Crònica de jurisprudència XX: responsabilitat contractual de l’Administració concedent d’una autopista quan no ha construït els trams posteriors. Com es concreta el dret al reequilibri econòmic (I)

 

            1.-Interessant sentència del Tribunal Suprem de 16 de maig del 2011 (Sala tercera, secció 7ª, relativa a la concessió per l’Administració de l’Estat de l’obra pública d’una  important autopista de peatge (R. La Ley 61671/2011). El concessionari assumia que l’oferta que li va fer obtenir l’adjudicació havia de patir una rebaixa en els ingressos previstos a causa de tres factors:

 

            1.El període de ramp up o d’aprenentage dels usuaris.

            2.Els efectes de la crisi econòmica des del 2008.

 

            3.L’estalvi en costos de conservació explotació derivats de la menor utilització de la via.

 

 

            2.-Ara bé, l’indicat concessionari considera que té dret al reequilibri econòmic davant dos fets:

 

                        2.1.L’Administració de la Comunitat Autònoma va desdoblar i va convertir en autovia una carretera en part paral·lela a l’autopista concedida. Això li restava volum de trànsit.

 

                        2.2.L’Administració de l’Estat no ha construït un tram d’autopista que havia de continuar la ja concedida (segons es preveia a la documentació contractual). D’aquesta manera, els dos trams sumarien un corredor privilegiat per a l’accés ràpid de les regions centrals a Andalusia.

 

 

            3.-El primer motiu fou rebutjat pel Tribunal, perquè considerà que les actuacions de millora de la xarxa efectuades per una altra Administració Pública formen part del risc i ventura del concessionari: “no nos parece que tal desdoblamiento sea un hecho extraordinario e imprevisible que deba quedar fuera del riesgo y ventura del contratista”. I afegeix que “De lo contrario, se estaría coartando la responsbilidad de las Administraciones competentes de mejorar las infraestructuras existentes,(…)”

 

            Examinarem dimecres el segon motiu.

Aquesta entrada ha esta publicada en Contractació administrativa, Crònica de jurisprudència. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.