Exposició “Comixxx: El despertar d’una generació censurada”

exposicio Comixxx

Del 25 de maig al 21 juliol de 2016, a la Sala d’Exposicions de la planta baixa de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General

Pàgina web de l’exposició

Els alumnes del Màster d’Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic de la UAB han ideat i comissariat l’exposició Comixxx: El despertar d’una generació censurada. Aquesta és una aproximació a la historia d’aquells còmics que, durant els darrers anys del franquisme i la transició, es van distribuir al marge de les grans editorials per expressar i difondre les seves idees contràries al sistema.

Aquesta exposició ha estat pensada per donar a conèixer un important testimoni de la societat de l’època, però també per difondre una part essencial de la història i l’evolució de la il·lustració que va gestar-se a Barcelona. Gràcies a aquests artistes, avui els còmics no només són coses de nens. L’exposició també pretén oferir una imatge de les dificultats que aquestes publicacions van haver de viure a causa d’un estat opressor que repetidament va utilitzar les eines de la censura. Unes eines que, de tant en tant, encara es porten a la pràctica avui dia.

La mostra ha estat possible gràcies al fons de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Un viatge per la història del còmic underground espanyol

ComiXXXEl còmic underground o comix apareix a Espanya a principis de la dècada dels 70, on una joventut rebel, imitant els models que arribaven dels Estats Units a Europa, va utilitzar aquest mitjà com a arma contra la dictadura franquista i la societat que desitjaven canviar. Durant 40 anys, la societat espanyola va patir enormes canvis, i tal i com intentem mostrar en aquesta exposició, la història del comix va canviar amb ella.

El primer còmic underground, del grup El Rrollo, es va publicar a Barcelona l’any 1973, encara sota la dictadura. Com la resta d’aquestes primeres publicacions, El Rrollo Enmascarado es va distribuir al marge de les grans editorials, sota una marginalitat que permetia que els seus autors gaudissin de més llibertat a l’hora de brindar un ric testimoni de la societat de l’època i d’utilitzar-lo com a mitjà de protesta i reivindicació social. Malgrat això, però, el còmic underground no passava desapercebut a les autoritats, i moltes d’aquestes publicacions van ser segrestades, acusades d’escàndol públic, censurades o multades.

ComiXXXDesprés de la mort de Franco, una part important de la societat espanyola va viure un nou esperit de llibertat i es va desvincular de la lluita política que havia protagonitzat els anys precedents. Dins d’aquest ambient que semblava conduir cap a la democràcia i el relaxament de la censura, es va produir el creixement i desenvolupament del comix espanyol, que entre els anys 1976 i 1979 va comportar l’aparició de nombroses revistes i fanzines underground. Tot i així, la censura no va acabar amb la fi del franquisme, i el segrest administratiu i judicial es va basar, especialment, en l’anomenat delicte contra la moral pública que seguia existint en el Codi Penal.

Amb l’arribada dels democràtics anys vuitanta, el còmic espanyol va viure un període d’expansió que va suposar l’abandonament de la clandestinitat. Els seus autors van iniciar un cert camí cap a la professionalització, el gran públic va començar a acceptar i assimilar el moviment underground, i el comix va passar a participar dels circuits oficials de producció i difusió. Tots aquests ingredients van suposar la mort del concepte underground tal i com havia estat entès fins el moment, però alguns dels seus autors van seguir creant historietes que s’oposaven i atacaven el sistema establert.

Aquest text s’ha publicat originalment en aquesta notícia, a la pàgina web de Cultura en Viu – UAB. Les fotografies que acompanyen el text han estat fetes per la Biblioteca.

En voleu saber més?

Obres sobre còmic alternatiu a Espanya

A la BCHG tenim una col·lecció de més de 600 títols de fanzines

També conservem revistes mítiques com El Víbora, Cairo i Makoki