Marta Estella

juny 06 2009

La tirania del PowerPoint?

Posted in Eines, General |

The cognitive style of PowerPoint

Els organitzadors de la 3a conferència mundial sobre Visual Literacies: Exploring Critical Issues, han demanat als participants que en les seves intervencions no facin servir el PowerPoint. Els motius que exposen són, en paraules seves, de caràcter ideològic i pragmàtic: el PowerPoint, diuen, és  la tecnologia més disruptiva que hi pot haver en un congrés i no aporta res que no es pugui fer per altres mitjans. Volen aconseguir que les persones se centrin a pensar en el que presentaran i les millors maneres de fer-ho, i a facilitar que el congrés sigui un context on es produeixi el diàleg.

El PowerPoint ha estat qüestionat per Jay Cross, un referent de l’aprenentatge informal, i té un destacat detractor, Eduard Tufte, autor de The Cognitive Style of PowerPoint: Pitching Out Corrupts Within, la foto de la coberta del qual, prou significativa,  il·lustra aquest apunt. Tufte argumenta que el PowerPoint indueix a la simplificació, debilita la capacitat de raonament verbal i visual, redueix l’arquitectura de pensament a l’espai d’una diapositiva i és poc adequat per a la presentació i anàlisi de dades, entre altres qüestions.  A més, darrerament, l’aparició d’altres aplicacions per a presentacions, com Prezi o Animoto, han reforçat el qüestionament de l’eina més utilitzada com a suport a les presentacions orals; com a exemples, aquests apunts de Sueños de la Razón i d’Aprendre llengües.

Em sembla interessant també aquest article de J. Freire, Sobrevivir al Power Point, en què aporta exemples i criteris per a un ús intel·ligent de l’eina i destaca la responsabilitat que també tenen els usuaris en la tria del tipus de presentació. En el fons, el que hi ha en qüestió en bona part és el model d’aprenentatge, de comunicació, i també de congressos i jornades professionals, que les eines faciliten o dificulten.

This entry was posted on Dissabte, 6 juny, 2009 at 21:38 and is filed under Eines, General. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

7 Responses to “ La tirania del PowerPoint?”

1. Mercè Says:

Sóc del parer que les eines no són “bones” ni “dolentes” per sí mateixes. En tot cas, es poden utilitzar millor o pitjor.

Per transmetre informació, independentment del canal i les eines que s’utilitzen, el més important ser bon comunicador/a. Si se n’és, s’escull la manera més adequada de transmetre el missatge en funció de l’objectiu, del context, de l’auditori i d’altres variables clau per una comunicació eficaç.

Tanmateix estic d’acord amb en mkl (los sueños de la razón) que ja estem una mica cansats dels power point i s’agreix que apareguin noves eines que optimitzin aquest producte (que porta molts anys evolucionant poc o gens).

2. Carmi Says:

El PowerPoint combinat amb altres mitjans, com l’aula virtual, és una eina molt útil per a l’ensenyamet de llengües estrangeres.

En una altre context, si el conferenciant no és massa bo en la seua retòrica i s’ajuda d’una presentació ben dissenyada, el PowePoint és un bon recurs comunicatiu per tal que el públic, en un gran auditori, no s’adorma abans del minut 10.

3. Marta Estella Clota Says:

Mercè i Carmi,

Teniu raó que cal mirar més enllà de l’eina en si mateixa. El que em sembla interessant de les converses que hi ha darrerament sobre el PowerPoint és que contribueixen a “dessacralitzar-lo” com a eina hegemònica per a tota presentació i a prendre consciència de l’estil cognitiu, per dir-ho en paraules de Tufte, que porta associat per defecte Dit això, és clar que també hi ha maneres de subvertir aquests usos per defecte.

4. Carmi Says:

Efectivament, Marta.

[Per cert, un bon record des de la Universitat Jaume I. Sóc Carmina Ribés, del Servei de Llengües i Terminologia].

5. Francesc Xavier Villalba Nicolás Says:

Subscric l’opinió de la Mercè i de la Carmi que el PowerPoint és una eina que pot ser útil en funció de l’ús que se’n faci. Evidentment que el mal ús i l’abús del PowerPoint són criticables (mireu el divertidíssim exercici de convertir el discurs de Lincoln a Gettysburg en un powerpoint: http://norvig.com/Gettysburg/), però atribuir-li tota la culpa com fa Tufte és com criticar l’escriptura perquè hi ha mals novel·listes o culpar Internet de la cultura del ‘copiar i enganxar’ dels nostres estudiants.
    Deixant de banda el suposat estil cognitiu que tingui al darrere (en tenen un les transparències o els exemplaris fotocopiats?), crec que cal entendre que les ajudes visuals no substitueixen la paraula, sinó que la complementen i la reforcen. A mi m’ha sigut molt útil el magnífic llibre del psicòleg de Harvard Stepher Kosslyn: Clear and to the Point. 8 Psychological Principles for Compelling PowerPoint Presentations. Oxford University Press. És un expert en percepció visual i ens hi ensenya com aprofitar la manera com percebem els humans per fer les nostres presentacions efectives. A més està escrit de manera entenedora i divertida, cosa prou admirable avui en dia en llibres del ram.

6. los sueños de la razón / El semanal de anotaciones (verano 2009, 2º domingo) Says:

[…] veces : Explorando el vocabulario de JoseMPelaez; y como manía persecutoria personal, la entrada La tirania del PowerPoint? de […]

7. Outsider friar Says:

Tot instrument pot esdevenir tirà o útil. Depèn de l’ús que en fem i del que n’esperin els destinataris. Podríem fàcilment també referir-nos, per exemple, a la tirania de la pissarra o a la dels apunts. Hi ha algun professor pitjor que aquell que no ha descobert encara la tirania del llibre de text?