Play Decide en Salut Mental: difusió científica i participació ciutadana en Salut Mental

La CORE SM  en col·laboració amb la Unitat de Comunicació de l’Institut de Neurociències (INc) hem desenvolupat un kit Play Decide dedicat a la recerca en Salut Mental, utilitzant com a part dels continguts la recerca fet pels grups de la CORE SM.

La metodologia Play Decide està pensada per promoure la participació ciutadana en ciència i recollir els interessos i prioritats de la població sobre temes concrets, com per exemple la salut digital, el maneig de les malalties cròniques o la gestió del canvi climàtic. Per fer-ho utilitza un sistema de cartes temàtiques que a través d’un procés de discussió grupal s’han d’anar prioritzant.

En el cas de la CORE SM i l’INc vam optar per desenvolupar un kit propi per poder utilitzar un format dinàmic en les activitats de comunicació científica, que ens permetés a  promoure la participació ciutadana en recerca i a l’hora donar a conèixer la recerca en Salut Mental feta pels grups de la CORE SM.

El kit ha estat testejat per primera vegada el 14 de març en el marc de les activitats de la Brain Awareness Week, durant la visita d’un grup d’estudiants d’FP del Centre Joan Maragall de Badalona, que també van participar en l’escape room “Escapa’t de l’estrès”.

Abans de començar la sessió Play Decide en Recerca en Salut Mental, vàrem preguntar als participants què entenien per Salut Mental, i posteriorment els vàrem dividir en dos grups. Alguns dels termes que van sortir van ser: “malaltia”, “trastorn”, “problema”, “agressiu”o “infelicitat”. Només va aparèixer com a connotació positiva: “estat d’ànim positiu” o “estar bé”. Altres dels termes que es van citar van ser “hospital”, “medicació” o “psicòleg”.

A continuació, cada persona rebia un joc de cartes amb informació sobre diferents aspectes relacionats amb recerca en Salut Mental , i després d’una primera selecció individual, es passava a una discussió amb el grup per, consensuadament, escollir les quatre cartes que el grup considerés més significatives. Els dos grups van coincidir en tres de les targetes:

• el 20% dels nens i adolescents pateixen algun tipus de trastorns mentals
  • augment de l’addicció a les noves tecnologies
  • la poca inversió que es dedica en recerca en Salut Mental

A més, cada grup va prioritzar una quarta carta diferent en cada cas, que van ser:

• poca inclusió de la perspectiva de gènere en la recerca en Salut Mental
  • la controvèrsia que existeix sobre si el TDAH és o no un trastorn

A més es va demanar que cada grup propostes sobre quatre aspectes relacionats amb recerca en salut mental que prioritzaria. Aquestes es van posar en comú i cada participant va votar les dues propostes que creia més interessants (una amb dos punts i l’altra amb un). Es van proposar:

• més recerca en trastorns mentals minoritaris
  • més recerca incorporant la perspectiva de gènere
  • augmentar el pressupost per investigar en Salut Mental (comú als dos grups)
  • augmentar les campanyes antiestigma
  • investigar sobre els efectes de les noves tecnologies
  • invertir en recerca en TDAH
  • invertir en prevenció

D’aquestes 7 propostes, les dues que varen rebre més vots van ser augmentar el pressupost per recerca i apostar per les campanyes antiestigma.

Continuarem testejant el kit abans de tancar la versió definitiva d’aquest, que es penjarà a la web de Play Decide perquè quedi a disposició de tota la comunitat.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Activitats de divulgació i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.