Encuentro práctico para profesores E/LE, un lloc de trobada que va més enllà.

Com cada cap de setmana previ al Nadal, des de ja fa molt de temps, vam assistir aquest desembre 2017 al “Encuentro” que organitzen l’escola International House i l’editorial Difusión a Barcelona. La qualitat dels ponents, el nombre d’assistents i la internacionalitat de tots els participants  l’han convertit en un punt de referència de l’ensenyament del espanyol a tot el món.

L'”Encuentro” és un congrés, però no només això. Fidel al títol, és fondamentalment un lloc de trobada on la interacció ponents-públic és fonamental. És vanguardista, innovador, creatiu i quan tornes l’any següent, veus novetats i propostes que són la resposta a allò que ha agradat o no els anys anteriors. És a dir, prediquen amb l’exemple: ens diuen que el protagonista és l’alumne que apren i ens ensenyen com ajudar-lo en el seu aprenentatge i ells fan el mateix amb nosaltres.

Per això, a més a més de ponències, seminaris i tallers, també tenen altres formats curiosos:

• Doctor e/le Son reunions amb un expert sobre un tema. L’expert no prepara una conferenència a l’ús, sinó que els assistents li van fent preguntes i ell o altres companys van resolent els problemes.
  • Expertos-principiantes Es propicia la xerrada en grups petits entre professors experts (més de 5 anys de docència) i principiants. Distingits amb una cartulina de colors, es busquen i es demanen/donen consells.
  • El sofà Una persona experta seu a un sofà ( o varies) i la gent envia tweets que es van veient per pantalla i es van comentant amb un moderador.
  • Mostra d’una activitat o material en póster. Els participants passegen per passadissos on hi ha exposat tota mena de propostes i activitats. Davant el póster hi ha una persona a la que pots preguntar o pots comentar qualsevol cosa sobre la seva proposta.
  • Activitat sorpresa. Ens han fet aixecar de la cadira, palmejar, ballar, cantar i riure. Aquesta activitat es fa a última hora del divendres per superar el cansament i deixar un bon gust de boca de cara al dissabte.

Aquestes activitats de vegades surten bé i altres no. És el que té arriscar-se. Enfrontar-se a un públic sense tenir una conferència controlada i preparada i improvisar quan potser no trobaràs un ambient propici, etc… Però és això el que fem els professors cada dia a les nostres aules. Ells ens ho fan i demostran que si surt bé és dinàmic i participatiu i sinó és alguna cosa a canviar de cara al any vinent.

Aquest any els temes més tractats han estat: aprenentage basat amb el lèxic, noves tecnologies, col·lectius especials com ara nens i adolescents, fins específics, gamificació, presentació i us de la gramàtica, les emocions i motivacions, dinàmiques de curs, projectes que s’estenen un semestre o un curs, etc..

Vull destacar un taller al qual vaig assistir que em sembla exemplificador del que és l’Encuentro. Es titolava “Liberar a Campanilla“portat per Vicenta González i Begoña Montmany. El taller consistia en fer una tasca complexa en grups que requeria de diferents activitats, treball col·laboratiu i lúdic. Calia anar passant proves per tal de obtenir visats a un passaport que ens permetés viatjar per diferents països fins al País de nunca jamás i alliberar la Campanilla de Peter Pan. Per poder fer aquest joc, calia posar al dia tota una reflexió sobre la base teòrica de la nostra feina. Recordar i refrescar noms com Lenneberg, Hymes, Vigotsky, Chomsky, etc..quines van ser les teories fonamentals que han estructurat i donat sentit a la multitud de coses que fem com a professors i de perquè les fem.

En definitiva que no es només un congrés per a professors d’espanyol i per ensenyar el castellà. És una trobada experiencial que pot servir a qualsevol professor d’idioma o fins i tot de una altra disciplina perquè tot el que t’aporta és traslladable a una altra llengua i una altra situació d’aprenentage.

Un pensament a “Encuentro práctico para profesores E/LE, un lloc de trobada que va més enllà.

1. María del Pilar Utrero Hernández

Totalment d’acord amb el que diu la Belén. El “Encuentro” és una formació que puc recomanar a tot el professorat del Servei.