Passió

Demà passat és Divendres de Passió, però jo, ja he hagut de passar el meu viacrucis particular: corregir una prova parcial de Llengua Catalana. És una experiència digna d’un penitent, especialment quan t’adones que allò que has explicat tres vegades, que has practicat a l’aula i que tothom t’assegura que ha entès perfectament apareix al paper exactament al revés de com ho has explicat. Sembla fet exprès per treure’t de polleguera. No hi fa res que insisteixis una vegada i una altra que el prefix des- s’afegeix a verbs i in- a adjectius: et trobaràs un grapat de gent que farà exactament el contrari. No em vull imaginar què deuria passar si en comptes de combinar morfemes haguessin de combinar productes químics: no guanyaríem per disgustos!

Perquè veieu que no exagero, he recollit algunes perles (són còpies literals) que ens demostren com d’efectiva és l’educació secundària del nostre país i com de selectiva és la selectivitat.

maníac (adj): el procés de formació que se l’ha aplicat és el de derivació perquè del nom mà se li ha afegit el sufix -íac per la formació d’un adjectiu.

policíac (adj): crec que és una derivació del mot poli + un sufix -cíac.

policíac: adjectiu format per poli- arrel culta i -cíac un sufix.

indesxifrabilitat: cosa/persona que no pot o no es pot desxifrar.

indesxifrabilitat: una cosa o una persona que pot indesxifrar.

indesxifrabilitat: algo que no es possible averiguar.

indesxifrabilitat: indica que algo té la propietat de no poder ser xifrat.

deïcida: se li ha afegit el sufix -cida que dona qualitat de matar; composició.