Factor d’impacte 2014 de les revistes de comunicació

Thomson Reuters acaba de publicar l’edició 2015 dels Journal Citation Reports, que calculen el factor d’impacte 2014 de les que a priori són les revistes científiques més prestigioses del món.

ACTUALITZAT 23/07/15: La Fecyt informa que ja estan disponibles en format pdf les dades del JCR 2014 i que es poden descarregar des del següent enllaç:  http://www.recursoscientificos.fecyt.es/factor

Journal of communication al JCR

Evolució del factor d’impacte de Journal of Communication, que aquest any encapçala el rànquing de revistes de comunicació

Els Journal Citation Reports (JCR) es fan públics cada any entre juny i juliol, i els seus resultats són molt esperats tant per la comunitat científica com pel món editorial. El fet que una revista estigui inclosa dins dels llistats, i el fet que pugi o baixi dins del rànquing de la seva categoria temàtica, pot significar milers de dòlars o d’euros en subscripcions i publicitat per als seus editors. Per als investigadors que han publicat en revistes incloses al JCR la posició de la revista pot comportar un augment o una disminució de les seves possibilitats d’obrir-se pas o consolidar-se en el món de la recerca: rebre subvencions per a un projecte, una avaluació positiva dels seus trams de recerca, invitacions per escriure articles o participar en grups de recerca o en congressos, etc. De fet, les agències d’avaluació i acreditació de la recerca segueixen demanant, a les seves convocatòries, que els investigadors facin constar a les sol·licituds el factor d’impacte de les revistes on han publicat.

JCR és un dels productes més populars de Thomson Reuters i està integrat dins de la gran plataforma Web of Science, que podeu consultar des de qualsevol ordinador de la Xarxa UAB o a través del servei ARE si esteu fora del campus.

L’edició 2015 calcula el factor d’impacte 2014 en funció de les citacions que han rebut els articles publicats durant 2012 i 2013. També es calculen altres analítiques, com l’índex d’immediatesa i l’eigenfactor.

En aquesta edició, els JCR inclouen 11.149 títols, repartits en dues seccions: Ciències i Ciències Socials. Vegeu aquí el llistat sencer de títols. Les revistes, de 82 països, es classifiquen en 237 disciplines. Un total de 272 revistes s’inclouen per primera vegada, i per tant reben el seu primer factor d’impacte (llista de títols nou aquí). En canvi, 39 revistes han estat eliminades, degut a pràctiques qüestionables pel que fa a les citacions (“anomalous citation patterns”), per “garantir la integritat dels informes”.


Revistes de comunicació

Dins de la categoria “Communication”, aquest any es llisten 76 revistes. A continuació us presentem les 20 primeres, totes elles consultables a les biblioteques UAB.

Revistes de comunicació amb el major factor d’impacte 2014

RANG TÍTOL ISSN FACTOR D’IMPACTE
1 Journal of communication 0021-9916 3.160
2 Journal of computer-mediated communication 1083-6101 3.117
3 Research on language and social interaction 0835-1813 2.897
4 Journal of advertising research 0021-8499 2.563
5 Communication research 0093-6502 2.493
6 Management communication quarterly 0893-3189 2.085
7 New media & society 1461-4448 2.007
8 Human communication research 0360-3989 1.905
9 International journal of press/politics 1940-1612 1.872
10 Public opinion quarterly 0033-362X 1.775
11 Public understanding of science 0963-6625 1.766
12 Information communication & society 1369-118X 1.676
13 Communication theory 1050-3293 1.667
14 Journal of health communication 1081-0730 1.617
15 Discourse studies 1461-4456 1.603
16 Science communication 1075-5470 1.517
17 Telecommunications policy 0308-5961 1.411
18 Personal relationships 1350-4126 1.366
19 Journal of broadcasting & electronic media 0883-8151 1.352
20 Health communication 1041-0236 1.297

I les revistes espanyoles de comunicació?

La revista Comunicar és l’únic títol espanyol present dins de la categoria “Communication”, després que l’any passat desapareguessin de JCR Comunicación y sociedad i Estudios sobre el mensaje periodístico. La bona notícia és que Comunicar ha fet un ascens espectacular, de la posició 60 a la posició 35, i passant per tant del 4t quartil al 2n quartil.

Els seus editors han publicat un escrit comentant aquest bon posicionament i explicant les mesures que prendran per augmentar la difusió i l’impacte de la revista.


I ara, què?

Poques hores després que es publiquessin els JCR, EC3metrics ja feia un ràpid repàs a la presència de revistes espanyoles. El podeu llegir aquí.

Com acostuma a fer cada any, Fracisco R. Villatoro ha publicat una entrada al seu blog “La ciencia de la mula Francis” per parlar de les dades més rellevants d’aquesta edició dels JCR.

Busqueu #impactfactor o #JournalCitationReports a Twitter per saber quines reaccions ha suscitat la publicació dels JCR al món científic. El factor d’impacte és un indicador molt controvertit, i el seu ús generalitzat a molts països per avaluar revistes i investigadors no li estalvia crítiques, malgrat que la pròpia Thomson Reuters adverteix que s’ha d’utilitzar amb precaució i que també cal tenir en compte altres indicadors.

ACTUALITZAT: Aquest matí el blog de l’Observatori de la Recerca (OR-IEC) ha publicat una entrada comentant la presència de revistes catalanes, valencianes i balears als JCR, 44 títols en total.


En voleu saber més?

Guia Indicadors bibliomètrics per a l’avaluació de la recerca, elaborada pel Servei de Biblioteques UAB.

 

2 Responses to “ Factor d’impacte 2014 de les revistes de comunicació”

  1. Comunicació » » Blog Archive » Es publiquen les Journal Metrics 2014 d’Scopus - Blog de la Biblioteca de Comunicació UAB Says:

    […] Els indicadors bibliomètrics que mesuren aquest impacte es calculen a partir de les dades que s’obtenen d’Scopus, i es basen en les citacions que reben els articles de les revistes. Han estat desenvolupats per grups externs d’experts en bibliometria. Volen ser una alternativa “transparent i precisa” -i gratuïta!- al famós Factor d’impacte de Thomson Reuters (de l’edició 2014 del qual us n’hem parlat aquí). […]

  2. BH Traducció » Es publiquen les Journal Metrics 2014 d’Scopus Says:

    […] Els indicadors bibliomètrics que mesuren aquest impacte es calculen a partir de les dades que s’obtenen d’Scopus, i es basen en les citacions que reben els articles de les revistes. Han estat desenvolupats per grups externs d’experts en bibliometria. Volen ser una alternativa “transparent i precisa” -i gratuïta!- al famós Factor d’impacte de Thomson Reuters (de l’edició 2014 del qual us n’hem parlat aquí). […]

Deixa un comentari

Si us plau, demostra que no ets un robot * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.