Tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement (TAC)

Altre lloc Blogs.uab.cat

6. Diari d’experiències

Dimarts, 22 d’octubre

En aquesta primera sessió, han vingut dues enginyeres que ens han presentat els diferents tipus de graus amb els quals haurem de treballar amb el programa Scratch, és a dir, haurem d’elaborar un projecte pels graus inicial, mitjà i superior. En el nostre cas, haurem d’elaborar el projecte pels nens i nenes del primer cicle del grau superior de l’Escola Bellaterra, per tant són nens i nenes de cinquè de Primària. D’altra banda, també hem fet uns exercicis per practicar amb el programa i saber què fer amb cada grau. L’última mitja hora de classe, hem anat a l’Escola Bellaterra i ens hem separat per grups. Les professores de cinquè ens han explicat què esperen del projecte que hem de realitzar i ens han donat idees. Ens han presentat el Projecte Submarí, el qual ha de representar, a través de l’Scratch, les diferents zones del fons marí així com la seva biodiversitat, tant la flora com la fauna. Crec que suposa un repte per nosaltres elaborar el projecte amb aquest programa, vist que tenim poc coneixement del seu funcionament, de totes maneres, treballant en conjunt i aportant cadascuna les seves idees, podrem aconseguir els nostres objectius amb èxit. Les companyes amb les quals he de treballar són molt participatives i això dóna seguretat. La meva intuïció a l’hora de fer funcionar el programa és nefasta, però intento col·laborar amb la finalitat d’aportar de la mateixa manera que ho fan elles.

 

Dimarts, 29 d’octubre

Hem rebut la visita de quatre enginyers de la Universitat Autònoma de Barcelona i s’han quedat amb nosaltres en tota la sessió per donar-nos un cop de mà i resoldre els possibles dubtes que ens poden anar sorgint a l’hora de començar a treballar en el projecte. Ens han donat unes indicacions del funcionament del programa. Nosaltres hem explicat la idea que tenim pensada per fer el projecte i ens ajuden a posar-la en pràctica. Hem decidit que el submarí aniria baixant i a mesura que anés enfonsant-se per les diferents capes, aniria canviant la il·luminació i els personatges que han de pertànyer en cadascuna. Per treballar en aquesta idea hem hagut de crear una variable, anomenada “Profunditat”, amb la finalitat de diferenciar-les fàcilment. Gràcies als coneixements previs que tenien dues de les companyes del programa i amb ajuda dels enginyers, hem aconseguit crear aquesta variable i canviar els fons. Encara queda molt per fer en aquest treball i hem de seguir investigant per aprendre el seu funcionament, però a poc a poc anem aprenent. Observo l’ús que tant els enginyers com les companyes que saben una mica del funcionament del programa en fan, per aprendre, cadascuna intenta aportar el seu gra de sorra i participar en la presa de decisions.

 

Dimarts, 12 de novembre

Avui hem dedicat la sessió sencera a elaborar el Projecte Submarí, hem estat cercant els animals i les plantes que volem que apareguin. Hi ha la dificultat en trobar imatges que siguin sense fons, ja que en molts casos, fent recerca per internet surt que són en format PNG., però en realitat són JPG., com a conseqüència, quan les intentem incloure a l’Scratch, surten amb el fons blanc i hem de tornar a buscar-les. Hi ha dificultats, ja que molts dels animals i plantes que volem que surtin no es troben en PNG., o hi ha molta diferència entre elles, ja que algunes són molt infantils i les altres molt realistes. Cal fer una recerca exhaustiva amb el fi de buscar imatges que vagin en consonància, ja que hem decidit que els animals que han d’aparèixer han de ser realistes. He estat fent aquesta recerca de plantes i animals juntament amb una de les meves companyes, mentre les altres intentaven programar. Cadascuna aporta una mica de les seves capacitats i habilitats per treballar eficientment. Ens organitzem i treballem de manera conjunta, cosa que facilita el treball en grup.

 

Dimarts, 19 de novembre

Avui també hem destinat la sessió completa en l’elaboració del projecte. Hem intentat treballar en parelles a través de l’Scratch, però ha resultat impossible, perquè només es pot treballar des d’un únic ordinador. Volíem ser productives però no ha pogut ser, ja que cada cop que entràvem des de dos comptes d’usuari diferents, el que havíem avançat s’eliminava. Avui hem après que no es pot treballar en línia amb diferents comptes i, només podem editar el projecte a través d’un ordinador. A partir d’ara ens haurem d’organitzar d’una altra manera perquè hem après que no es pot treballar simultàniament en el mateix projecte. Veure aquest esdeveniment, ens ha creat una mica de frustració, perquè volíem ser productives i el programa no ens ho permet. Finalment, hem acabat per posar-nos totes juntes en un ordinador i treballar com havíem fet en les sessions anteriors.

 

Dimarts, 26 de novembre

Després de la sessió teòrica hem anat a treballar en el Projecte Submarí, avui hem aconseguit col·locar tots els animals i plantes a cada zona (condicionants). D’altra banda, hem redactat la Guia per al Professorat, on s’explica el funcionament del projecte perquè els nens i les nenes el puguin crear. Hem treballat altre cop per parelles i hem sigut més productives que en la sessió anterior. Malgrat amb les dificultats amb les quals ens trobem, poc a poc anem avançant en el projecte. L’última mitja hora de classe, hem anat a presentar el projecte a les tutores del curs i ha sigut exitós, ja que s’ajusta a la seva demanda. Ens han demanat que canviem el personatge que apareix al principi i, en comptes que sigui un personatge mitològic, com la sirena, volen que sigui un altre. Pel que fa als animals i les plantes, estan d’acord que siguin realistes i no pas de dibuixos. També els hi sembla bé que el Projecte Submarí sigui en català i no pas en anglès, com el de les companyes que han treballat i fer un projecte pels infants del mateix curs. Això ens anima i motiva a seguir treballant i els suggeriments són molt útils per millorar. Tot plegat ens aporta seguretat.

pròxim Publicar

Anterior Publicar

Deixar una resposta

© 2020 Tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC)

Autor Anders Norén