Recomanem: Catàleg històric general de la premsa en català, 1

Cataleg historic general de la premsa en catalaJa disposem del primer volum del Catàleg històric general de la premsa en català, anomenat L’eclosió de periòdics, 1641-1898. El trobareu a la planta 3 (llibre) i a la planta 2 (CD-ROM).

Ha estat editat per Jaume Guillamet i Marcel Mauri, professors de periodisme de la Universitat Pompeu Fabra, i publicat l’Institut d’Estudis Catalans.

L’eclosió de periòdics, 1641-1898 és la primera part d’un projecte d’investigació del Grup de Recerca en Periodisme de la UPF, que té per objectiu fer un catàleg exhaustiu de les publicacions periòdiques en llengua catalana que han aparegut al llarg de la història. El projecte, anomenat informalment Pre-Cat, va començar el 2008 i es preveu que duri fins el 2018. Si tot va bé, en els propers anys es publicaran les altres dues parts del catàleg: una que reculli el període 1899-1939 i una altra per als anys 1939-1978.

En tot cas, a L’eclosió de periòdics, 1641-1898 es dóna notícia de les gairebé cinc-centes gasetes, revistes i diaris en català que es van publicar entre els anys 1641 i 1898, tot i que l’èmfasi es posa en el segle XIX (després de 1641 no consta que es tornés a publicar cap periòdic en català fins el 1810). Per fer-ho, un equip de quinze investigadors ha revisat i actualitzat catàlegs històrics ja existents (prenent com a base l’obra de Givanel) i ha consultat materials d’arxius, biblioteques i hemeroteques -entre elles, la nostra Hemeroteca General.

El volum conté:

1. Llista general de periòdics, presentats per territoris i per poblacions [territoris: Catalunya; País Valencià; Illes Balears; fora del domini lingüístic (Madrid, Amèrica Llatina, EUA)]

2. Fitxes històriques i hemerogràfiques de cada periòdic, seguides d’articles descriptius breus de cada un d’ells (al CD-ROM)

3. Llistes de balanç del nombre de periòdics, de la seva publicació per anys, de la seva durada o dels temes tractats

4. Articles de balanç general i d’anàlisi per territoris

Creiem que aquest catàleg serà una eina de consulta imprescindible per a tots els interessats en la història de la premsa en català.

En voleu saber més?

Des de la BCHG hem anat seguint el projecte de realització del Catàleg, i al llarg dels anys hem escrit dues entrades al blog parlant-ne:

7 de juny de 2011: El 30 de maig de 2011 vam assistir a la presentació de la primera part del Catàleg, dins del XIV Col·loqui de l’Aula d’Història del Periodisme “Diari de Barcelona”, a la Universitat Pompeu Fabra

1 de febrer de 2013: El 17 de desembre de 2012 vam assistir a les IV Jornades de Recerca en Comunicació dels Països Catalans, durant les quals Jaume Guillamet i Marcel Mauri van presentar la segona etapa de la investigació, la corresponent al període 1899-1939