La Cartoteca UAB a les jornades Geografia en Acci贸 / Gil, Marta

La setmana de l鈥1 al 5 de febrer la Cartoteca de la UAB va participar en les jornades Geografia en Acci贸 organitzades pel Departament de Geografia de la UAB i el Programa Arg贸 de l鈥橧CE. L鈥檕bjectiu d鈥檃questes jornades 茅s potenciar i difondre el coneixement de la geografia entre l鈥檃lumnat de segon cicle d鈥橢SO i, preferentment, Batxillerat.

Durant aquesta setmana, prop de 90 alumnes de secund脿ria, provinents de 7 instituts de la prov铆ncia de Barcelona, van realitzar a la Cartoteca una part de l鈥檃ctivitat proposada sobre cartografia. Despr茅s d鈥檜na visita al servei, per tal de con猫ixer l鈥檈spai i la conservaci贸 d鈥檃quest tipus de material, els alumnes van anar a una de les sales de treball en grup on se鈥檒s hi va explicar amb m茅s detall els diferents tipus de mapes existents al fons de la Cartoteca i quines eren les informacions que en podien extreure.

4802-01

Un cop feta aquesta introducci贸 general, es va passar a la part pr脿ctica de l鈥檃ctivitat, consistent en la interpretaci贸 de l鈥檈voluci贸 del territori a partir d鈥檜n recorregut cronol貌gic per mapes i fotografies a猫ries de diferents 猫poques que mostraven els canvis que s鈥檋avien produ茂t en l鈥檈ntorn m茅s proper dels estudiants (el seu poble o ciutat). Paral路lelament, tamb茅 se鈥檒s hi va ensenyar la possibilitat de la visi贸 estereosc貌pica a partir d鈥檜n parell de fotogrames i un estereoscopi, com a introducci贸 al que posteriorment treballarien amb cartografia digital i escenaris 3D a la part de l鈥檃ctivitat que es desenvolupava al Laboratori d鈥橧nformaci贸 Geogr脿fica i Teledetecci贸.

4802-02

Les sessions van ser guiades pel professor del Departament de Geografia, Albert P猫lachs i la responsable del servei, Marta Gil, i els instituts participants van ser els seg眉ents:

INS Llavaneres, de Sant Andreu de Llavaneres
INS Manuel V谩zquez Montalb谩n, de Sant Adri脿 de Bes贸s
INS del Voltregan猫s, de Les Masies de Voltreg脿
INS La Vall del Tenes, de Santa Eul脿lia de Ron莽ana
INS Cal Gravat, de Manresa
INS Barri Bes貌s, de Barcelona
INS Pompeu Fabra, de Badalona

4802-03

La bona acollida del 2015, primer any en qu猫 es va dur a terme aquesta iniciativa, s鈥檋a vist continuada aquest 2016 amb un evident inter猫s per part d鈥檃lumnes i professorat. Quatre dels set instituts repetien l鈥檈xperi猫ncia d鈥檃propar la geografia als seus estudiants a trav茅s de la cartografia, experi猫ncia amb la que esperem continuar col路laborant.

Marta Gil
Cartoteca