El camí cap a la Catalunya independent és de via única

A les notícies i als articles d’opinió dels diaris tenim un bon ventall d’advertiments diversos sobre els reptes o sacrificis de la independència (el terme ‘perill’ o ‘risc’ el deixo per als mitjans madrilenys i els polítics del PP i PSOE). Doncs bé, com Pau camí de Damasc, divendres vaig tenir una revelació de com serà el camí cap a la independència: com la línia R3 de rodalies.
Avui he assistit a una trobada de la Coordinadora d’Estudis Universitaris de Filologia Catalana a la Universitat de Vic. Com deveu saber, Vic (i Tortosa) ja s’han declarat municipis catalans lliures, per tant la meva excursió ha estat a un territori alliberat, amb un ajuntament que ja ha penjat l’estelada al balcó. No em va semblar especialment premonitori, ni tampoc quan el tren que havia d’agafar ha arribat amb mitja hora de retard: coses dels maquinistes de RENFE, sens dubte el col·lectiu més torracollons del país, potser igualat amb els conductors d’autobusos de Barcelona.
Un cop al tren, ben assegut en un seient dur com una pedra, he mirat de fer feina amb l’ordinador: recórrer l’enorme distància que separa Vic de Barcelona (poc més de 70 km) exigeix una hora i vint minuts de viatge incòmode. Però, ai las, la magnífica via única d’ADIF fa que el tren es sacsegi més que els malucs d’una ballarina de hula-hula, cosa que fa veritablement complicat escriure al teclat (oblideu-vos d’escriure a mà o de fer els mots encreuats del diari).
No podia ser casualitat que el camí a Vic, un municipi alliberat, fos llarg, lent, penós i incòmode. Allò no era un viatge de feina, era una metàfora premonitòria del camí que ens espera fins a la independència (i allò del xoc de trens de què parlava l’Alícia Sánchez Camacho, no era una metàfora, sinó una possibilitat molt real!). Jo ja m’he comprat molta Biodramina per al mareig, valeriana per als nervis i analgèsics per al mal d’esquena.

L'adreça electrònica no es publicarà.