EUTDH-Turisme i Hoteleria UAB

“Líders en qualitat, perquè la qualitat ens fa líders”

gen. 27 2011

X Simposi de l’EUTDH: ‘La indústria hotelera en el segle XXI: Competitivitat en temps d’expansió i crisi’

La crisi econòmica internacional ha repercutit molt negativament en el sector turístic espanyol. Per exemplificar-ho amb xifres trobem que el 2009 van arribar 52,2 milions de turistes a Espanya, un 8,7% menys que l’any anterior (equivalent als valors de 2004), la despesa total d’aquests turistes també es va reduir en un 6,7% respecte del 2008, amb la qual cosa, el PIB turístic a Espanya va disminuir un 5,6% respecte dels nivells de 2008. Per novè any consecutiu el creixement del turisme augmenta la meitat que el conjunt de l’economia espanyola, el que ens dóna a entendre que és un sector que passa de ser un dels més dinàmics a un dels més madurs.

D’altra banda, les empreses turístiques espanyoles van tancar l’any 2009 amb caigudes generalitzades del seus beneficis, quasi el 40% varen registrar reduccions superiors al 20% en els seus comptes de resultats. Davant d’aquesta situació, en cap cas és aconsellable prendre postures de resignació esperant que els temps millorin sinó que s’ha de ser conscient que es presenta una gran oportunitat de reflexió profunda. És el moment de qüestionar i replantejar els models clàssics tant de management com de dotació del propi servei.

Però la realitat és ben diferent. Els hotelers del nostre país han optat, majoritàriament, per revisar les seves tarifes a la baixa fins a punts increïbles, de manera que el REVPAR (ingressos per habitació disponible), un dels ratis clàssics del sector, a Espanya ha disminuït entre un 20% i un 30% sobre l’any anterior, tenint en compte que el 2008 ja s’havia reduït. D’altra banda, hi ha cadenes hoteleres que han sol•licitat als organismes públics expedients de regulació (ERE) i han pactat amb els sindicats, en alguns casos, mesures contraproduents pel futur de la companyia. La majoria són mesures a molt curt termini sense visió estratègica futura.

La crisi està passant una factura molt alta al sector. Sector que no ha dedicat temps a reconversions com d’altres que sí que ho van fer en el seu moment. Per exemple, les reformes executades en el sector industrial (en els processos de producció, logística, etc.). En resum, no podem deixar passar l’oportunitat que ens està oferint aquesta situació econòmica per tal d’enfocar el canvi necessari amb l’objectiu de tornar a ser competitius.

9 de març de 2011

16:00h: Recepció i acreditació dels assistents.

16:30h: Inauguració del X Simposi a càrrec del Director General de l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera de la UAB, Sr. Francisco J. Uroz

X Simposi de l’ EUTDH:
La indústria hotelera en el segle XXI: competitivitat en temps d’expansió i crisi.
Presentació de les ponències: 15′ per ponència.

Sr. Jordi Secall Cubells
Director de relacions institucionals de l’Agència Catalana de Turisme.
La crisi econòmica global i el seu impacte en les destinacions turístiques.

Sr. Octavi Bono
Gerent del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona.
Camí de la recuperació. Mesures per a l’actuació a la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre en un context de crisi.

Sra. Mireia Bessó
Directora de l’hotel Termes de Montbrió.
Grastectomia.

Sra. Dolors Batallé
Directora del Patronat de Turisme de la Diputació de Girona.
La competitivitat de les destinacions turístiques. El plantejament estratègic de la Costa Brava.

Sr. Jaume Donjó
Director del Parkhotel Platja d’Aro (cadena Silken).
Títol de la ponència pendent de confirmar.

Moderadora:

Dra. Magda Cayón
Doctora en Creació, Estratègia i Gestió d’empreses per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora de finances en el departament d’Economia de l’Empresa de la UAB, i de direcció estratègica i financera de l’empresa i gestió de costos a l’EUTDH-UAB.

18:00h: Pausa-cafè

18:30-19:30h: Taula rodona: debat obert amb tots els assistents.

Lloc de celebració: Hotel-Escola Campus. Campus UAB

Preguem que es confirmi l’assistència

Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera
Campus de la UAB
08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès)
Telèfon: 93 592 97 19/ 93 592 97 10
E-mail: eva.vazquez@uab.cat

Més informació al web de l’EUTDH: www.eutdh.cat

This entry was posted on Dijous, 27 gener, 2011 at 17:40 and is filed under alumnes, empreses, Esdeveniments, Ponències. You can follow any responses to this entry through the feed. Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

Els comentaris estan tancats.