DSC_0182

Inauguraci贸 de l’Estudi Pere Mora a l’edifici de l’antiga f脿brica dels Vilumara a Barcelona聽(Fot. Maria Mora)

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 El passeig de l’Artificier retroba, entre l鈥檈nvitricoll urb脿 de la densa ciutat de Barcelona, que聽un petit estudi d鈥檃rtista obre les portes.

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 De les velles pedres de les antigues cases taller manufactureres, que ja des del segle XVIII es perferen a partir d鈥檃ltres casalots-taller m茅s antics, hom descobreix uns espais on artistes reconeguts instal路len des de fa uns anys els seus estudis taller.

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 Pere Mora, arquitecte de professi贸 i dibuixant i pintor 鈥渁vant la lettre鈥, ja que aquesta vocaci贸 fou un desig anterior al de la seva carrera com a arquitecte de prestigi, ha inaugurat el seu taller, l鈥Estudi Pere Mora, a la que fou l鈥檃ntiga casa taller dels Vilumara, al carrer de Sant Pere M茅s Baix de Barcelona[i], en el mateix edifici on hi tenen el seu estudi els pintors Artigau i Serra de Rivera.

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 Segurament l鈥橢studi es troba a la planta del que fou la part m茅s antiga de la manufacturaria sedera dels Vilumara a Barcelona, i al costat del que fou el primer edifici de la ind煤stria moderna d鈥檃questa firma, l鈥檈difici neorom脿nic fet per Elies Rogent, el mestre d鈥檕bres de l鈥檈difici de la reinstaurada Universitat de Barcelona. Un edifici al qual s鈥檃ccedeix des de la portalada del carrer de Sant Pere M茅s Baix, i que representa ja pels vols de 1842 un edifici plenament a red贸s de la potent revoluci贸 industrial catalana que ja havia iniciat les seves passes per all脿 1833 a la nostra ciutat.

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 El pintor Pere Mora ha volgut, per inaugurar el seu espai de treball art铆stic, correspondre als artistes ebrencs i en concret a l鈥榠nterdisciplinari Taller d鈥橝rt Cinta Dalmau, amb una Mostra d鈥檃rtistes pl脿stics de les terres de l鈥橢bre fins el dia 31 de maig. No en va, anteriorment, quan va retrobar-se de nou amb la pintura, l鈥檋i havien obert ja les seves portes.

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 Sentir les veus i les parles del Baix Ebre dins els edificis vells de la Barcelona manufacturera i industrial, pujar les llargues escales del vell edifici plenes d鈥檕lor de pintures a l鈥檕li i escolar les parles, encara sortosament arrelades a la terra, amb unes obres pl脿stiques d鈥檃lt铆ssim nivell, que parteixen totes elles del prec铆s domini t猫cnic, i a m茅s, que es situen en el v猫rtex entre les propostes art铆stiques d鈥檃vui, entre l鈥檃bstracci贸 i la figuraci贸, entre all貌 nou i all貌 m茅s formal, fa present la realitat a Barcelona, dins el m贸n de l鈥檃rt, d鈥檃quella vella idea del nou-cents d鈥檜na Catalunya-Ciutat. Una xarxa de civilitat i de ciutats, en aquest cas Tortosa i Barcelona, que no es reclouen al seu 脿mbit ni en els horitzons geogr脿fics, ni en els l铆mits art铆stics, tot perpetuant una obra pr貌pia per貌 que s鈥檋a amidat en els par脿metres m茅s exigents de l鈥檃rt.

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 Quan el passat dia 26 d鈥檃bril va fer-se la inauguraci贸 de l鈥橢studi, l鈥檃rquitecte Pere Mora va parlar des de la 聽sinceritat del seu prop貌sit, en Jaume Rocamora va glosar la mostra i els seus artistes en un text ple de saviesa cr铆tica que va llegir Meritxell Alguer贸, junt amb textos po猫tics de Joan Antoni Blanch, tot en nom del Taller d鈥橝rt Cinta Dalmau, amb la seva veu c脿lida i clara.聽 L鈥檃lcalde de Tortosa, Ferran Bel, present en l鈥檃cte, va parlar de la sinergia generada. Despr茅s, quan tots ells varen haver parlat, quan l鈥檃plaudiment va desfogar l鈥檃legria regnant, es feren presents les obres dels artistes contemplades ara de nou sota una nova llum. Dos neguitejants figures tot猫miques de Joan Salvat, acompanyades de r猫pliques volgudament desestructurades de Pere Mora, corprenien a l鈥檈ntrada l鈥檈ncuriosit visitant. Uns textos breus, del qui subscriu aquest article, intentaven reflectir el neguit que desprenen en la seva forma. Unes pintures acr铆liques de blaus transparents tot difuminant la idea de cel recollien segurament la segona mirada del convidat, unes construccions de l鈥檌maginari del cel, sense construccions religioses i presidides per la netedat d鈥檜nes formes geom猫triques plenes de llum m茅s properes a l鈥檌maginari d鈥檃vui; l鈥檃utor, Joan Antoni Blanch, ha posat t铆tols d鈥檜na certa severitat i sornegueria tortosina. Una electrificant energia es desprenia de la cer脿mica de Cinta Dalmau 鈥撁爊ima i directora de tots els projectes del Taller- que encisa el dalt i el baix d鈥檜na taula mitgera. Joan Escud茅, amb reproduccions de les seves obres, concebudes monumentals, i per tant col路locades virtualment dins d鈥檈scenaris possibles…, i Cinta Sabater Querol la perfecci贸 figurativa ocupant un lloc central…. Un conjunt diferent i alhora harm貌nic per a sorpresa de visitants.

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 Quan els noucentistes amassaren i feren substancial el concepte de la Catalunya-Ciutat saberen fer un projecte engrescador que d鈥檃lguna manera va empeltar tota la societat, una societat civil complexa, esquin莽ada ja per classes socials conflictives i enfront d鈥檜n estat que no corresponia a aquesta civilitat moderna. Certs paral路lelismes podr铆em trobar a la Catalunya d鈥檃vui que se sent de nou engrescada en un proc茅s regeneracionista i de recuperaci贸 del seu abrandament hist貌ric necessari per a la seva subsist猫ncia. La mostra dels artistes Tortosins a Barcelona 茅s un exemple m茅s d鈥檃questa puixan莽a : la naixen莽a de nous tallers, de noves activitats, la de diferents sinergies, l鈥檃lta i rigorosa qualitat d鈥檃qu铆 i d鈥檃ll脿 en el ampli teixit urb脿 de la Catalunya del present.

[i] L鈥橢studi Pere Mora es troba al carrer Sant Pere M茅s Baix, 42, 2n 1陋 de Barcelona. La Mostra d’artistes pl脿stics de les terres de l’Ebre, comissariada pel Taller d’Art Cinta Dalmau, es pot visitar fins el dia 31 de maig de 2014.