Dia mundial de la llibertat de premsa, 3 de maig

WPFD 2017

P脿gina web de les Nacions Unides dedicada al World Press Freedom Day聽(#WPFD2017),聽que, com cada any, se celebra arreu del m贸n el 3 de maig. El lema de 2016 茅s Ments cr铆tiques per a temps cr铆tics: El paper dels mitjans per a l’aven莽 de societats m茅s pac铆fiques, justes i inclusives.

Aquest any, els actes centrals del Dia Mundial es faran a Jakarta (Indon猫sia). El Premi Unesco/Guillermo Cano de Llibertat de Premsa s’ha concedit al periodista eritreu nacionalitzat suec Dawit Isaak.

A la seu de la Asociaci贸n de la Prensa de Madrid (APM) es far脿 el mateix 3 de maig la taula rodona “El estado de la libertad de expresi贸n en Espa帽a”.

El Col路legi de Periodistes de Lleida聽i la Universitat de Lleida organitzen el 4聽i 5 de maig la tercera edici贸 del Simposi Llibertat de Premsa, amb el t铆tol “La llibertat de premsa i la societat civil”.

El 6 de maig es commemorar脿 tant el Dia Internacional del Treball com el Dia Mundial de la Llibertat de Premsa a l’acte “Per un periodisme ni al dictat ni mal pagat”, que es far脿 a la Casa de la Premsa (Av. Rius i Taulet, 5, Barcelona) a partir de les 10 h. Ho organitza la Comissi贸 per la Recuperaci贸 de la Casa de la Premsa, amb l’Ajuntament de Barcelona i la participaci贸 de l’Associaci贸 de Dones Periodistes de Catalunya, el Grup de Periodistes Ramon Barnils, el Sindicat de Periodistes de Catalunya i el col路lectiu SomAtents.

Com 茅s costum, la celebraci贸 d’aquest dia mundial va acompanyada de la presentaci贸 de diversos informes sobre la situaci贸 de la llibertat de premsa i les condicions de treball dels periodistes al m贸n. Destaquem:

Reporteros sin Fronteras聽va presentar a principis de febrer el seu informe anual La libertad de informaci贸n en el mundo en 2016.

Mapping Media Freedom 茅s una organitzaci贸 que ha elaborat un mapa per avaluar la llibertat de premsa a Europa.

El Committee to Protect Journalists (CPJ)聽va presentar聽l’estudi Attacks on the Press – 2017 edition聽el 25 d’abril.

L’organitzaci贸 nord-americana Freedom House聽va donar a聽con猫ixer聽l’informe Freedom of the Press 2017: Press Freedom’s dark horizon聽el 28 d’abril.

En voleu saber m茅s?

WAN-IFRA (World Association of Newspapers and News Publishers) mant茅 un apartat sobre la llibertat de premsa a la seva p脿gina web, amb not铆cies, articles, recursos i campanyes.

L’International Press Institute (IPI)聽茅s una altra de les institucions que habitualment publica not铆cies relacionades amb la llibertat de premsa; vegeu-les a la web.

La International Federation of Journalists (IFJ)聽porta a terme campanyes a favor de la llibertat de premsa i de la seguretat dels periodistes. A la seva web, entre altres recursos, podeu veure l’apartat Safety, que registra agressions i atacs a periodistes i altres treballadors dels mitjans de comunicaci贸.

El 19 d’abril Index on Censorship va donar els Freedom of Expression Awards 2017聽a periodistes, artistes i activistes que han聽destacat en la lluita contra la censura.

L’Anuari dels Silencis Medi脿tics M猫dia.cat 茅s un projecte de periodisme d’investigaci贸 que cada any publica reportatges sobre temes que han estat silenciats pels grans mitjans de comunicaci贸.

Obres sobre la llibertat de premsa a les biblioteques de la UAB

Al Jazeera i El Pa铆s han anunciat que faran una cobertura especial amb motiu del Dia Mundial de la Llibertat de Premsa.

Al Jazeera: Journalism matters

El Pa铆s: Libertad de prensa