En aquesta pr脿ctica del blog, parlar茅 sobre la UOC (Universitat Oberta de Catalunya) posant en contrast la necessitat d鈥檃parici贸 d鈥檃questa nova metodologia educativa i, per altra banda, els obstacles o limitacions que aquesta pot tenir. Per a fer-ho, em basar茅 en l鈥檃rticle Edutec. Revista Electr贸nica de Tecnolog铆a Educativa, N煤m. 15. (Sangr脿, A., 2002) en el que es parla del naixement de l鈥檈ducaci贸 a dist脿ncia i de les caracter铆stiques i contrastacions amb altres modalitats educatives.

L鈥檃parici贸 de l鈥檈ducaci贸 a dist脿ncia es deu a 3 teories:

• Teories basades en l鈥檃utonomia i la independ猫ncia de l鈥檈studiant. (Delling, Wedemeyer i Moore)
  • Teoria basada en el proc茅s d鈥檌ndustrialitzaci贸 de l鈥檈ducaci贸 (Peters)
  • Teories basades en la interacci贸 i la comunicaci贸 (Baath, Holmberg i Sewart)

Aquestes teories expliquen el naixement de l鈥檈ducaci贸 a dist脿ncia com a innovaci贸 adaptativa als moments actuals, a la situaci贸 dels estudiants (feina, estudis, vida social, familiar, etc.) i tamb茅 com a proc茅s d鈥檌nnovaci贸 de l鈥檈ducaci贸, en termes generals, trencant amb els esquemes escrits fins ara respecta aquesta.

Per tant, reconeixem l鈥檈ducaci贸 a dist脿ncia, en aquest cas la UOC, com un progr茅s educatiu que permet a l鈥檈studiant treballar mentre estudia, facilitat la seva independ猫ncia i autonomia a l鈥檋ora de gestionar el temps, les hores, etc. Tamb茅 sense deixar-nos la incorporaci贸 de les noves tecnologies en l鈥櫭爉bit educatiu, promovent la interioritzaci贸 dels aprenentatges i afavorint la comunicaci贸 entre l鈥檈quip docent i l鈥檈studiant de la UOC.

Tot i aix貌, tamb茅 observem certes mancances de l鈥檈ducaci贸 a dist脿ncia que requereixen atenci贸 per tal de millorar-les i fer m茅s competent aquesta modalitat dins del sistema educatiu actual. Algunes d鈥檃questes mancances s贸n:

• L鈥檃ccessibilitat (suposa un gran cost econ貌mic)
  • Sistema educatiu personalitzat (requereix de mecanismes innovadors que acostin l鈥檈ducaci贸 a dist脿ncia a la vessant m茅s personal de l鈥檈ducaci贸)
  • Aplicar materials tecnol貌gics interactius per tal de potenciar la participaci贸 i la creaci贸 de coneixement de l鈥檃lumnat.

Per tant, podem observar com l鈥檈ducaci贸 a dist脿ncia, la UOC, 茅s una metodologia que aporta molta autonomia i independ猫ncia als estudiants per貌 que requereix de molts esfor莽os per a aconseguir que no es perdi la personalitzaci贸 de l鈥檈ducaci贸, la cooperaci贸, la qualitat, la participaci贸.