departamentos e institutos.‚ÄĚ
    “Ui quina cosa tan dolenta!”

    ¬°Por favor! Somos mayorcitos para saber que los programas sociales de los bancos son tapaderas. ¬ŅEst√°s insinuando que Emilio Bot√≠n se ha vuelto loco y quiere regalar dinero a las universidades sin obtener beneficios? ¬ŅLo hace por tener pasi√≥n por el conocimiento?
    Puede que hagan acuerdos para darse publicidad, para afianzar relaciones y vender sus becas desde la instituci√≥n que pagamos todos, etc. Pero por el bien del conocimiento… ¬°√Čstamos hablando de Emilio Bot√≠n!

    Si las empresas y los bancos dirigen m√°s el rumbo econ√≥mico de la universidad (mediante el consejo social), si aumentan las c√°tedras patrocinadas por empresas y bancos y no las p√ļblicas (porque a coste 0, como dec√≠a el antiguo equipo de gobierno, no me salen las cuentas), si la universidad acuerda y publicita “supercr√©ditos” bancarios,…
    ¬ŅNo quiere decir que se est√° privatizando?

  13. Daniel,
    Veig que s√≠, que entenem coses diferents per ‘privatitzar’. Jo penso en la gesti√≥ privada de serveis p√ļblics, com els ferrocarrils del Regne Unit. Penso en una empresa p√ļblica (Iberia, Telef√≤nica) venuda a una empresa privada i que cotitza en borsa. De moment, les √ļniques universitats que es podrien permetre cotitzar a borsa s√≥n Harvard, MIT, Cambridge i Oxford.
    Estic d’acord que el rumb econ√≤mic de les universitats √©s preocupant per la deficient inversi√≥ p√ļblica en ensenyament, recerca, doc√®ncia, etc. Som a la cua de la Uni√≥ Europea i aix√≤ √©s una vergonya.
    I el senyor Bot√≠n en pot treure un partit, per√≤ no crec pas que tingui inter√®s en gestionar una universitat p√ļblica, que √©s una empresa ru√Įnosa i molt dif√≠cil de gestionar. Posant-hi diners en treu rebaixes fiscals, publicitat i prestigi social (mira que no dic que l’interessi la recerca, cosa que sospito que s√≠ que li interessa a Novartis). Al meu entendre, passa el mateix amb el patrocini de l’Auditori pel Banc Sabadell, per√≤ no diem que el Banc Sabadell decideix el repertori o que es privatitza la m√ļsica.
    I que consti, que estic completament d’acord que l’ideal seria no necessitar els diners del Santander, per√≤ com que no √©s el cas ni sembla que podem comptar amb governs com d√©u mana per finan√ßar la universitat p√ļblica ni els estudiants estan disposats a pagar el 100% de la matr√≠cula, ens tocar√† cercar fons per a tot all√≤ que no cobreixen els diners que ens paga la Generalitat (amb retard, per cert, cosa que ens ha obligat a endeutar-nos per poder pagar les n√≤mines).

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