Amb bones intencions no n’hi ha prou

Despr√©s de llegir l’article de la nostra Rectora ¬Ņ√Čs hora de repensar la universitat?’ al Peri√≥dico del dia dels Innocents, m’ha quedat una sensaci√≥ de dej√† vu ben estranya i no pas perqu√® em sembli una innocentada. Despr√©s d’uns anys d’assistir a Juntes de Facultat, Claustres, Consells de Govern, Comissions i reunions de directors amb l’equip de govern, no hi ha res a l’article que no hagi sentit abans i tampoc deixo de compartir algunes de les idees que hi traspuen. El que em meravella, com un nou F√®lix lul¬∑li√†, √©s la dist√†ncia que va de les paraules als fets i el grau de responsabilitat que es vol assumir: sembla un cat√†leg de bones intencions i jo ja em vaig llegir fa temps ‘Las buenas intenciones’ de Max Aub. En aquest punt, la modalitat oracional ho diu tot: que potser en dubta, que cal repensar-la?

Cal repensar el sistema universitari catal√†, des del sistema de finan√ßament fins al cat√†leg de t√≠tols i comparteixo amb la rectora que aix√≤ no pot fer-ho la UAB a√Įlladament, per√≤ aix√≤ no √©s excusa per no endre√ßar casa nostra i ajornar mesures necess√†ries carregant els neulers a la Generalitat, que no paga (si no paga, una demanda civil, com diu que far√† la Generalitat amb el govern central i endavant les atxes). Us en dono uns pocs exemples que he viscut de prop.
En primer lloc, la indefinici√≥ sistem√†tica en les figures de PDI. L’aposta de la UAB pel sistema AQU de lector-agregat ha estat un frac√†s si mirem els objectius inicials. Aix√≤ ho sabem des de fa tres anys i tanmateix la pol√≠tica de la UAB ha estat d’anar fent a l’espera que ens caigu√©s la soluci√≥ del cel, amb l’excusa de la necessitat d’un acord global (curiosament, en la pol√≠tica de c√†tedres, la UAB s√≠ que t√© pol√≠tica diferenciada: burocratitzaci√≥ i confusi√≥). Si el sistema d’agregats no funciona, transformem les places en TU i no perdem el temps.
En segon lloc, i concretant encara m√©s la indecisi√≥ anterior, el vicerector de Personal Acad√®mic va proposar de transformar les 12 places d’agregats amb habilitaci√≥ nacional de la UAB en places de TU i quan els interessats van acceptar la proposta, la decisi√≥ es va fer gruar m√©s d’un any i √ļnicament el termini legal va for√ßar la transformaci√≥. Mentrestant, persones acreditades (per√≤ no habilitades) van poder accedir a places de TU als mateixos departaments on els agregats habilitats esperaven que el vicerector reb√©s garanties de la Generalitat que no perdr√≠em diners. Resultat: cap garantia, transformaci√≥ a cuita corrents i merders als departaments afectats.
En tercer lloc, la dedicaci√≥ variable. Despr√©s de dos anys parlant-ne, quan ja ten√≠em el model de dedicaci√≥ docent, l’equip de govern semblava que es decidia a tirar endavant un projecte que, finalment, permetria evitar el ‘caf√® per a tothom’ que impera a la UAB i que fa que els penques cobrin igual que els qui treballen de deb√≤. Es va crear fins i tot una comissi√≥ espec√≠fica, de la qual vaig ser membre, per elaborar-ne el model. Aviat, per√≤, els membres de la comissi√≥ ja vam veure que all√≤ era una feina in√ļtil perqu√® entrava en contradicci√≥ amb la feina que feia el Juanjo Donaire: sobrava gent a la majoria dels departaments i on no en sobrava no ten√≠em diners per contractar. La conclusi√≥ r√†pida era que si f√®iem el model de dedicaci√≥ variable, no se’n podria beneficiar ni el 10% de la plantilla, independentment que compl√≠s els requisits. Evidentment, la comissi√≥ va morir de mort natural, van arribar les retallades emparades en la visi√≥ esbiaixada de l’informe Donaire, vam passar de programar menys a contractar menys i de retruc m√©s dedicaci√≥ docent per a tothom. √Čs a dir, els qui fem classe, investiguem i fem gesti√≥ seguim sent cornuts i paguem el beure.
Finalment, l’efic√†cia. Hem de ser m√©s efica√ßos. Aix√≤, quan s’ha aplicat als departaments, vol dir ajuntar grups i eliminar optativitat, √©s a dir un criteri acad√®mic basat en la rendibilitat econ√≤mica i alhora no s’ha assumit una pol√≠tica clara d’ajuda als departaments i facultats. No s’ent√©n que amb el volum de feina que cau al damunt dels coordinadors de titulaci√≥ (almenys a facultats com Lletres), no tinguin una reducci√≥ docent total. Ara, quan l’efic√†cia s’aplica al rectorat, ha suposat mantenir l’estructura de vicerectorats i oficines (in√ļtils) i duplicar la feina amb delegats de la rectora. Si el personal t√®cnic dels vicerectorats no est√† capacitat per a elaborar els informes que despr√©s han de justificar la pol√≠tica del rectorat (o servir-ne de coartada), potser que ens ho fem mirar i comencem reformant l’estructura del PAS de la casa. ¬ŅPer qu√® no s’ha fet absolutament res per solucionar la vida paral¬∑lela que permet, per posar un exemple pr√†ctic, que el cap d’un departament no s√†piga si el PAS del seu departament est√† de baixa o de vacances? ¬ŅPer qu√® la gesti√≥ de certs assumptes t√© una cadena tan fr√†gil que si una persona clau est√† de baixa, qualsevol pas esdev√© inviable? ¬ŅPer qu√® no tenim un sistema de promoci√≥ que incentivi i premi√Į qui fa la feina, en comptes del caf√® per a tothom a qu√® ens tenen habituats els col¬∑legues sindicalistes?
Ja s√© que tot aix√≤ no es pot solucionar en un mandat, que la universitat √©s un √†mbit immobilista de mena, i que la UAB √©s un espai que tendeix a fomentar el linxament de qualsevol mena d’autoritat, per√≤ cal ser ambici√≥s i valent per a prendre decisions en el nostre √†mbit immediat sense esperar que les universitats i la Generalitat es posin d’acord en els assumptes transcendentals (ja sabem que la Generalitat no pagar√† o ho far√† tard i malament, que en Mas-Colell es pensa que viu a un pa√≠s de veritat i que es discuteixi el que es discuteixi, la UB anir√† a la seva sense encomanar-se ni a D√©u ni al diable). Abans de refundar la universitat p√ļblica, mirem d’endre√ßar casa nostra, que ens hi juguem el futur.

L'adreça electrònica no es publicarà.