EUTDH-Turisme i Hoteleria UAB

"Líders en qualitat, perquè la qualitat ens fa líders"

juny 28 2011

Índex UAB: ‘L’activitat turística augmentarà un 2% i donarà empenta a l’economia catalana durant el 2011’

  • El nombre de turistes estrangers a Catalunya pujarà un 4,2%.
  • Espanya rebrà 2,2 milions de turistes més que el 2010.
  • Barcelona es converteix en una de les principals destinacions europees del turisme de creuers.

L’Índex UAB d’Activitat Turística 2011 preveu que el sector continuï recuperant-se durant el 2011 amb un augment del 1,9% de l’activitat turística a Catalunya. Aquestes dades confirmen que el sector turístic representa un important "coixí" per a l’economia catalana que enguany veu reforçat el seu paper. Pel que fa al conjunt d’Espanya, s’espera l’arribada de 54,8 milions de turistes estrangers, és a dir, gairebé 2,2 milions més que l’any anterior. La despesa que realitzaran, de gairebé 50.000 milions d’euros, representa també una ajuda molt significativa per al conjunt de l’economia espanyola. L’Índex dedica també un apartat a analitzar la consolidació de la ciutat de Barcelona com una de les principals destinacions del turisme de creuers a nivell internacional.

L’Índex UAB arriba enguany a la desena edició. Es tracta d’un indicador de l’evolució del sector que es calcula tenint en compte factors com el nombre de turistes estrangers, el nombre de pernoctacions que es registren o el volum de la despesa que realitzen. Sempre es presenta a finals de juny, a les portes de la temporada estival. L’Índex indica que el sector, que ja va començar a recuperar-se el 2010, creixerà al llarg del 2011, deixant enrere la tendència negativa registrada anteriorment, sobretot entre el 2008 i el 2009. Part del creixement, però, es considera conjuntural ja que pot estar parcialment relacionat amb la davallada d’altres mercats competidors, concretament Tunísia i Egipte.

1. Catalunya: 600.000 turistes estrangers més

L’activitat turística, sintetitzada a l’Índex UAB d’Activitat Turística, creixerà un 1,9%. Segons les previsions de la UAB, el nombre de turistes estrangers podria créixer un 4,2% i arribar als 14,8 milions , és a dir, 600.000 persones més que el 2010. Aquest augment es produiria gràcies sobretot a l’augment dels mercats francès (un 3,1% més de turistes que el 2010), alemany (4,5%), nòrdic (8,6%) i britànic (3,6%), així com al creixent pes dels mercats emergents que ja van presentar les xifres més encoratjadores durant el 2010 i que augmentaran enguany un 5%. D’altra banda, l’augment més pronunciat, d’un 9,1%, es registra entre els turistes suïssos, tot i que aquest increment té un impacte menor que el dels principals mercats emissors, abans esmentats.

Una altra dada que millora respecte al 2010 és el nombre de pernoctacions, que creixerà un 2,6% fins arribar als 107 milions . No es registrava un augment tan destacat des del 2006. El creixement de les pernoctacions es deu també als mercats emergents, als francesos i als alemanys. Val a dir, però, que la durada mitjana de les estades baixarà lleugerament dels 7,35 dies (2010) als 7,24 (2011).

La despesa dels turistes estrangers a Catalunya se situarà, segons l’Índex, en 10.727 milions d’euros , xifra que representa un augment del 2% respecte al 2010. No obstant això, es preveu un descens de la despesa per turista del 2,1% (situant-se enguany en 725 €) i una lleugera davallada de la despesa per turista i dia del 0,6% (100,1 €).

Les dades positives que preveu l’Índex d’enguany poden explicar-se, en part, per una reactivació dels mercats emissors consolidats, pel creixement dels mercats emergents i per la disminució del turisme a altres països competidors que s’han vist afectats per factors polítics, concretament Tunísia i Egipte . Així doncs, el creixement del turisme estranger a Catalunya podria veure’s parcialment afectat si els sectors turístics d’aquests països es recuperen -cal tenir en compte que es calcula que els turistes tenen una memòria d’aproximadament sis mesos-. Per això, es recomana al sector continuar treballant en millorar els factors competitius i, en especial, en promocionar els productes i destins turístics de Catalunya.

2. Espanya: 4% més de turistes estrangers

El sector turístic al conjunt d’Espanya també registrarà un creixement i representarà, com a Catalunya, una ajuda important per al rumb general de l’economia. El nombre de turistes estrangers se situarà en 54,8 milions , és a dir, 2,2 milions més que l’any 2010, que representen un augment del 4%. Aquesta xifra millora molt notablement l’1% de creixement registrat durant el 2010 però se situa encara per sota del rècord assolit l’any 2007, amb 58,7 milions de turistes estrangers. Com en el cas de Catalunya, l’augment està protagonitzat pel creixement tant dels mercats emergents com dels tradicionals, destacant especialment l’increment de turistes italians (7,3%).

L’augment dels turistes estrangers es farà notar especialment al sector hoteler: tot i que, en conjunt, es registrarà un 4,8% més de viatgers hotelers, cal destacar que els estrangers augmentaran un 9,7%, davant d’un 1% dels espanyols. Pel que fa al nombre de pernoctacions, el creixement global d’un 4,9% també es recolzarà molt més en els estrangers (8,3%) que en els espanyols (0,2%).

La despesa dels turistes estrangers a Espanya se situarà en 49.945 milions d’euros , un 2,1% més que el 2010. No obstant, la despesa per turista caurà un 1,9%, situant-se en 911 euros.

 

3.Turisme de creuers: Barcelona, un dels principals ports d’Europa

L’auge del sector del turisme de creuers i la millora del posicionament de Barcelona en aquest mercat han contribuït a que augmenti espectacularment la demanda a la capital catalana durant les dues últimes dècades. Actualment, Barcelona és ja la quarta destinació europea més transitada per aquest tipus de turistes.

La preparació dels jocs olímpics de 1992 va donar un primer impuls a l’adequació de les infraestructures portuàries al tràfic turístic, que s’ha consolidat durant els anys posteriors. Barcelona, a més, presenta grans avantatges com a destinació del turisme de creuers: està a escassa distància dels altres ports més importants del Mediterrani, gaudeix de grans recursos turístics, té una oferta hotelera àmplia i diversa i es percep com una destinació més segura que no pas altres del Mediterrani oriental.

A més, durant les dues últimes dècades el sector ha viscut una important expansió a nivell mundial. Han augmentat els mercats europeu i nord-americà i, concretament, la Mediterrània ha crescut com a destinació regional. Això s’ha produït gràcies a que el turisme de creuers s’ha popularitzat, ha abandonat en bona mesura la seva imatge minoritària i elitista, s’ha beneficiat del creixement del mercat de la tercera edat i ha millorat la seva capacitat per atendre a segments com el turisme familiar.

Podeu descarregar-vos en format pdf l’Índex UAB d’Activitat Turística 2011 clicant sobre l’enllaç.


This entry was posted on Dimarts, 28 juny, 2011 at 19:30 and is filed under estudis, Informes, Mitjans de Comunicació, Publicacions, Recerca. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Deixa un comentari

You must be logged in to post a comment.