Repensar les biblioteques: el COMTEC Centre / Fabregat, Tom脿s

Per a molts les biblioteques universit脿ries s贸n un lloc d鈥檈studi i d鈥檌nvestigaci贸 tranquil on poder estudiar, investigar i accedir a fons especialitzats. A remolc dels canvis curriculars, en els darrers anys els canvis tecnol貌gics i el nous models d鈥檃prenentatge (Pla Bolonya) han anat transformant aquesta visi贸 cl脿ssica en favor de biblioteques on es facilita el treball en grup.

M茅s recentment, la implantaci贸 de models d鈥檃prenentatge m茅s centrats en el paper actiu de l鈥檈studiant que no pas en l鈥檃cc茅s a continguts, comporta posar en valor l鈥檈xperimentaci贸 i la creaci贸, complementaris de l鈥檈studi individual. Aquest canvi convida a reflexionar sobre el paper de les biblioteques. A grans trets, es planteja el pas d鈥檜n model centrat en la col路lecci贸 a un model on el centre 茅s l鈥檜suari. Entre altres implicacions, aix貌 convida a repensar la funci贸 d鈥檈spais de les biblioteques.

De fet, 茅s justament aqu铆 on s鈥檃lbira un escenari d鈥檕portunitats, tamb茅 per a la Biblioteca de Comunicaci贸 Hemeroteca General (BCHG), que compta amb espais聽 dedicats a col路leccions de premsa en paper.

La planta 2 de la BCHG est脿 dividida en diverses 脿rees: zona d鈥檈studi, fons audiovisual聽 (zona Nord); fons de revistes de comunicaci贸 i zona estudi (zona Ponent) ; fons de premsa internacional i revistes de gran format (zona Sud.). 脡s justament aquesta darrera la que es proposa de reconvertir en un espai diferent.

Des d鈥檃questa perspectiva d’adaptaci贸, el curs 2018-2019 es va iniciar un proc茅s per explorar les possibilitat futures de transformaci贸 d鈥檜na part del la planta 2 d鈥檃cord amb les necessitat docents i de recerca de la Facultat de Ci猫ncies de la Comunicaci贸 (FCC) i del Campus de la UAB.

En primer terme es va revisar la literatura especialitzada, on es troben molts exemples de transformaci贸 d’espais bibliotecaris que poden ser inspiradors, malgrat que cada context t茅 les seves particularitats i no hi ha receptes 煤niques.1 Amb el resultat d鈥檃quest sondeig previ es va iniciar el cam铆 que ens ha dut a transformar un espai dedicat a part de la col路lecci贸 de premsa i revistes en el que actualment es coneix com COMTEC Centre.

Punt de partida i context UAB

Una zona de la planta 2 de la BCHG estava ocupada per un fons actualment poc consultat (veure pl脿nol, per铆metre en vermell). En concret, el fons ocupava aproximadament 784 m. lineals i 260 m2.

Panor脿mica de la聽 zona de la planta 2, destinada a premsa i revistes

Les dades de consulta d鈥檃quest fons mantenia una tend猫ncia a la baixa i a llarg termini es considerava convenient traslladar-lo a un dip貌sit espec铆fic de la Planta -2 del mateix edifici. Aquesta mesura obria una oportunitat per crear un espai bibliotecari orientat a l鈥檃prenentatge i a la innovaci贸 i es va elaborar una primera proposta alineada amb els plans estrat猫gics de la UAB i del Servei de Biblioteques.

Pl脿nol de la planta 2 (cant贸 Sud). En vermell el per铆metre afectat

El primer, 聽el Pla estrat猫gic de la UAB, remarca la voluntat 鈥渄isposar d鈥檈spais f铆sics per afavorir l鈥檃prenentatge no formal i la innovaci贸 social digital鈥 2. I s鈥檃linea tamb茅 amb 聽l鈥檃ctual Pla estrat猫gic del Servei de Biblioteques respecte la transformaci贸 dels espais. 3

A m茅s,聽 la UAB aleshores estava en fase de creaci贸 del projecte Xarxa d鈥橦umanitats Digitals, part del qual afecta a la Sala de Revistes de la Biblioteca d鈥橦umanitats.

En resum, l鈥檈spai potencial, aprox. 260 m2, 聽es podria transformar en una zona dedicada l鈥檃prenentatge informal, el debat, la creaci贸, l鈥檈xperimentaci贸 i聽 la innovaci贸 en Comunicaci贸.

Proposta gen猫rica

Pr猫viament a la proposta inicial es va fer un revisi贸 de la literatura professional per localitzar casos concrets de transformaci贸 d鈥檈spais en espais de creaci贸 basats en experi猫ncies universit脿ries ben documentades (4). Entre ells destacaven els casos seg眉ents:

Digital Media lab (DML): Entorn apte per realitzar projectes amb necessitats audiovisuals. Exemples:

Taylor Family Digital Library (TFDL) at the University of Calgary

路 Digital Media Commons

路 Visualization Studio

Data Visualization Labs (DVL): Entorn visual per a la representaci贸 de dades. Ha de permetre crear gr脿fics des de tots mena de fonts, tant per a treballs de curs com a per projectes de recerca intensius en dades. Tamb茅 poden enfocar-se a treballs art铆stics on es valora la creativitat. Exemples:

Edge at Duke University (Data and Visualization Service)

B. Hunt Jr Library at North Carolina State (Teaching and Visualization Lab)

Knowledge market: Servei de suport d鈥檈studiants per a estudiants (mentors, peer-learning) sobre destreses b脿siques: escriure, parlar en p煤blic, presentacions, habilitats inform脿tiques, media literacy i visualitzaci贸 de dades

Exemple: Grand Valley State University. Mary Idema Pew Library. Knowledge market.

Digital Humanities Lab (DH): Orientat a donar suport a l鈥檃plicaci贸 de tecnologia digital en 脿mbits de recerca de les Humanitats. Enfocat a l鈥檃plicaci贸 en recerca i formaci贸 d鈥檌nvestigadors.Exemple:

University Wisconsin-Milwaukee Libraries Digital Humanities Lab

Arrela en el pla estrat猫gic de biblioteques de UWM i reaprofita espais de les biblioteques.

Makerspace:Orientats a estudiants i enfocats donar les eines i la formaci贸 instrumental per a resoldre problemes. Es potencia el treball en col路laboraci贸 sota la tutela d鈥檜n monitor o l铆der. S贸n espais equipats amb diferent tipus d鈥檈ines segons finalitats. El seu concepte s鈥檃ssembla al d鈥檜n taller.

Els LivingLabs de la UAB tenen una orientaci贸 molt similar. Exemple:

Library Living Lab Volpelleres (Sant Cugat)

Sense perdre de vista els casos coneguts, en la proposta inicial es van tenir en compte els aspectes espec铆fics propis de la Biblioteca i de la Facultat, remarcant all貌 que la podia fer singular:

路 La Comunicaci贸 com a tema tranversal, important per a moltes disciplines no necess脿riament vinculades a la FCC.

路 A la vegada que es refor莽a el car脿cter central de la BCHG en el Campus.

路 Es considera important elaborar un projecte de Facultat per impulsar la innovaci贸 en la doc猫ncia, l鈥檈xperimentaci贸 i la transfer猫ncia.

I es van definir els requisits imprescindibles,

路 Es proposa transformar-lo en un espai, modular i multifuncional

路 Equipat amb mobiliari flexible

路 Amb connectivitat excel路lent (el猫ctrica, xarxa i Wifi)

路 Que afavoreixi en treball de cocreaci贸 i l鈥檈xperimentaci贸 amb tecnologies, especialment el m貌bil

路 Sense barreres arquitect貌niques

路 Obert i integrat en la biblioteca

I els aspectes estrat猫gics a tenir en compte,

路 Tenir suport institucional i fer convergir les diferents parts implicades: Facultat, comunitat UAB i Biblioteca.

路 Valorar l鈥檌nter猫s i demandes de la comunitat (estudiants, docents i PAS)

路 Tenir un projecte pedag貌gic / docent / recerca per part de la Facultat de Comunicaci贸

路 Explorar models o exemples similars dins i fora de la UAB: Campus Media, LivingLabs de la UAB

El projecte COMTEC

Comptar amb la FCC com a aliada ha estat decisiu per canalitzar el canvi. Es amb l鈥檃portaci贸 de la Facultat que la proposta s鈥檕mple de contingut i es converteix en un projecte innovador i viable.

L鈥檈quip de govern de la FCC va dissenyar el projecte COMTEC per recuperar el liderat a trav茅s del talent digital, un projecte de futur centrat en la compet猫ncia digital i la conveni猫ncia de posar la tecnologia al servei de la comunicaci贸 i de les persones.4

Aquest projecte dona nom a l鈥檈spai transformat, COMTEC Centre. El projecte promou la captaci贸 de talent digital, la col路laboraci贸 amb empreses tecnol貌giques i la formaci贸 dels futurs perfils professionals de l鈥櫭爉bit de la Comunicaci贸. En aquest proc茅s, un dels elements claus 茅s que la innovaci贸 docent i l鈥檈xperimentaci贸 siguin part fonamental de la formaci贸. Per fer-ho possible el COMTEC centre se suma al Campus Media, des d鈥檕n聽 donar vida al projecte COMTEC.

La transformaci贸 de l鈥檈spai

Amb la vista posada en el projecte i amb els requisits de partida clars es va encarregar un projecte que permet茅s:

  • separar la zona que ocupa el COMTEC de la resta de la sala
  • aprofitar el m脿xim possible de la infraestructura disponible
  • no perdre punts de lectura
  • utilitzar mobiliari que permeti ser flexible i ordenar l鈥檈spai segons les necessitats

L鈥檈spai havia de tenir tres funcions diferents:

  • zona d鈥檈xperimentaci贸
  • 脿gora
  • zona coworking

Projecte definitiu. L鈥檈spai t茅 tres 脿rees diferents i una env脿 de vidre de separaci贸 de la resta de la planta (en vermell)

脪bviament, tot el proc茅s de trasllat de la documentaci贸 i el desmuntatge de les prestatgeries va estar planificat amb molta antelaci贸 i va comportar un per铆ode de feina intensiva. El trasllat va implicar un llarg i complicat moviment en cascada de documentaci贸 cap a diferents dip貌sits5

Les prestatgeries es van desmuntar totes i una bona part es van 聽traslladar a d鈥檃ltres biblioteques. Finalment, els punts de lectura es van poder reubicar degudament en la zona adjacent. El fotomuntatge seg眉ent il路lustra tot el proc猫s:

Muntatge fet per Rosa Cabezas

Promoci贸: propostes d鈥檃ctivitats pilot

Un cop fet el canvi comen莽a un cam铆 diferent on el que compta 茅s explicar-se, explicar el qu猫, el qui i el com i fomentar la innovaci贸 que donar脿 sentit a l鈥檈spai. D鈥檃qu铆 neixen una s猫rie de presentacions adre莽ades a la FCC per promoure el projecte i per fer una crida a proposar proves pilot. Arran d鈥檃questa crida ja tenim 聽tot un seguit d鈥檃ctivitats programades, totes elles diferents, que es posaran en marxa properament.

Taller d鈥橝nimaci贸 del Grau de Comunicaci贸 Interactiva

En paral路lel en van elaborar 聽les condicions d麓煤s, conscients聽 que l鈥檈xperi猫ncia ens obligar脿 a refer-les. Aquestes Condicions d鈥櫭簊 es van elaborar conjuntament amb la Facultat聽 i reflecteixen el prop貌sit compartit amb la Biblioteca. Un cop definides van ser aprovades per la Comissi贸 d鈥檜suaris. Tota la informaci贸 relativa a l麓煤s i a l鈥檈quipament es pot trobar en la web del Servei de Biblioteques.

Actualment el COMTEC Centre est脿 funcionat a partir de les activitats pilot, les quals ens han de permetre de fer l鈥檃prenentatge necessari tant per l麓煤s com per a la gesti贸, sobretot tenint en compte que 茅s un servei compartit. No ser脿 fins a l鈥檌nici del proper curs que estar脿 en ple funcionament. Cadascuna de les activitats proposades 茅s diferent i demanen una preparaci贸 pr猫via que passa per tenir uns interlocutors clars i ben preparats, capa莽os d鈥檃portar valor afegit a trav茅s del coneixement dels recursos, una acollida i acompanyament a l鈥檋ora聽 i (re)definir les activitats, per con茅ixer les expectatives, per preparar-les a conci猫ncia, per connectar interessos i experi猫ncies, etc. En definitiva, un rol proactiu i聽 corresponsable entre Biblioteca i Facultat6

Conclusi贸

El 聽COMTEC Centre es pot entendre com un triangle amb tres cares. Les dues primeres, un espai transformat i un projecte de cara al futur. Per貌 hi falta una tercera cara, el servei. Per fer possible el canvi caldr脿 actualitzar les funcions i els rols de les parts implicades i de l鈥檈quip de treball. En un proc茅s en col路laboraci贸 i innovador com 茅s el cas, un part del repte que tenim per davant 茅s normalitzar i harmonitzar el servei: formar l鈥檈quip per tenir les compet猫ncies necess脿ries, assegurar el suport t猫cnic, coordinar i preparar les activitats, dinamitzar l鈥檈spai, etc. Alguns d鈥檃quests rols s贸n nous i compartits i caldr脿 la flexibilitat necess脿ria per adaptar-se. Bona part de l鈥櫭▁it del projecte dependr脿 de saber integrar-lo en la rutina i estructura institucionals i d’incorporar la innovaci贸 en la mateixa gesti贸.

Tom脿s Fabregat
Cap de la Biblioteca de Comunicaci贸 i Hemeroteca General

  1. Actualment hi ha moltes experi猫ncies de transformaci贸 d鈥檈spais bibliotecaris:

    EDUCAUSE Learning Initiatives i FLEXSpace s贸n organitzacions de refer猫ncia dedicades a recollir propostes i experi猫ncies d鈥檌nnovaci贸 docent i d鈥檈spais d鈥檃prenentage.
    Educause Horizon Report dibuixa els escenaris a curt, mig i llarg termini.
    NMC Horizon Report 2017. Library Edition. Rethinking Library Spaces, p.16

  2. La UAB del futur: visi贸 per al 2030. L铆nia estrat猫gica 4.
  3. Pla estrat猫gic del Servei de Biblioteques de la UAB, 2015-2018. (objectiu 3.4: Avan莽ar en un nou model d鈥檈spais bibliotecaris).
  4. El projecte COMTEC est脿 liderat per Carmina Crusafon, Vicedegana de Doc猫ncia, Professorat i Alumnat i Carles Llorens, Vicedeg脿 de Comunicaci贸 i Uab Campus M猫dia
  5. A la planta 2 hi havia una extensa col路lecci贸 de premsa i revistes de comunicaci贸. Espai ocupat: 784 metres lineals(520聽 de premsa + 264 de revistes de Comunicaci贸). Del total de cap莽aleres, un 21% s贸n en curs. Distribuci贸 del fons afectat :

     

    Tipus de publicaci贸 Nombre de t铆tols En curs
    Rev de Comunicaci贸 328 58
    Rev estrangeres FG 35 10
    Rev. Estrangeres 97 22
    Diaris espanyols 7 7
    Diaris estrangers 6 5

    La BCHG utilitza regularment el dip貌sit cooperatiu GEPA. En l鈥檌nici del projecte, ja聽 s鈥檋i havien traslladat聽 1101 t铆tols de revistes i diaris i 6069 llibres.

  6. En el cal de la BCHG aquesta funci贸 l鈥檃ssumeix el Gestor de l鈥橦emeroteca, que s鈥檕cupa de la 鈥渃uina pr猫via鈥 de les activitats en coordinaci贸 amb l鈥檈quip del deganat de la FCC

2 comentaris

  1. Elvira Bosch
    Elvira Bosch 13 maig 2021 a 7:08 | | Respon

    Molt interessant. Gr脿cies per compartir la vostra experi猫ncia.

  2. Karen
    Karen 13 maig 2021 a 13:54 | | Respon

    Excelente visi贸n. Agradecida por compartir la experiencia

Deixa un comentari