L’índex H de les revistes espanyoles, segons Google Scholar Metrics

Marxàvem de vacances a finals de juliol just quan s’anunciava la publicació de l’estudi Índice H de las revistas científicas españolas según Google Scholar Metrics (2010-2014), del Grupo de Investigación EC3. Es tracta d’una nova edició d’aquest informe, on es pot trobar l’impacte de les revistes científiques espanyoles a partir del recompte de citacions que ofereix Google Scholar Metrics, l’eina bibliomèrica de Google Acadèmic.

Ayllón Millán, J.M.; et al. Índice H de las revistas científicas españolas según Google Scholar Metrics (2010-2014). Granada: EC3, 2015. (EC3 Reports; 13). [http://hdl.handle.net/10481/36998]

L’estudi presenta rànquings per camps científics i disciplines de les revistes que figuren a Google Scholar Metrics. S’ordenen segons el seu índex h5, indicador bibliomètric adoptat i adaptat per Google*. L’índex h5 és l’índex h dels articles publicats en els darrers 5 anys complets.


*L’índex h5 és una adaptació del l’índex h, un indicador que es va proposar en el seu moment com a índex per quantificar la productivitat científica i l’impacte dels articles d’un investigador. Amb el temps, s’ha extrapolat a altres elements, com les revistes i fins i tot els països. De debò podem saber l’índex h d’un país? La gent de Scimago diu que sí…


Google Scholar MetricsEls dos criteris utilitzats per Google Scholar Metrics per incloure revistes en el seu llistat són: 1) que la revista compti amb 100 treballs publicats en el període 2010-2014 i 2) haver rebut com a mínim una citació.

EC3 explica que les cerques bibliogràfiques es van efectuar entre el 8 i el 10 de juliol de 2015. Es van identificar 1.071 revistes, de les quals 562 són de ciències socials, 249 d’art i humanitats, 141 de ciències de la salut i 119 de ciències naturals i enginyeries.


Les revistes de comunicació

A continuació reproduïm el quadre de les 33 revistes de comunicació 2010-2014 incloses a Google Scholar Metrics, tal com apareix a l’informe d’EC3. Junt amb l’índex h de cada títol, es proporciona també la mediana h, que és el número mitjà de citacions per als articles que formen el seu índex h i que serveix per “desempatar” quan dues o més revistes tenen el mateix índex h.

Rànquing Revista Índex h  Mediana h
1 Comunicar 22 41
2 El profesional de la información 21 28
3 Revista latina de comunicación social 13 23
4 Comunicación y sociedad 12 18
5 Telos. Cuadernos de comunicación e innovación 11 17
6 Estudios sobre el mensaje periodístico 11 13
7 Revista Icono 14 8 13
8 CIC. Cuadernos de información y comunicación 8 11
9 Zer. Revista de estudios de comunicación 8 9
10 Viva academia 6 11
11 Historia y comunicación social 6 7
12 Anàlisi. Quaderns de comunicació i cultura 6 6
12 Pensar la publicidad 6 6
14 adComunica 5 7
14 Ámbitos. Revista internacional de comunicación 5 7
16 Revista de comunicación de la SEECI 5 6
16 Trípodos.com 5 6
18 Fonseca. Journal of communication 5 5
19 Index.comunicación 4 11
20 Área abierta 4 8
21 Revista internacional de relaciones públicas 4 7
22 Comunicación y hombre 4 6
22 Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica 4 6
24 Comunicación. Revista internacional de comunicación audiovisual… 4 5
25 Anuario electrónico de estudios en comunicación social 3 12
26 Comunicación y pedagogía 3 6
27 L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos 3 4
28 Archivos de la Filmoteca 2 2
28 Derecom 2 2
28 Eu-topías. Revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos 2 2
28 Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía 2 2
28 Secuencias. Revista de historia del cine 2 2
33 Making of. Cuadernos de cine y educación 1 2

En voleu saber més?

Anunci de la publicació de l’estudi (17 juliol 2015)

El Blog de l’Observatori de la Recerca de l’IEC també es va fer ressò de l’estudi, i el va comentar (22 juliol 2015)

 

Deixa un comentari