La Universitat Autònoma de Barcelona posa a disposició dels col·lectius del PDI i el PAS un antivirus pels equips informàtics corporatius personals tant del campus com pels equips domèstics d’ús professional. Enguany s’introdueix una novetat que protegeix més davant els atacs de programari de segrest (ransomware).

Els atacs cibernètics a organismes i entitats públiques com les universitats han esdevingut molt comuns en els darrers mesos. Els duen a terme estafadors cibernètics que aprofiten vies d’entrada poc protegides per segrestar informació sensible i, així, poder arribar a provocar greus problemes, com el bloqueig dels serveis en línia o el robatori massiu de dades personals. Per aquest mateix motiu, és vital tenir un antivirus instal·lat als equips de la Universitat i mantenir-lo actualitzat. Des de la Direcció de Tecnologies de la Informació i la Comunicació es posen tots els mitjans possibles per evitar que aquests atacs penetrin al domini UAB i generin problemes al conjunt de la comunitat universitària.

La DTIC dona el servei d’antivirus pels col·lectius del PDI i PAS, que són els grups que tenen accés al domini UAB. Amb la renovació de l’antivirus es protegeixen, com ja era habitual, tots els equips corporatius dels centres de la Universitat i també els equips domèstics d’ús professional. Aquest servei no es dona a l’alumnat, però els equips als que tenen accés a les aules informatitzades i a les biblioteques, estan protegits.

Aquest any s’ha decidit introduir un nou component que podem anomenar “vacuna”. Es tracta d’un petit programa que porta el nom de microCLAUDIA, desenvolupat pel Centre Criptològic Nacional. Serveix per evitar els atacs de programari de segrest (ransomware). Consisteixen en el robatori de credencials, amb les quals els estafadors accedeixen al domini i introdueixen el virus. De la mateixa manera que les vacunes serveixen per crear immunitat de grup entre la població, microCLAUDIA actua per protegir totes les possibles vies d’entrada de virus al domini web d’una entitat, enganyant al codi maliciós fent-li creure que la màquina ja està infectada. La “vacuna” s’instal·la automàticament en connectar-se al domini UAB des de qualsevol equip i funciona de manera paral·lela a l’antivirus. També es permet que qualsevol membre de la comunitat universitària de la UAB pugui instal·lar-se microCLAUDIA sense connectar-se al domini UAB.

Trobareu tota la informació relacionada amb el procediment d’actualització de l’antivirus i microCLAUDIA a les Preguntes Freqüents (FAQs).

Tot i això, hi ha altres actuacions rellevants que dona el Centre de Resposta a Incidents de Seguretat (CSIRT) que cal seguir per mantenir els equips tan segurs com sigui possible, com per exemple tenir contrasenyes robustes i no compartir-les, tenir l’equip actualitzat sempre, disposar de còpies de seguretat periòdiques i sospitar de webs i correus-e d’emissors desconeguts.

Tanmateix, us recomanem tot un seguit d’articles relatius a seguretat que hem fet a Canal TIC, que de ben segur us seran d’utilitat per millorar la protecció de les vostres dades i dispositius.

SUBSCRIU-TE AL BLOG: CANALTIC.UAB.CAT I SEGUEIX-NOS AL TWITTER @TIC_UAB I A INSTAGRAM @TIC_UAB!