11. Ahir, avui i demà. El futur. Cap on anem?

El final del curs és un bon moment per recordar…

EL PASSAT, PERSONES IMPORTANTS

Pere Calders, una presentació (minut 1:08-2:30)

“A la senyora Marta, un dia li va caure una estrella al balcó”. Contes de Pere Calders

Aquí tenim el dossier de la classe d’avui. Aquí  hi ha les solucions dels últims exercicis. I aquest és el dossier de suport.

Després reflexionarem sobre el futur. Amb aquest objectiu preparareu una exposició oral durant 2 minuts amb la vostra opinió sobre el medi ambient ara i d’aquí a vint anys (2040).

Aquestes preguntes us poden ajudar a reflexionar sobre el tema:

  • Creieu que les petites accions, com tancar l’aixeta, no utilitzar l’aire condicionat o apagar els llums quan no estem a la habitació, són realment útils per conservar el medi ambient?
  • Penseu que els governs són responsables de la contaminació, o bé hi tenim també alguna responsabilitat els ciutadans?
  • Quines polítiques creieu que haurien de dur a terme els governs?
  • Creieu que hauria de ser obligatori a les cases l’ús d’energia solar per obtenir electricitat?
  • Creieu que el reciclatge de paper ajuda a aturar la desforestació?
  • Sou optimistes o pessimistes quan penseu en el medi ambient en el futur?

També podeu expressar les vostres previsions sobre la situació futura en un dels àmbits següents i què caldria fer perquè les coses vagin bé o millor que ara. (Exposició oral o article d’opinió de 120-140 paraules).

EL MÓN

  • Seguirà existint el model de família tradicional?
  • Com serà la política?
  • I el respecte i la tolerància cap a d’altres cultures o religions?
  • Com seran les relacions humanes virtuals?
  • I la comunicació?
  • Hi haurà guerres i fam?
  • Quina serà l’energia que mourà els cotxes?

CIÈNCIA I MEDICINA

  • Podrem triar com volem els fills?
  • Serem joves eternament?
  • Hi haurà vacunes per a totes les malalties?
  • Es podrà curar l’Alzheimer?
  • Les operacions quirúrgiques es podran fer per Internet?
  • Quina serà l’esperança de vida?

TECNOLOGIA

  • Com seran els llibres d’aquí a cinquanta 50 anys?
  • Estarem vigilats a tot arreu?
  • Podrem viatjar per teletransportació?
  • Podrem viatjar al futur o al passat?

Aquestes exposicions estan relacionades amb els continguts de la unitat 7 del nivell Elemental 2.

El futur del medi ambient segons l’Adaris

Publicat dins de General | 2 comentaris

10. Com et trobes? Anar fent.

Somio que tinc mal de cap. No és un somni: quan em desperto, el mal de cap encara hi és. Un mal de cap intensament anul·lador: no em deixa dormir, però estar desperta és un malson. Són quarts de cinc de la matinada. M’aixeco com puc i vaig fent tentines fins a la cuina. Em prenc dues pastilles d’Hemicraneal, el medicament que em sol anar millor d’ençà que van retirar el Tonopan del mercat. Torno al llit. Quin turment. M’agafo el cap amb les mans en un intent fracassat de retenir el dolor, d’impedir que creixi. M’incorporo, m’alço. Arribo al lavabo i vomito. Les pastilles no han tingut temps de fer efecte, he tornat a la casella de sortida. No sé què fer. No puc pensar. M’assetja una idea fugaç: no deu ser tan greu morir-se quan el dolor t’està matant. M’estiro. És el mal de cap més insuportable que he tingut mai.

Ara mateix el mal de cap m’esclafa. No tinc forces ni per queixar-me. Em rebolco de dolor i, de sobte, em sento pronunciar una paraula que em neix de molt endins: “mama”. Només vaig dir “papa” i “mama” als meus pares fins als tres anys. Quan vaig començar a anar a l’escola, van preferir que els digués “pare” i “mare”, i així ho vaig fer. Però m’acaba de sortir un mama infantil, un mama ancestral.

D’aquí a unes hores hauré dormit, el paracetamol d’un gram haurà fet camí i ja no tindré la sensació d’haver-me quedat per a mi sola tot el mal de cap del món. Llavors trucaré a la meva mare –sempre em cal trucar a la meva mare, encara que em trobi bé– i li explicaré que la nena que vaig ser l’ha necessitat tant aquesta nit.                                                              

Eva Piquer (adaptat)

En aquesta unitat aprenem a

  • descriure com ens trobem
  • donar consells per estar més bé i mantenir un bon estat de salut en l’entorn personal i professional

Amb aquest objectiu

  • revisem i ampliem el vocabulari sobre parts del cos i malalties
  • fem servir l’imperatiu positiu i negatiu (subjuntiu)

Aquí teniu el text de la cançó La classe malalta.

Aquest és el dossier de classe: Elem 10 Com-et-trobes   Aquí teniu les solucions dels exercicis 3 i 4.

I tu, quin és el teu problema de salut més freqüent? Quins problemes importants de salut has tingut a la vida fins ara?

Nosaltres intentarem aconsellar-te!

I aquí trobaràs consells professionals de salut en general.  Aquí hi ha consells de salut laboral per a la manipulació de càrregues i per als paletes (solució als exercicis 6 i 8 del dossier de classe).

De vegades tenim converses sobre l’estat de salut dels altres (pràctica de pronoms). Solucions aquí.

En general, no va malament que et donin consells per mantenir un bon estat de salut, amb alguns dubtes sobre les estructures correctes. Aquí tens les solucions: verbs de moviment – solucions

Publicat dins de General | 22 comentaris

9. Et ve de gust?

T’agraden les magranes?

Recepta d’amanida amb magrana i vinagreta d’anxoves

Avui parlem de menjar, de gustos i preferències, de receptes de cuina, de locals…

Amb aquest objectiu necessitarem saber utilitzar les estructures de finalitat, el present d’indicatiu, el present de subjuntiu i l’imperatiu. També farem servir els pronoms febles, sols i en combinació, davant i darrere del verb. Aquí teniu una presentació completa d’aquests pronoms, segons la seva funció a la frase.

Aquest és el nostre dossier de classe en pdf: Elem-9-Et-ve-de-gust

I aquí teniu les solucions dels exercicis: Elem 9 Et ve de gust solucions

TASCA DE LA UNITAT. A partir de l’exercici 7 del dossier de classe, presenteu-nos una recepta que conegueu bé, amb tots els detalls perquè surti perfecta!

RECEPTES

Lassanya (Nico)

Tiramisú (Giulia) i pastís de pastanaga (Julia)

Arepes colombianes? veneçolanes?


Cómo hacer arepas venezolanas - Fácil  Arepas. Cómo hacer arepas, consejos y su origen - Recetas de rechupete

Si us agrada la cuina internacional, mireu els vídeos de Karakia, programa de TV3 en què persones de tot el món que viuen a Catalunya preparen els plats que els agraden més. El programa presenta les persones, els seus orígens i la seva gastronomia. Val la pena!

Si voleu conèixer els plats més típics a Barcelona, aquí teniu un article molt interessant: “La bomba, així és el menjar de Barcelona”, diari Ara, 11 de març de 2022

Si voleu posar a prova els vostres coneixements de cuina catalana, aquest és el vostre test.

Publicat dins de General | 1 comentari

8. Què fas a la universitat? Tinc molta feina!

Treball o feina?

Com és la vida a la universitat? Avui parlem de la nostra vida a la universitat. Aprenem a distingir entre situacions informals i formals, a parlar d’accions d’altres persones (estil indirecte), a expressar les nostres opinions (semblar) i a demanar favors. Aquest és el nostre dossier de classe: Què fas a la universitat. Tinc molta feina.

Aquí teniu les solucions dels exercicis.

Resultat d'imatges de universitat trobada despatx  Es reuneix la Comissió de Seguiment d'atenció i ajuda a dones que viuen  situacions de violència masclista - Universitat Autònoma de Barcelona - UAB  Barcelona Reunió a la UIB dels representants de set departaments de Filologia  Catalana per tractar de la renovació del títol de grau - Hemeroteca - Diari  de la UIB - Universitat de les Illes Balears

Aquí teniu aspectes de gramàtica d’aquesta unitat i estructures per demanar un favor. I aquí, estructures per disculpar-se.

A la unitat 5 de l’Elemental 2 del curs Parla aprenem a comunicar-nos en situacions professionals (acadèmiques). Per aquest motiu la tasca final és un comentari a aquesta entrada del blog en forma de missatge [correu electrònic] que adreceu a una persona de referència a la universitat (tutor, cap de departament, companya de grup d’investigació, administratiu…), en el qual

  • us disculpeu per alguna qüestió,
  • li transmeteu informació d’un grup o d’una altra persona,
  • li demaneu un favor i
  • li demaneu permís per a alguna cosa.

 Intenteu utilitzar les estructures i els connectors que heu treballat a la unitat!

Aquest missatge pot ser formal com els textos que hem vist a la unitat. Un correu electrònic o carta informal és una mica diferent. Aquí teniu l’estructura i fórmules més freqüents. Aquí hi ha alguns exemples de tots dos tipus.

Publicat dins de General | 9 comentaris

ESPECIAL. S’acosta Sant Jordi. Llegim?

Així serà la diada de Sant Jordi 2021

Un Sant Jordi 2021 amb llibres i roses a la Rambla | FET a TARRAGONA

 

S’acosta Sant Jordi, dia de roses… i un llibre sempre és una bona idea. A més, llegir va bé per ampliar el vocabulari i consolidar les estructures de la llengua. Per això, intentarem recomanar-ne algun als nostres companys.

https://blogs.uab.cat/curselementaleulalia/files/2020/12/llibres.jpgJoan Brossa, 1994

De moment, podeu començar enviant un comentari a aquesta entrada amb una valoració d’un llibre que heu llegit, us agrada i penseu que pot agradar a les companyes i companys de classe. Tant fa la llengua original. És bona idea que es pugui llegir en castellà o, encara millor, en català.

En el vostre comentari, hauríeu d’escriure

  • Títol, autor, editorial
  • Tipus de llibre
  • Per què t’ha interessat a tu?
    • Si és una novel·la, per
      • l’argument
      • els personatges
      • l’època
      • el llenguatge?
  • Què resulta avorrit?
  • T’ha agradat el final?
  • A qui pot interessar?
  • Ens el recomanes? Per què?

Després, podeu entrar en l’ambient de Sant Jordi als carrers i conèixer alguns dels llibres que trobareu a les parades fent aquestes activitats de comprensió lectora i vocabulari (la primera només és per reflexionar). Aquí teniu les solucions.

Finalment, entre el dia 23 i dilluns 25 teniu l’encàrrec d’enviar un àudio o un correu al company o companya amb qui vau parlar durant la classe passada (amb còpia a mi) recomanant-li’n algun que vegeu a les parades de llibres de Sant Jordi.

Les parades i altres activitats del dia són aquí: Barcelona, Cerdanyola, Sant Cugat, L’Hospitalet, Sabadell… Google segur que us pot informar sobre Sant Jordi a la ciutat on viviu.

També podeu consultar en línia (on-line) els llibres de Sant Jordi al diari Ara, a Vilaweb, a les llibreries Abacus…

LLIBRES PER A TOTHOM

Al Departament de Català del Servei de Llengües hi ha alguns llibres en paper que us podem deixar. A més, aquí teniu algunes referències.

Finalment, podeu observar la tria del llibre imprescindible per a una biblioteca personal. La selecció prèvia la van fer lectors de l’Ara, diari en català, i potser hi trobareu obres que no coneixeu!

Publicat dins de General | 5 comentaris

7. Vida social. Reunions i celebracions

Aquesta setmana és Sant Jordi!

En aquesta unitat parlem de vida social: viatges, celebracions i festes tradicionals. Aquest és el dossier de classe: Vida social, festes i reunions. Aquí teniu la correcció de l’exercici sobre tradicions i verbs amb pronoms.

Viatjar també pot ser una activitat social. Aquí teniu un exercici per saber què hem de recordar quan viatgem: viatges i verbs amb pronoms .

La primavera és moment de sortir al carrer i fer festa, però la tardor, també. L’1 de novembre, en plena tardor, a Catalunya se celebra la castanyada. Com se celebra aquest dia a Mèxic?

En aquest programa ho podem saber. Aquí teniu les solucions d’aquest i els altres exercicis del dossier de classe.

I nosaltres, quines festes celebrem? Quines són les vostres festes preferides? Als comentaris en teniu algunes d’altres estudiants de nivell Elemental.

Parlant de preparacions de festes, hem de recordar moltes coses, no ens en podem oblidar o descuidar-nos-en. Aquí teniu la presentació dels pronoms que s’utilitzen en aquestes estructures: verbs i preposicions.

Pensant en pronoms, aquí en teniu una presentació general. I aquí una presentació humorística: Els pronoms febles, cap problema. Polònia, 2017.

En les reunions de veïns parlem dels problemes del barri. Tenim queixes i fem propostes. Nosaltres podem parlar dels problemes a la UAB i fer-hi les nostres propostes.

Publicat dins de General | 4 comentaris

6. Què dius ara? Barris i ciutats.

Avui aprenem a parlar d’aspectes de la vida a les ciutats:

 

  • notícies
  • el trànsit (amb el Parla.cat)
  • històries urbanes

Amb aquests objectius fem servir expressions de lloc, els temps del passat i connectors.

Aquí tenim el dossier de classe (Elem 6 Què dius ara! Barris i ciutats) i aquest és el dossier de suport per parlar en passat. Aquí teniu les  solucions dels exercicis d’aquesta unitat. I aquestes són expressions col·loquials habituals en les converses. Quan expliquem anècdotes o llegendes necessitem connectar les idees: aquí teniu la reflexió i solucions dels exercicis complementaris per connectar textos.

Aquestes fotos són d’un fet real que va passar a Barcelona l’any 2017. Comenteu amb els companys de classe què deu haver passat.

En les nostres ciutats, barris i pobles hi passen moltes coses… Són les nostres llegendes urbanes.

  • De l’excursió prevista a les llargues discussions. Un dia d’espera sense esperança (Rike)

 

EXERCICI COMPLEMENTARI (nivell B1-B2 Intermedi)

A Cerdanyola, a Barcelona i a la majoria de ciutats i pobles hi ha ateneus o centres cívics. En aquest article  es reflexiona sobre el paper dels ateneus a la societat actual. Aquí teniu les solucions als exercicis plantejats.

Publicat dins de General | 4 comentaris

5. Estén la roba al celobert

https://lh4.ggpht.com/_FSc4oex43IM/TN-P4J8Y-qI/AAAAAAAAc2Q/hebi4OLjKgc/s512/DSCN0043_463.JPG Celobert - directa.cat

Aquesta setmana, les activitats del curs estan relacionades amb el lloc on vivim, les màquines, els aparells i les eines quotidianes. Aquest és el nostre dossier de classe: Estén la roba al celobert. I aquí teniu les solucions dels exercicis de classe i també dels exercicis setmanals .

  • Aprenem a
    • Descriure i comparar objectes i aparells (Parla Elemental 2 unitat 2)
    • Sol·licitar un servei de manteniment de la llar (Parla Elemental 1 unitat 3)
    • Dir per a què serveixen i quins problemes poden tenir els objectes de casa.
  • Amb aquest objectiu, fem servir l’imperatiu afirmatiu i negatiu (que és el subjuntiu!).

Aquí hi ha un tastet de lectures sobre casa nostra. Hem parlat del lloc on vivim en les unitats 4 i 5 del curs. Ara ampliem una mica el vocabulari. Aquesta és una activitat opcional.

L'ELECTRICITAT A CASA Fes clic aquí per veure la imatge a la mida original TOT EL QUE ENDOLLEM O TÉ UN INTERRUPTOR FUNCIONA AMB ELECTRICITAT. A CASA TENIM NEVERA, TELEVISIÓ, RÀDIO, RENTADORA... A L'ESCOLA, LA PISSARRA ...

Aquí trobareu imatges de parts i objectes típics a casa. Atenció! El vocabulari es basa en la varietat valenciana. Algunes paraules són diferents de les que fem servir i acceptem a Catalunya.

Us ha passat mai que heu anat a casa d’algú i no trobeu res o no sabeu com funciona una cosa molt bàsica?

Com a tasca final, feu en primer lloc UNA NOTA DE VEU o UN MISSATGE ESCRIT per a una amiga o amic a qui deixeu el vostre pis un cap de setmana. Per circumstàncies de la vida, aquesta persona arribarà quan vosaltres no hi sereu, així que necessita les vostres instruccions per sobreviure (on són les coses, com s’engeguen…; l’electricitat, la cuina, fer cafè, internet, com rentar i eixugar roba, problemes amb l’ascensor…). Podeu ser tan realistes o creatius com vulgueu. L’important és escriure instruccions ben completes i detallades (unes 100 paraules). L’activitat està relacionada amb la unitat 3 del nivell Elemental 3.

ACTIVITAT COMPLEMENTÀRIA

Torneu a casa i, per desgràcia, el vostre amic o amiga no ha parat prou atenció: algun aparell no funciona o alguna cosa no va bé. Envieu un missatge de veu per correu electrònic adreçat al servei tècnic que us ha de solucionar el problema. (Envieu-me’l a mi, però, que sóc tècnica en moltes coses!). Si és possible, penseu en alguna situació real en què us heu trobat, encara que no es tracti exactament d’electrodomèstics. Es tracta de deixar un missatge CURT descrivint un problema i demanant un servei. Aquesta activitat té relació amb la unitat 6 de l’Elemental 2.

Quants problemes!

Publicat dins de General | 7 comentaris

4. Busques pis? Ens avindrem?

Aquesta setmana busquem un pis per compartir. Fem servir aquest dossier de classe:         Elem 4. Busques pis Ens avindrem

Per això aprenem a

  • Demanar informació sobre els costums dels altres
  • Parlar sobre les condicions de lloguer d’un pis
  • Descriure i comparar diferents habitatges
  • Descriure millores en un pis

I fem servir

  • El present de subjuntiu
  • Preposicions de lloc
  • El vocabulari de la casa
  • El condicional

Elem 4. Busques pis Activitats setmanals. Solucions als exercicis.

Aquest pis us agrada? Si voleu llegir un mica i ampliar el vostre vocabulari sobre els llocs on vivim, aquí teniu un llibret amb unes quantes idees… també per parlar.

Com a conclusió de la unitat, tots vosaltres voleu compartir pis! Amb una companya de classe heu anat a veure aquest (minut 4:45-5:55) i heu decidit que us agrada. Us ha convençut, però creieu que li cal alguna reforma (o unes quantes millores!) i algun objecte. Després de pensar-hi una mica, feu un comentari a aquesta entrada del blog concretant les reformes, els canvis que voleu fer i els objectes que compraríeu. Aquesta activitat està relacionada amb la unitat 3 del curs Elemental 1.

Per fer l’exercici només heu de mirar un minut del vídeo, però tindreu una idea més completa del pis si en mireu una estona més llarga (per exemple, els minuts 10’55”-13’00”). Heu observat que els personatges parlen en pessetes, la moneda que va desaparèixer l’1 de gener de l’any 2002? Plats bruts és una sèrie vella, però que va tenir molt èxit a Catalunya i encara es veu molt a Youtube. Si en voleu saber més, llegiu l’article de la Viquipèdia. Si us ve de gust mirar-la, segur que aprendreu bon català.

Publicat dins de General | 10 comentaris

3. Viatges. Què t’emportaries?

En aquesta unitat parlem de viatges, les nostres preferències i com els planifiquem. Amb aquest objectiu necessitem vocabulari sobre llocs i paisatges, expressar les nostres opinions, decidir què ens emportaríem i poder parlar del temps que farà.

Aquest és el nostre dossier de classe:  Elem 3. Què t’emportaries

Aquí teniu el suport gramatical per fer servir emportar-se i endur-se amb pronoms.

I aquí teniu les solucions de la primera part dels exercicis. Aquestes són les solucions i el vocabulari bàsic relacionat amb el temps i el clima.

Si us agrada el tema, busqueu a youtube petits fragments del programa El paisatge favorit de Catalunya. Les presentacions són riques i detallades, però comprensibles i també interessants. Per la seva part, el programa Batalla monumental de TV3 fa presentacions polèmiques de monuments catalans.

I aquí teniu un petit dossier per llegir sobre viatges. Hi ha un fragment d’A peu per la Terra Alta, de Josep Espinàs, “Els gossos”. Aquests dossiers s’han pensat per provocar la conversa entre aprenents d’un nivell mitjà i catalanoparlants, amics o voluntaris, amb els quals parlen.

La tasca final de la unitat és un text oral de presentació d’un lloc que us agrada. Una amiga o amic està dubtant on anar a passar els propers dies que puguem fer una escapada. Davant dels seus dubtes, li envieu un missatge de veu (màxim 1:30 minuts). Cal que

  • descrigueu què hi ha en aquest lloc
  • digueu quin temps hi sol fer
  • expliqueu per què és interessant
  • digueu què és important portar-hi per tenir un bon viatge: “per anar a …, jo m’emportaria / us heu d’emportar /…”

ON ANEM?

Anem a l’Índia?

Què és important per anar a un lloc?   Verbs i preposicions

Hi has pensat? Te n’has descuidat? Te n’has oblidat? Aquí teniu les solucions de l’exercici 7 del dossier de la unitat 3.

Descobrim més llocs, per què no l’Autònoma?

TASCA SETMANAL 17-23 de març. Ara parlem de la UAB

Quins llocs són importants? Com hi anem? Podem fer una visita turística del campus?

Una persona coneguda ve a la UAB i té ganes de descobrir la universitat. Envieu un text com a comentari al blog presentant-li una ruta a peu pels llocs que vosaltres coneixeu i considereu més importants. Entre tots, potser tindrem alguna descoberta interessant! Digueu-li pas a pas per on ha de passar. Intenteu utilitzar l’imperatiu al màxim. Amb aquestes instruccions (imperatiu) no us hauria de resultar difícil.

Publicat dins de General | 4 comentaris