UBER

鈥淟as ciencias avanzan que es una barbaridad鈥. Aquesta frase que canta don Hilarion a la sarsuela La verbena de la paloma es pot aplicar a Uber, el software d鈥檃plicaci贸 m貌bil que est脿 revolucionant 鈥損er no dir encabritant- el m贸n del taxi. Des de la seva creaci贸 al 2009, ha generat pol猫mica. En un primer moment els taxistes de San Francisco van protestar per que el seu nom original 鈥淯berCab鈥 donava lloc a confusi贸. Un jutjat de Brusel鈥es la ha prohibit i a Paris no es permet recollir passatgers fins que no passin 15 minuts des de la comunicaci贸. A l鈥檃bril d鈥檈nguany la Generalitat va obrir un expedient en considerar que podria no complir la normativa sobre el transport de passatgers. Per貌 va ser el passat 11 de juny quan els mitjans de comunicaci贸 se鈥檔 van fer ress貌 arrel de la vaga dels taxistes de Barcelona i de Madrid. Molt s鈥檋a escrit des de llavores i algunes afirmacions m鈥檋an generat les seg眉ents reflexions.

Un dels arguments que s鈥檋a donat per defensar Uber 茅s que constitueix un exemple de la nova 鈥渆conomia compartida鈥 i que els taxistes han d鈥檃daptar-se a l鈥檈voluci贸 de les noves tecnologies. 脡s m茅s que discutible. Uber no serveix per compartir les despeses d鈥檜n trajecte. Si aix铆 fos, no hi hauria res a dir. La web d鈥檃questa aplicaci贸 explica que t茅 per objecte connectar passatgers i conductors professionals i que cobra aproximadament un vint per cent del preu. Es genera aix铆 un problema perqu猫 la llei exigeix una autoritzaci贸 tant per realitzar serveis de transport discrecional de persones com per mitjan莽ar en aquest servei. I per si qued茅s algun dubte, tamb茅 per l鈥檃rrendament vehicles amb conductor. Aix貌 significa que tant Uber com els conductors que fan servir aquesta aplicaci贸 necessiten la corresponent autoritzaci贸. I, evidentment, hauran de complir amb les corresponents obligacions fiscals, com qualsevol ciutad脿 i empresa. Per aix貌, encerten la Generalitat i el Ministeri de Foment en obrir un expedient sancionador contra Uber Tecnologies, la empresa que hi ha darrera l鈥檃plicaci贸, i contra els conductors que la fan servir per a oferir el servei de transport. Una cosa diferent 茅s que aquest expedient arribi a bon port. D鈥檃ltra banda, no es cert que el m贸n del taxi no s鈥檋agi adaptat a les noves tecnologies. Hi ha aplicacions de tel猫fons m貌bils que permeten aconseguir un taxi. 脡s el cas de Hailo, Mytaxi, Cabify, GooTAxi, By-taxi, Click A Taxi o Join Up Taxi.

Tamb茅 s鈥檋a acusat als taxistes de formar un c脿rtel. Resulten paradigm脿tiques les paraules de Neelie Kroes, la vicepresidenta de la Comissi贸 Europea, al seu blog. Va criticar la decisi贸 d鈥檜n jutjat de Brussel鈥es de prohibir Uber perqu猫 no constitu茂a una mesura per protegir o ajudar als passatgers si no que la finalitat era mantenir el c脿rtel del taxi. Tamb茅 em sembla discutible. 脡s veritat que el taxi constitueix un mercat tancat, en el sentit que per entrar en ell cal reunir uns requisits molt exigents; el que fa que els preus d鈥檃quest servei siguin elevats. Per貌 no 茅s menys cert que aquests requisits no s贸n un capritx. Al contrari, estan pensats 鈥揺n teoria, al menys- per protegir a l鈥檜suari. Persegueixen garantir uns determinats m铆nims de qualitat i seguretat. I, el que 茅s m茅s important, hi ha una llei que els imposa. Per tant, si es vol obrir aquest mercat, s鈥檋aur脿 de canviar la llei, el que obligar脿 a valorar quins requisits s鈥檈xigeixen per dedicar-se professionalment al transport de persones.

Els taxistes farien b茅 en repensar la seva estrat猫gia. Ho dic perqu猫 el dia de la vaga va ser quan m茅s descarregues es van enregistrar d鈥橴ber. Sembla doncs que els hi van fer publicitat gratu茂ta. En segon lloc, l鈥櫭▁it d鈥檃questa aplicaci贸 rau en el preu: els seus usuaris aconsegueixen pagar menys que el que els hi costaria fer el mateix trajecte en taxi. Es possible que la difer猫ncia estigui en les despeses imprescindibles en complir els requisits legals. Per貌, de totes maneres, els taxistes farien b茅 en avaluar la situaci贸. I, per 煤ltim, han de tenir ben present que la tecnologia m貌bil continua avan莽ant i que cal adaptar-se a ella per oferir un millor servei.

* Publicat a Comer莽 i ciutat, 2014, n煤mero 47, p脿g. 13

About Carles G贸rriz L贸pez

Professor Titular de Dret Mercantil. Aficionat al cine, a la literatura i a fer esport.
This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.