Nota bibliogràfica sobre la conferència «Les ciutats després de la covid».

El dijous 4 de febrer vaig tenir l’honor de fer una xerrada sobre “Les ciutats després de la covid” dins del programa de l’aula TIMÓ d’extensió universitària (patrocinada pels ajuntaments de Montgat i Tiana). Al llarg de la   sessió van aparèixer alguns llibres que tenien un interès especial. Anoto aquí les referències:

1.-De quan Montcada fou peonera” (text en castellà): article de Juan Ramón MASOLIVER, inclòs al volum Perfil de sombras, que fou publicat per Ediciones Destino el 1994. Es tracta d’un article deliciós, que em fa molta il·lusió ressenyar aquí. Ens comença parlant de les grans epidèmies del segle XIX, que assolaren Barcelona i que van fer que moltes famílies benestants busquessin alguna casa als afores per a fugir del mal. Ben aviat, ja passaven tot l’estiu als nous habitatges. Certament, Montcada va tenir un paper privilegiat,  per les seves fonts i per la relativa facilitat per a arribar-hi (que no té res a veure amb les velocitats d’avui, però). Ara bé, la família  Masoliver es va instal·lar a mitja carena de la carretera a Badalona, just al bell mig de La Vallençana, i això li va permetre fer excursions pel terme de l’església de Reixac, la Conreria, Canyet…Només caminant una mica des de Montgat o des de Tiana els trobeu fàcilment. També és senzill documentar-se sobre la importància del paper cultural d’en Masoliver. Us anoto aquest article biogràfic de La Vanguardia: “Juan Ramón Masoliver, vanguardista de la crítica literaria”.

2.-Kyle HARPER: The fate of Rome.Climate, disease&The end of an empire (2017). Existeix traducció al castellà: El fatal destino de Roma: Cambio climático y enfermedad en el fin de un imperio. En el llibre s’analitzen, entre altres qüestions, les epidèmies que van accelerar el final de  l’Imperi Romà i les pèrdues demogràfiques i processos de dispersió d’algunes de les ciutats més poblades.

3.-Per a la reflexió que vam fer sobre els centres comercials, potser és útil una part del llibre que vaig escriure el 2015 amb el títol El mito legal de la ciudad compacta (Universitat Autònoma de Barcelona). Tenim un text magnífic per a les qüestions de la dispersió urbana, però sols en llengua anglesa (hi ha una traducció poc fiable, és veritat): Sprawl. A compact history, de Robert BRUEGMANN.

Fa uns mesos vaig preparar una llista bibliogràfica sobre aquest tema i us poso la indicació: ***  .En aquest cas, apareixen textos més especialitzats en problemes jurídics, ja que vam aprofitar per a parlar de la crisi social i econòmica en el moment actual (preus del lloguer, desnonaments, ocupacions il·legals, etc.).

Fotos de stock gratuitas de al aire libre, arquitectura, calle

Foto: Ricardo Ortiz.

Acerca de Joan Amenós Álamo

Professor de Dret Administratiu
Esta entrada ha sido publicada en COVID-19, Pandèmia. y etiquetada como . Guarda el enlace permanente.