Exposició de les revistes del Fons Marca

La Sala d’Exposicions UAB, a la planta baixa de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General, acull l’exposició “Entre la lletra i la imatge: un itinerari pel fons hemerogràfic Marca”.

ACTUALITZACIÓ 02/07/15: Pàgina web de l’exposició, feta amb la col·laboració de la Biblioteca d’Humanitats

ACTUALITZACIÓ 16/07/15: Vídeo de l’exposició

L’exposició, que mostra material procedent de la Reserva UAB, conservat a la Biblioteca, ha estat organitzada des del mòdul “Crítica i Difusió de l’Art” del Màster en Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic de la UAB.

Reproduïm el text que ha redactat el Màster amb motiu de l’exposició, a la web de Cultura en Viu:

Entre la lletra i la imatgeEntre la lletra i la imatge, un itinerari pel fons hemerogràfic Marca” representa més que un simple recorregut històric per les publicacions d’art i cultura de finals del segle XIX i principis del XX i ofereix una aproximació a la relació entre el text i la part gràfica, posant de manifest com en el transcurs d’aquests anys la imatge va agafant cada cop un paper més rellevant, fins al punt de deixar de ser un accessori del contingut i convertir-se, de mà de la lletra, en un entramat en el qual es vertebren el missatge i el sentit d’aquestes publicacions.

El Fons Marca és un important fons de revistes antigues d’art i cultura conegut pel nom del seu col·leccionista, Joan Marca i Marca, el qual va oferir un lot de revistes a la UAB l’any 1971, publicades en gran part a Catalunya. Constava de 136 títols que es van completar l’any 1979 amb 32 títols més. La Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General els ha restaurat i preservat; el fons de l’hemeroteca constantment s’ha ampliat en una tasca d’actualització constant, i, en aquest cas en concret, el treball de catalogació ha anat a càrrec de Montserrat Lamarca. Es tracta d’un conegut i valorat fons documental per als estudiosos que en la seva majoria es troba digitalitzat per la UAB i la Biblioteca de Catalunya i que representa una valuosa eina per resseguir l’evolució de la premsa catalana.

Fons MarcaAl llarg del segle XIX, la premsa catalana va patir un profund canvi en passar de ser un mitjà minoritari a un mitjà de comunicació de masses. A partir del darrer terç del segle el periodisme viu un apogeu mai vist fins al moment a causa de la concentració de població a les ciutats i a la creixent alfabetització. Com a conseqüència, les diferents publicacions es multipliquen, especialment les humorístiques i les de tendències ideològiques marcades.

En aquest context les revistes esdevenen un espai d’innovació, doncs donada la seva naturalesa periòdica és necessària l’actualització de continguts d’una forma àgil. Alhora, això va suposar que la il·lustració prengués més rellevància, i evolucionés d’allò accessori a la imatge amb autonomia artística.

Fons MarcaJa als anys seixanta del segle XIX es troben els precedents de la premsa gràfica amb publicacions com Lo Noy de la MareLa Flaca, que es consoliden a finals de segle amb La Ilustració Catalana. D’especial interès són els anys que engloben el canvi de segle, amb les publicacions modernistes i la proliferació de l’humor gràfic a partir del segle XX, en què el text i la imatge ja gaudeixen de la mateixa importància. Ara bé, l’arribada del nou segle comportà aires de canvi, i amb la irrupció dels moviments d’avantguarda la imatge guanyà un protagonisme il·limitat: es trenca la dictadura de la línia, les regles, les paraules s’alliberen i esdevenen imatges. És el moment de l’experimentació literària amb els cal·ligrames. Amb la Segona República (1931-1939) la premsa catalana arriba a la seva maduresa, culmina un procés d’evolució de més de mig segle que ens porta a un periodisme modern i de qualitat. És el moment d’aparició dels nous magazines, que comporten un canvi d’estil en la premsa que es reflecteix sobretot en la part gràfica, doncs ja no es concep que el text no es tradueixi en imatges.

Entre la Lletra i la Imatge és una exposició organitzada des del mòdul “Crítica i Difusió de l’Art” del Màster en Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic de la UAB, mostra en la qual us convidem a gaudir d’un viatge a través de la història de la premsa a Catalunya i reivindicar el valor de la il·lustració, expressió artística sovint menystinguda, però que, com veurem en aquest recorregut, gaudeix de la mateixa vàlua i categoria que les altres disciplines artístiques.

Màster Oficial en Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic

Del 20 de maig al 30 de juny de 2015
Horari: de dilluns a divendres, de 10.00 h a 20.30h

Sala d’Exposicions de la UAB