Factor d’impacte 2013 de les revistes de comunicació

Thomson Reuters acaba de publicar l’edició 2014 dels Journal Citation Reports, que calculen el factor o índex d’impacte 2013 de les revistes científiques més prestigioses del món.

communication research al JCR

Evolució del factor d’impacte de Communication research

Els Journal Citation Reports (JCR) es fan públics cada any entre juny i juliol, i els seus resultats són molt esperats tant per la comunitat científica com pel món editorial. El fet que una revista estigui inclosa dins dels llistats, i el fet que pugi o baixi dins del rànquing de la seva categoria temàtica, pot significar milers de dòlars o d’euros en subscripcions i publicitat per als seus editors. Per als investigadors que han publicat en revistes incloses al JCR la posició de la revista pot comportar un augment o una disminució de les seves possibilitats d’obrir-se pas o consolidar-se en el món de la recerca: rebre subvencions per a un projecte, una avaluació positiva dels seus trams de recerca, invitacions per escriure articles o participar en grups de recerca o en congressos, etc. De fet, les agències d’avaluació i acreditació de la recerca segueixen demanant, a les seves convocatòries, que els investigadors facin constar a les sol·licituds el factor d’impacte de les revistes on han publicat.

JCR és un dels productes més populars de Thomson Reuters i està integrat dins de la gran plataforma Web of Science, que podeu consultar des de qualsevol ordinador de la Xarxa UAB o a través del servei ARE si esteu fora del campus.

L’edició 2014 calcula el factor d’impacte 2013 en funció de les citacions que han rebut els articles publicats durant 2011 i 2012. També es calculen altres analítiques, com l’índex d’immediatesa i l’eigenfactor.

En aquesta edició, els JCR inclouen 10.927 títols, repartits en dues seccions: Ciències (8.474 títols) i Ciències Socials (3.045 títols). Vegeu el llistat sencer de revistes aquí [PDF].Les 10.927 revistes, de 82 països, es classifiquen en 237 disciplines. Un total de 246 revistes s’inclouen per primera vegada, i per tant reben el seu primer factor d’impacte. En canvi, 39 revistes han estat eliminades, degut a pràctiques qüestionables pel que fa a les citacions (“anomalous citacion patterns”).


Revistes de comunicació

Dins de la categoria “Communication”, aquest any s’hi llisten 74 revistes. A continuació us presentem les 20 primeres, totes elles consultables a les biblioteques UAB. Hi ha poques novetats respecte l’edició anterior dels JCR: canvia l’ordre de les revistes, però en general, els títols que ocupaven el primer quartil de la categoria segueixen ocupant-lo, i a primera vista no hi ha cap irrupció o desaparició notable.

Revistes de comunicació amb el major factor d’impacte 2013

RANG TÍTOL ISSN FACTOR D’IMPACTE
1 Communication research 0093-6502 2,444
2 Research on language and social interaction 0835-1813 2,421
3 Journal of communication 0021-9916 2,076
4 New media & society 1461-4448 2,052
5 Public opinion quarterly 0033-362X 2,033
6 Journal of computer-mediated communication 1083-6101 2,019
7 Public understanding of science 0963-6625 1,932
8 Human communication research 0360-3989 1,886
9 Journal of health communication 1081-0730 1,869
10 Political communication 1058-4609 1,825
11 International journal of press/politics 1940-1612 1,761
12 International journal of advertising 0265-0487 1,754
13 Journal of advertising research 0021-8499 1,651
14 Interaction studies 1572-0373 1,564
15 Personal relationships 1350-4126 1,413
16 Science communication 1075-5470 1,356
17 Communication monographs 0363-7751 1,319
18 Media psychology 1521-3269 1,308
19 Information communication & society 1369-118X 1,283
20 Health communication 1041-0236 1,276

Després de l’estiu publicarem la versió actualitzada del llistat que podeu trobar a Indicadors de les revistes de comunicació, en el quals indiquem també la disponibilitat de cada revista a la UAB i si es pot consultar en accés obert gratuït.

Alguna revista espanyola a la sala?

Fins l’any passat eren tres les revistes espanyoles incloses a la categoria “Communication” dels Journal Citation Reports: Comunicar, Comunicación y sociedad i Estudios sobre el mensaje periodístico.

Fa uns mesos es va anunciar que Comunicación y sociedad i Estudios sobre el mensaje periodístico deixaven d’indexar-se dins de la base de dades Social Sciences Citation Index (amb les dades de la qual es calcula el factor d’impacte de les revistes de ciències socials). Això vol dir que en aquesta edició dels JCR aquests dos títols ja no apareixen, i queda Comunicar com a única representant espanyola, això sí, baixant posicions:

Títol Posició 2011 Posició 2012 Posició 2013
Comunicar 51 56 60
Comunicación y sociedad 65 69
Estudios sobre el mensaje periodístico 69 72

I ara què?

Busqueu #impactfactor o #JournalCitationReports a Twitter per saber quines reaccions ha suscitat la publicació dels JCR al món científic. El factor d’impacte és un indicador molt controvertit, i el seu ús generalitzat a molts països per avaluar revistes i investigadors no li estalvia crítiques, malgrat que la pròpia Thomson Reuters adverteix que s’ha d’utilitzar amb precaució i que també cal tenir en compte altres indicadors.

L’Observatori de la Recerca de l’IEC acaba de publicar una entrada al seu blog analitzant la presència de revistes científiques catalanes en aquesta nova edició dels JCR.


En voleu saber més?

Guia Indicadors bibliomètrics per a l’avaluació de la recerca, elaborada pel Servei de Biblioteques UAB.


Actualització a 17 de setembre de 2014

David Gómez, al blog Biblogtecarios, ens ofereix una Fotografía de las revistas científicas españolas de ciencias sociales en el JCR 2013

Deixa un comentari

Si us plau, demostra que no ets un robot * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.