Blog d'en Xavier Villalba

Recerca, docència i altres assumptes

El valor de l’adjectiu ‘multitudinari’

Els semantistes ens ensenyen que hi ha alguns adjectius que són vagues (no pas ganduls!), és a dir que el seu valor de referència s’ha de fixar contextualment. Així doncs, quan diem que una persona és alta, el valor d’alt pot variar segons el context: un pot ser alt entre els Pigmeus i no ser-ho entre els Watusi. Aquesta vaguetat sorgeix molt sovint amb l’adjectiu multitudinari quan modifica el nom assemblea. Noteu alguns exemples nostrats espigolats de la xarxa:

Més d’un centenar:

El passat dijous, 8 d’octubre, va tenir lloc una multitudinària assemblea d’estudiants a la plaça Cívica per a organitzar la Festa Major de la UAB, després que el Rectorat fes pública la decisió de no celebrar aquest curs la gran diada festiva de la universitat. L’assemblea va ser convocada per la Coordinadora d’Assemblees de Facultat (CAF) i el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) i va tenir una molt bona acollida entre l’estudiantat universitari, arribant a aplegar més d’un centenar de persones.

Però això no s’atura aquí. Ahir mateix, l’Assemblea d’Estudiants de la Facultat de Filosofia i Lletres decidia en una assemblea multitudinària i per un resultat de 165 vots a favor, 3 vots en contra i 12 abstencions, ocupar a partir de dilluns la Facultat

Compareu la versió d’aquest esdeviment amb la següent:

Més de dos centenars:

1. És legitima la convocatòria d’ocupació des de l’assemblea de lletres?
Sí. El 18 de novembre una assemblea multitudinària de més de 250 estudiants (la més gran dels últims 3 anys) va decidir per majoria absoluta convocar l’ocupació amb aturada de classes.

D’altra banda, una altre assemblea multitudinària (entre 200 i 300 persones) a la Facultat de Ciències de la Comunicació va decidir per aclaparadora majoria una acció similar amb l’objectiu d’obrir espais de debat,

Una Assemblea multitudinària de gairebé la majoria de les més de 600 persones que han vingut a la plantada, recollia el sentiment general de satisfacció i perseverança

Noteu la semàntica de l’expressió “gairebé la majoria de les més de 600 persones que han vingut a la plantada”: és a dir, menys de la meitat! Premi per al redactor!

Uns 400 conductors d’autobusos tallen la via Laietana de Barcelona per fer una assemblea multitudinària al carrer

Més d’un miler:

La Plataforma en Defensa de l’Ebre va reunir ahir més d’un miler de persones a Tortosa en el que va ser una assemblea multitudinària.

Assemblea multitudinària dels treballadors de TMB – autobusos de Barcelona
El dimarts 23 de desembre més de mil treballadors de Transports de Barcelona (autobusos) van participar a l’assemblea que es va dur a terme al vestíbul de la Universitat de Barcelona, ocupada pels estudiants en contra de Bolonya.

Nombre indefinit (no pas infinit, espero!):

Els estudiants de la Facultat de Traducció i Interpretació (FTI) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), després d’una assemblea multitudinària celebrada el dia 3 de desembre de 2008, vam decidir, per gran majoria, manifestar-nos en contra d’alguns aspectes de l’aplicació del Procés de Bolonya.

La Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia tornarà a ocupar la facultat la setmana vinent després d’una assemblea multitudinària celebrada avui.

Desprès de l’assemblea multitudinària del dimecres passat a la nit, l’ambient a la facultat i el clima de mobilitzacions contra Bolonya que es viu a Barcelona i a moltes universitats del país, a Mundet hem decidit tancar-nos fins que aconseguim els nostres objectius a partir d’AVUI a les 19.00 hores.

En una assemblea multitudinària que es va fer a la Bisbal, els representants de la plataforma van denunciar la campanya mediàtica dels sectors «afins al govern tripartit», especialment dels representants territorials del PSC.

La decisió de donar el vistiplau al preacord municipal es va prendre el 15 de desembre durant una assemblea multitudinària celebrada al Parc de Bombers de l’Eixample.

Com podeu veure, hi ha una notable variació i la UAB té un llindar molt baix. Si a això hi afegim que a Google hi ha 1620 pàgines amb ‘assemblea multitudinària’, en contrast notable amb les 5 pàgines per a ‘assemblea minoritària’, 2 per a ‘assemblea poc representativa’ i cap per a ‘assemblea testimonial’ o ‘assemblea poc concorreguda’, la conclusió (lingüística) és que l’expressió ‘assemblea multitudinària’ s’ha convertit en un clixé. Això o és que apliquem la dita que dos són companyia i tres són multitud.

« »

© 2020 Blog d'en Xavier Villalba. Tema creat per Anders Norén.