1. Com puc saber quin nivell d’anglès tenen els meus estudiants?

Superar un test de nivell no és un requisit per matricular-se a una assignatura que s’imparteix en anglès. Aquestes assignatures són, en general, obertes a tots els estudiants (sobretot si es tracta d’assignatures troncals), que es matriculen tant pel temari impartit com per l’idioma (Feixas et al., 2007).

Tot i així, pensem que conèixer quin és el domini lingüístic dels estudiants constitueix una informació valuosa a l’hora de planificar una assignatura en anglès. El Marc europeu comú de referència per a les llengües i el Portfolio europeu de les llengües són eines molt eficaces per fer-se una idea sobre el nivell dels estudiants respecte a les quatre destreses lingüístiques (expressió oral i escrita, comprensió oral i escrita) sense haver de passar forçosament per un test de nivell.

Mitjançant una sèrie de taules i de qüestionaris, els estudiants poden autoavaluar les seves destreses lingüístiques amb frases de l’estil “Puc escriure missatges senzills” o bé “Puc comunicar-me en situacions generals amb parlants nadius”. Aquesta eina ens sembla interessant per les següents característiques:

1. Tothom la pot interpretar, no tan sols els professors d’idiomes, perquè avalua destreses i no pas coneixements lingüístics específics.

2. Recull informació no tan sols sobre el domini de l’idioma, sinó també sobre experiències lingüístiques (estades a l’estranger, contacte amb parlants nadius etc.) i permet, així, una millor aproximació al perfil dels aprenents.

3. Incrementa la consciència lingüística dels participants. Per una banda, el docent tindrà una visió global del domini de l’anglès entre els estudiants, fet que li permetrà anticipar possibles dificultats de comprensió i adaptar el seu discurs a les possibilitats reals de l’auditori. Per altra banda, els estudiants mateixos podran prendre consciència del nivell d’exigència lingüística de l’assignatura i valorar el treball de reforç que cal fer per poder seguir la classe plenament.

Cal dir que el Marc europeu comú de referència per a les llengües i el Portfolio europeu de les llengües són eines tant d’autoavaluació com d’autoaprenentatge, i poden servir com a punt de partida per un pla de treball en el cas d’aquells estudiants que detecten algunes carències lingüístiques.

Per més facilitat, presentem a continuació la correspondència entre els nivells del MECR i els nivells del Servei de Llengües de la UAB i els nivells “tradicionals”.

Nivell MECR Nivell Servei de Llengües UAB Terminologia “tradicional”
A1 Nivell 1 Elementary
A2 Nivell 2 Pre-intermediate
B1 Nivell 3 Intermediate
B2(1) Nivell 4 Upper-Intermediate
B2(2) Nivell 5 Advanced
C1(1) Nivell 6 Proficiency

Per interpretar millor les respostes dels estudiants, s’ha de tenir en compte que, segons un informe recent realitzat per un grup d’especialistes de diverses universitats catalanes (Berga et al., 2008), el nivell de sortida en anglès de l’alumnat que finalitza el Batxillerat s’ubica entre el nivell A2 i B1 del MECR.

Què fer quan alguns estudiants no arriben a un nivell B1? Considerem que es important conscienciar els estudiants de les dificultats que tindran per seguir la classe i recomanar-los algun tipus de suport en concret per millorar el domini de l’idioma instrumental com, per exemple, apuntar-se a cursos d’anglès (consulteu els enllaços de l’apartat de recursos). És important, en qualsevol cas, no perdre de vista la majoria dels estudiants i no desmotivar-los (per exemple rebaixant el ritme de l’exposició o repetint innecessàriament la informació presentada).

2 Responses to “1. Com puc saber quin nivell d’anglès tenen els meus estudiants?”

  1. El Acer Swift 1 es un portátil que cuesta creer que este por debajo de los 350 Eurios por su aspecto. Esta construido netamente en aluminio y su pantalla de 13 pulgadas en tecnología IPS tiene de resolución FullHD. El procesador de esta es un Intel Celeron N3350, el cual posee dos núcleos a 1,1 Ghz que llegan hasta 2,4 Ghz en modo turbo. En ninguna de estas portátiles veremos graficas dedicadas, por lo que nos quedamos con la iGPU Intel HD Graphics 500. Para la memoria RAM vemos 4 GB DDR4 y en el almacenamiento, emmc de 64 GB, quizá, este último es el punto más negativo. Por el contrario, tenemos una muy buena conectividad y autonomía. El fabricante afirma que la batería llega a las 12 horas de uso moderado y vemos lector de huellas, conexión WiFi en todas sus bandas, Bluetooth 4.0, 3 puertos USB 3.0 y un USB 2.0 junto a un puerto HDMI. Para finalizar, un lector de tarjetas SD que soporta un máximo de 128 GB.

Leave a Reply