TESOL REGIONAL EVENT UAB IDIOMES BARCELONA

Divendres passat la Mar i jo vam tenir el plaer d’assistir al Tesol-Spain Barcelona regional event a UAB Idiomes Barcelona. El tema era: “Teaching Older Students” i va consistir en dues xerrades molt interessants i pràctiques dels companys Kieran Donaughy i Mark McKinnon. A més de ser formadors i autors de materials per a l’anglès com a llengua estrangera, tots dos són professors d’UAB Idiomes i tenen uns quants anys d’experiència en els cursos senior, que són cursos destinats a gent més gran de 50 anys. Vaig tenir el privilegi de ser un dels primers professors a impartir aquest tipus de curs en el seu inici a UAB Idiomes Barcelona i tenia ganes de veure què han après al llarg de més de deu anys d’experiència en què el número d’alumnes ha crescut progressivament i que han tingut una acollida molt positiva.

La xerrada del Kieran es titulava “Maximising the language learning of senior learners”. Va començar parlant de la seva experiència més que positiva ensenyant gent gran, perquè són persones amb molta experiència a la vida, que aporten molts coneixements. En va descriure el perfil: nivell adquisitiu mitjà-alt, nivell intel·lectual considerable, interès pel cinema, l’art i viatjar. Seguidament va parlar d’alguns mites sobre la gent gran i l’aprenentatge de l’anglès i d’aspectes a tenir en compte per tal de maximitzar l’aprenentatge dels alumnes sènior: cal tenir en compte aspectes de salut  (per exemple la mida de les lletres en les projeccions, la llum a l’aula, el volum dels àudios), cognitius (temps de transició entre tasca i tasca més llarg, instruccions més clares, ús de la llengua materna, etc.) i efectius (preguntar com ha anat l’activitat i demanar feedback). Va deixar clar que el que importa amb aquest tipus d’alumnes és la qualitat més que la quantitat i que els professors necessiten bàsicament dues coses: paciència i empatia. Finalment va presentar un seguit d’activitats que ajuden a maximitzar l’aprenentatge de la gent, sobretot pel que fa a memoritzar vocabulari i expressions i va ensenyar alguns vídeos,  ideals per a aquest tipus d’alumnes en què l’humor i l’empatia juguen un rol molt important.

Mark McKinnon va fer una presentació  eminentment pràctica titulada “Adapting methodology and materials for senior learners” , i va donar pes als aspectes cognitius, que el Kieran ja havia mencionat prèviament. Va explicar com amb un curs sènior de 90 hores només poden cobrir mig llibre. Va deixar  clar que el “temps” es gestiona molt diferent ja que la planificació de la classe és essencial i s’ha de fer de forma molt detallada, desglossant cada un dels passos a seguir i calculant el temps necessari. Com que l’adaptació dels continguts als alumnes senior i la creació de les condicions d’aprenentatge són essencials, ens va demanar que adaptéssim dos tipus d’activitats pensades per a un públic general per tal que els nostres nous alumnes en poguessin treure el màxim profit. Després d’escoltar les nostres propostes i ensenyar-nos l’adaptació dels materials que havia fet ell, vam arribar a la conclusió que una bona activitat adaptada ha d’oferir moltes oportunitats per aprendre d’una forma gradual, sense presses, revisant i repetint certes coses si és necessari, escoltant un àudio un mínim de 3 o 4 vegades. Al mateix temps es poden treballar matisos lingüístics, fonètics i fonològics que a les classes tradicionals sempre s’exclouen o queden pendents per raons de temps i temari, però que en un curs sènior, sense examen final ni continguts específics, sí que es poden permetre.

Us deixem un breu vídeo que parla dels cursos Senior que es fan a UAB Idiomes Barcelona:

Un pensament a “TESOL REGIONAL EVENT UAB IDIOMES BARCELONA

1. Eulàlia Torras Oliveras

Gràcies per una entrada tan interessant! Confesso que vaig pensar anar a aquesta sessió i, en veure el tema, m’ho vaig repensar. (He tingut alguna experiència no especialment bona en aquest tipus de cursos). Però el que dius m’ha resituat de manera molt positiva.