Encontro de professores de língua portuguesa, suas literaturas e culturas

Els dies 3 i 4 de maig vaig assistir al segon Encontro de professores de língua portuguesa, suas literaturas e culturas (EPLLIC), que tenir lloc a l’EOI de Drassanes, a Barcelona.

Uns dies abans de la trobada, i dins de la sessió sobre Pesquisas acadêmicas no âmbito do ensino e difusão do português, em van convidar a presentar, juntament amb en Jofre Pons (guionista i presentador del vídeo), el vídeo sobre estereotips portuguesos que hem elaborat des del Servei. El component cultural en els cursos de llengües és un tema que va sorgir a gairebé totes les sessions.

La trobada, entre d’altres qüestions, també va tractar el panorama actual de l’ensenyament del portuguès a Catalunya i de la seva projecció. També es va dedicar una sessió al portuguès per a finalitats específiques, més concretament per a l’àmbit dels negocis.

En una de les taules de divendres va participar-hi Josefina Ferrete, professora de didàctica del portuguès a Moçambic, que va fer una intervenció molt interessant: va parlar de les llengües africanes dels seus alumnes, del multilingüisme i de la qüestió del gènere al seu país (les nenes, a Moçambic, sovint són tretes de l’escola perquè s’han de preparar per casar-se).

En una altra sessió es va parlar del portuguès com a llengua global i dels reptes que presenta: els dos estàndards de la llengua (que va encendre algun debat entre portuguesos i brasilers), i l’adequació dels materials per a l’ensenyament del portuguès (relacionant-ho, també, amb els dos estàndards).

Divendres a la tarda, on ja no vaig poder ser-hi, es va retre homenatge a Vimala Devi una escriptora de Goa en llengua portuguesa establerta a Barcelona (coautora del diccionari català-portuguès portuguès-català, publicat per Enciclopèdia Catalana, entre d’altres obres).