Curs de català

Recursos per aprendre i reflexionar sobre la llengua catalana

8. Que vagi bé!

Arribem avui al final d’aquest curs. Som ben a prop de l’examen… i del Nadal!!

En aquest curs hem fet moltes coses…

Hem observat com funcionen les lletres i el paper de l’ortografia per entendre el que escrivim i llegim

Hem treballat el lèxic en molts textos i en aquestes activitats, entre altres…

Hem observat com funcionen els derivats en alguns exercicis

Hem observat com funcionen les frases fetes

Hem après a redactar textos escrits com…

També hem revisat tota la gramàtica que necessitem per escriure i parlar bé. I hem intentat aprendre a parlar en situacions formals.

Déu-n’hi-do! Tot el que hem après ens ha de servir aquesta setmana… i sempre!

7. Hi havia una vegada

Amb més o menys ganes, amb més o menys il·lusió, estem arribant al Nadal. Abans hem de fer l’últim esforç per millorar el nostre català envoltant-nos de paraules maques i textos interessants.

Les 10 paraules més boniques del català. Llengua catalanaAquí teniu les dues tasques noves per a tots aquests dies: Hi havia una vegada…

Aquest és un altre exercici de lèxic i ortografia: “Mirades profundes”, Pere Calders

I aquí teniu un altre model d’examen: Model 3 d’examen LGO. Les solucions són aquí: Solucions model 3 examen LGO

Recordeu continuar amb aquestes dues activitats:

Finalment, recordeu també que la pàgina de gramàtica i ortografia del blog general té l’apartat Per practicar-ho més. Hi podeu treballar qüestions que se us facin més difícils.

 

6. Us fa peça? No us feu enrere!

Aquest és el guió per a la classe d’avui: 6. Sisena classe

Ara teniu els infants entretinguts i heu mostrat ser molt bones mestres preparant el Nadal, però també teniu ganes de passar-ho bé vosaltres soles. Com que diuen que aviat podrem sortir el cap de setmana i teniu uns amics que us deixen una casa, comenceu a planificar una sortida…

A veure quan la podreu fer!

Per a la tasca d’aquests dies, ompliu entre totes aquests quadres explicant les accions i els fenòmens relacionats amb l’aigua. És una activitat col·laborativa. Tots els quadres haurien d’estar plens dimarts.

Després podeu fer la tasca: 6. Us fa peça? No us feu enrere! Quina sortida!  Anoteu aquí el grup de 3 companyes que formeu, si us plau.

Revisió. Aquí hi teniu algunes idees per menjar d’allò més bé: Cuinem per passar-ho bé!  Vocabulari interessant en les receptes i a les pàgines 154 i abans. Podeu completar la conversa de preparació de la sortida amb una proposta per al sopar de festa que teniu pensat fer.

Com a conclusió lingüística de la feina d’aquesta setmana, recordeu que vosaltres sou companyes ben avingudes, però cadascuna diferent. Fent aquest exercici descobrireu que sovint les paraules tenen diferències amagades. També és col·laboratiu. Entre totes ho fem tot!

I recordeu els altres exercicis autocorrectius que teniu al document de la classe d’aquesta setmana (pàgina 5).

5. Movem-nos… ara més que mai!

Aquest és el guió per a la classe d’avui: 5. Cinquena classeÉs hivern, els dies són curts, però els infants de la vostra escola necessiten moure’s més que mai! Per això penseu organitzar-los un circuit esportiu.

Aquí teniu la tasca d’aquesta setmana:

5. Movem-nos, ara més que mai

I aquí teniu exercicis per fer a casa:

LG Esport a casa per no encarcarar-nos

No fos cas que us estiguéssiu quietes!

Recordeu continuar també amb les activitats del blog general:

1) Ortografia: treballar l’apòstrof i la contracció (pàg. 38) i el guionet en mots compostos (pàg. 39-40), i repàs d’ortografia (pàg. 41-44) del dossier d’ortografia (model de correcció)

2) Morfologia i sintaxi: treballar les unitats 8 (pronoms febles, pàg. 44-54) i 9 (verbs ser i estar, pàg. 55-57) del dossier de morfologia i sintaxi (model de correcció)

1) Treballa les activitats del dossier de lèxic corresponents a precisió lèxica (pàg. 13-15) i consulta’n el model de correcció.

Aquestes activitats ens permeten tenir una perspectiva molt general sobre els derivats en català. No s’han de fer totes, però sí resseguir bé l’explicació, mirar tots els exemples i fer les que ens resultin més complicades i interessants.

4. Un hivern diferent

Ara que queda un mes per Nadal, a la vostra escola esteu rumiant com ho fareu per celebrar-lo de la millor manera. Amb aquest motiu envieu un correu a les famílies per fer-los partícips dels vostres dubtes i propostes.

Heu de fer servir en el vostre correu paraules d’aquests grups:

  • Jocs i paraules relacionades
  • Incidents
  • Relacions de significat: comparacions amb com
  • Emocions i estats
  • Coses que fem

Com veieu, són paraules molt diferents. Com sempre, totes venen del llistat de lèxic i aspectes semàntics que heu de conèixer bé. Haureu de fer anar la vostra imaginació per encabir-les en el text.

Aquesta és la tasca, amb el llistat de paraules: 4. Activitat celebrem el Nadal

Pel que fa a les activitats de revisió de GRAMÀTICA i VOCABULARI, continueu amb les que toquen aquesta setmana:

1) Ortografia: treballar g/j, x/ix, tx/ig (pàg. 29-31), l/ll/l·l (pàg. 32), m/n (pàg. 33), b/v(pàg. 34-35), h (pàg. 36) i r/rr (pàg. 37) del dossier d’ortografia (model de correcció)

2) Practica l’ortografia amb aquesta cançó d’Els Amics de les Arts: Exercici seixanta

3) Morfologia i sintaxi: treballar les unitats 6 (quantitatius, indefinits i numerals, pàg. 27-30) i 7  (verbs, pàg. 31-43) del dossier de morfologia i sintaxi (model de correcció)

—–

1) Treballa les activitats del dossier de lèxic corresponents a precisió lèxica (pàg. 10-12) i consulta’n el model de correcció.

2) Pots aclarir dubtes de precisió lèxica.

3. Mestres i música

És la tardor, esteu una mica moixes i els dies es fan molt curts. A més, el 22 de novembre és Santa Cecília, així que decidiu fer un regalet musical a les companyes (ha de ser una parella diferent de la de l’exercici anterior).

Els busqueu una cançó que us agradi i els la dediqueu. Per millorar el vostre nivell de llengua, la cançó ha de complir quatre condicions:

  • ser en català
  • tenir un text interessant per a vosaltres
  • que hi apareguin almenys cinc paraules que no coneixeu o us resulten difícils
  • que hi aparegui alguna qüestió gramatical o ortogràfica interessant de repassar.

D’Els Pets a Manel o Els Amics de les Arts o Ferran Palau…Ha de ser bona música i amb una lletra de qualitat.

L’heu de copiar i dedicar aquí. I m’heu d’enviar a mi per correu electrònic els exercicis sobre la cançó, pensant en els exercicis de l’examen.

Aquest és l’exemple que us proposo jo. I aquí teniu cançons i exercicis de l’any passat: hi ha alguns bons exemples, però altres mostren poc esforç. Feu els exercicis i decidiu si us van bé per revisar algun aspecte.

Després, vosaltres heu de triar cançons diferents! Assegureu-vos de fer-ho bé, perquè valgui la pena escoltar una bona cançó i aprendre català alhora.

LA MÚSICA ES UN LENGUAJE UNIVERSAL QUE NOS UNE O QUE NOS SEPARA | by Diego Alaminos | Psicología del Lenguaje — ugr | Medium

Recordeu continuar treballant pel vostre compte en les tasques del blog general:

1) Ortografia: treballar essa sorda i essa sonora (pàg. 21-25) i consonants oclusives(pàg. 26-28) del dossier d’ortografia (model de correcció)

2) Morfologia i sintaxi: treballar les unitats 4 (morfologia del nom, pàg. 17-21) i 5 (morfologia de l’adjectiu, pàg. 22-26) del dossier de morfologia i sintaxi (model de correcció)

3) Treballa les activitats del dossier de lèxic corresponents a derivats (pàg. 6-9) i consulta’n el model de correcció.

 

2. La tardor, els panellets… cuinem?

Som de ple a la tardor i aviat tocaria la castanyada… però no la podem fer.

Decidim, per tant, gaudir del que tenim a prop i menjar bé, però saludable. Aquí teniu l’activitat per a aquesta setmana: La nostra dieta de tardor

Aquestes són les vostres converses per arribar a la millor dieta: 2. Converses – com arribem a les millors dietes

 

 

D’acord amb el pla del blog general, durant la setmana també haureu de treballar

1. Coneguem-nos millor. Potser amb sobrenoms?

Aquest és el document de suport de la classe d’avui: 1. Primera classe. Atenció a tots els recursos!

Els significats ocults després dels 'emojis' més populars - Superdeporte

Com diríeu que estan aquestes persones? En el document de suport hi teniu les respostes que hem donat a classe.

La primera activitat del curs és l’assignació d’un sobrenom a una companya, per coneixe’ns i conèixer més paraules. La teniu explicada en aquest document: 1. Activitat Sobrenoms. Aquí teniu les vostres presentacions: 1. Presentacions i sobrenoms

Si us ve de gust, podeu mirar un vídeo d’un conte en què els sobrenoms són importants: El banquet imaginari. Aquí hi teniu la guia didàctica per si un dia voleu treballar aquest conte amb els vostres alumnes (pàg. 39-57).

Els nostres noms són importants: aquí podeu descobrir què significa el vostre.

Durant aquesta setmana heu de fer les següents activitats:

  • Completar l’activitat dels sobrenoms posant-ne un a la companya que us ha tocat. Molta atenció a les sensibilitats de les persones amb aquest exercici! Intentem que el sobrenom sigui humorístic, però no volem ferir els sentiments de ningú. Per un costat heu de ser curoses amb l’adjectiu que trieu i per l’altre, heu de recordar que només és un exercici per ampliar el nostre repertori lèxic.
  • Avaluació inicial  a partir del model de prova. Aquí teniu el model de correcció.

 

 

Jugar, gaudir, aprendre… llengua i el que sigui

Acabem aquest curs, en el qual hem intentat aprendre jugant una mica. Si no aprenem en context, no recordarem el que hem d’aprendre. Hem d’aconseguir fer coses interessants mentre aprenem català.

——————————

Els infants aprenen jugant. I nosaltres també. A partir de totes les idees que heu presentat com a propostes escrites per fer servir una donació destinada a afavorir el joc com a eina educativa, podeu preparar una PRESENTACIÓ ORAL en la qual, com a representant de l’equip de direcció d’una escola

  • Reviseu les propostes més destacades entre les que s’han presentat
  • Expliqueu els criteris que cal aplicar a l’hora de decidir
  • Concreteu i justifiqueu la proposta més adequada per a la vostra escola

——————————–

Més recursos per revisar:

Jocs de llengua, jocs de tardor

Continuem i rematem el nostre curs amb dues classes en què finalment ens coneixerem sense una pantalla entremig.

Tornem a classe amb precaució, a aprendre i a jugar.

Tal com heu demanat, mirarem de solucionar dubtes concrets. Aquí en teniu alguns.

Pel que fa a la gramàtica, revisarem pronoms febles. Aquí hi ha encara alguns errors que corregirem!

També revisarem qüestions de lèxic com les frases fetes. Aquí hi teniu tot el vocabulari que es pot demanar a l’examen.

I practicarem la prova de l’examen oral, reflexionant sobre el valor educatiu del joc.

Treballarem amb aquest dossier: 9. Novena classe

Pel que fa a la prova escrita, tal com diu el document de descripció de la prova, és un text discursiu o d’argumentació, com per exemple un article en el butlletí de l’escola o una revista acadèmica, un informe o una proposta justificada a la direcció del centre. Es demanen unes 375 paraules aproximadament.

Proposta. A la vostra escola heu rebut una important donació destinada a afavorir EL JOC COM A EINA EDUCATIVA. La direcció de l’escola ha demanat a tothom que faci arribar una proposta escrita per ajudar a decidir a què es destinaran els diners rebuts.

En la vostra proposta, heu de:

  • Descriure amb detall a què penseu que cal destinar els diners rebuts
  • Argumentar el valor educatiu del que voleu comprar, adaptar, etc.
  • Explicar com es pot fer servir el nou recurs lúdic i educatiu de què disposareu.

Heu d’escriure unes 375 paraules. Si voleu estar en les mateixes condicions que a l’examen, ho heu de fer en 60 minuts aproximadament i no consultar cap recurs.