Bon dia noies!!!!

Primerament us he de dir que avui he pogut entendre perquè és tan útil aquesta eina digital!! Això ha sigut gràcies als exercicis que hem realitzat avui a classe amb el nou professorat que ha vingut a explicar-nos com utilitzar diferents recursos i comandaments en l’Scratch. He pogut observar com realitzar el programari per crear jocs on els nois seran els que hagin de provar i divertir-se.

Ha sigut una tasca complexa però les professores han estat constantment aclarint dubtes així que ho hem anat fent pas per pas. El joc creat ha sigut l’exercici anomenat “Atrapa al Gat“. És d’un nivell 1 i 2, per tant és per un nivell inicial de programació amb l’Scratch.

El joc consisteix en que surti un gat en un punt aleatori de la pantalla i vagi desplaçant-se amb moviment cap a un altre punt de forma també aleatòria a una velocitat fixada (en segons).  Quan s’han fet 10 clicks, el personatge diu “Has guanyat” i torna a començar amb un nou escenari en un segon nivell. Però la nova variable “velocitat”, farà que quan es canvï de pantalla i el joc torni a començar, el gat començi a anar més ràpid. S’augmenta la velocitat quan es disminueix el nombre de segons que triga en desplaçar-se. El joc s’acaba quan s’hagin complert els tres nivells, en cadascun dels nivells el gat anirà més ràpid.

Per tant, es comença el joc amb dues variables:

Figura 1.  Variables

  • Cops_clicat: cada vegada que es cliqui sobre el personatge del gat, la variable augmentarà 1 punt. Quan arribi a 10, el personatge dirà “Has guanyat” i la variable tornarà a posar-se a 0 per tornar a començar el joc.
  • Velocitat: Comença en el número 3 i arribarà fins al 0. Quan s’hagin fet 10 cops_clicat, es restarà un número a la variable, s’haurà passat de fase i el gat anirà més ràpid, per complicar el joc. Quan s’arribi a 0 el gat dirà “Has guanyat!”  i s’acabarà el joc.

Figura 2. Comandaments al joc quan es clica bandera verda

Com podem veure als controls, quan es clica la bandereta verda comença el joc, i assigna dues variables; Cops_clicat (sobre el personatge) i velocitat (que va assolint el personatge). A més, sempre llisca segons la velocitat en posició aleatòria i ho fa canviant de vestit per mostrar moviment. Si la variable velocitat és menor, el gat es mourà de manera més ràpida.

Figura 3. Diferents pantalles al joc

A la Figura 3, podem observar com cada vegada que es canvia de pantalla (cada vegada que cliquem 10 vegades al gat), també es fa de fons.

Figura 4. Comandaments del gat. 

Podem veure els comandaments específics.

  • Cada vegada que es cliqui sobre el gat, la variable cops_clicat augmenta 1
  • Si la variable cops_clicat arriba a 10 llavors:
    • El gat dirà “has guanyat!” i es canviarà de fons.
    • La variable Cops_clicat tornarà a 0 , com per tornar a fer una altra pantalla del joc
    • La variable velocitat augmentarà -1, és a dir, la velocitat del gat en el seu moviment aumgentarà. A més, si la variable velocitat arriba a 0, el joc s’aturarà perquè s’haurà acabat!

Aquest és un joc que a més d’aparèixer diferents escenaris, posicions aleatòries, variables amb un comptador, condicionals, bucles condicionals… deixa jugar al nen que vulgui fer-ho. La tasca important és aprendre-ho a dissenyar i després jugar-ho, això suposa un aprenentatge major per a l’infant que ho realitzi perquè  té un repte molt concret i després podrà disfrutar-ho.

Haig de dir que sense la paciència infinita de les professores que ens animàven i ens contagiàven d’optimisme no l’hauria pogut aconseguir. He trobat molt complicat alguns punts de l’exercici com el de la creació de la variable velocitat i l’augment en -1 per a que cada vegada que s’acabi la pantalla, la velocitat del gat augmenti. Ara, gràcies a elles conec aquests recursos i els he entés.

A més, ja començo a imaginar per a què pot servir en l’aprenentatge d’infants i joves aquest programa. Per a aprendre potser paraules, idiomes, fer matemàtiques, fer jocs de trobar segons quins objectes…. crec que les possibilitats són infinites.

Finalment, les propostes que ens fan als exercicis és preguntar-nos,

Com es podria millorar aquest joc? o què es podria afegir?

Potser es podria millorar fent més pantalles i afegint més personatges conforme van avançant les pantalles. O potser que hi hagin molts més personatges al voltant que si els toques et restin punts i només hagis de poder clicar a un. No sé, considero que també podriem anar canviant l’objectiu conforme va avançant pantalles, amb un narrador que t’ho expliqui cada vegada que es torni a començar. Les primeres podrien ser aquestes, i després anar-ho complicant amb els exemples que he posat.

Aqui us deixo el link del joc; https://scratch.mit.edu/projects/338224509

I fins aquí el día d’avui!!