AUTOAVALUACIÓ

Un cop acabada l’assignatura de TAC, en fer una vista enrere puc observar en mi un petit però alhora gran pas en el món de la web 2.0.

Una de les coses que m’enporto és un domini gairebé absolut de dues plataformes web com són els “blogs uab” i la “wiki” de Google Sites, és cert que són llocs web de força fàcil domini però ja és molt per a iniciar-me com a usuaria i creadora de les meves pròpies eines digitals.

Considero que he intentat enrriquir-me al màxim d’aquest curs malgrat que s’ha fet molt curt, per tant, m’obro les portes a conèixer molt més sobre les tecnologies d’avui dia i les seves aplicacions pedagògiques ja que les tecnologies estan al nostre dia a dia i constantment la ciència tecnològica avança, per tant és un fet irrebersible que cal aprendre’l, educar-lo i ensenyar-lo.

D’aquesta manera, també m’agradaria que aquest blog pugui prendre forma a mesura que em vaigi format en l’àmbit tecnològic, i que pugi anar pujant les experiències educatives en relació a les TIC, així com publicar les meves reflexions respecte notiícies, artícles, o fins i tot sobre les ponències, taules rodones, i exposicions que pugui arribar a anar durant aquests 4 anys a la Universitat Autònoma de Barcelona, i durant la meva carrera professional.

Finalment, vull donar les gràcies a la meva primera professora, Alejandra Bosco, que m’ha introduit en aquest àmbit de la pedagogia, que tot i que se li dóna poca importància curricular en té molta en tant que les tecnologies formen part del dia a dia de tota la ciutadania en general i és imprescindible tenir-ne un coneixement de com funcionen.

Comparació “EDU 365” i “Tinkercad”

Durant la meva escolarització infantil i primària he sovientejat el lloc web EDU365.CAT i és cert que en aquell moment semblava molt entretingut i divertit i d’alguna manera el fet de posar-me a treballar coneixements davant una pantalla d’ordinador d’alguna manera em motivavava. Ara bé, des de la perspectiva actual, un xic més professional, veureu les característiques d’aquest lloc web i el compararé amb una applicació més recent i actual.

EDU 365.CAT

Aquest lloc web es tracta d’una plataforma d’aprenentatge bidimensional on majoritariament les activitats més que interactives són automàtiques. Les correccions que es fan a l’edu 365 són planes i estandaritzades el que significa que no hi ha una personalització amb la finalitat de treballar els errors comesos en els coneixements treballats.

Exemple d’una activitat de l’EDU365.CAT amb llengua anglesa per a primària: per explorar-la més detingudament feu clic aquí.

fullsizeoutput_79e

 

TINKERCAD 3D

Tinkercad treballa de manera tridimensional i a més permet de imprimir amb 3D de manera molt senzilla els projectes elaborats pels alumnes. Cada cop més les impresores 3D es porten a les escoles ja que és un element que ha entrat a les nostres societats i està esdevenint molt trancador, en el sentit que en molts àmbits (tecnoloògic, sanitari, arquitectura, etc) està posibilitant avenços que mai abans s’havies pogut donar.

En l’àmbit educatiu doncs, és impressindible que s’eduqui per a tenir coneixement d’allò que afecta als nostres dies. D’aquesta manera, que els nens i les nenes aprenguin a disenyar elements que posteriorment poden ser impresos a la realitat és un aspecte molt motivador per a la societat dels segle XXI. Potenciar la cerativitat és el principal objectiu d’aquesta applicació i es que de fet, la creativitat és el que avui dia s’entén com a l’aptitud indispensable per a sortir al mercat laboral i en definitiva per a viure al llarg de la vida.

La societat d’avui dia requereix innovació, creativitat, novetat, diferència, i TINKERCAD és una aplicació que ajuda en tots aquests aspectes ja que dona plena llibertat al estudiant de disenyar allò que s’escau de la manera que es vulgui.

Exemple de 2 maquetes realitzades per nenes de primària amb Tinkercad:

fullsizeoutput_79c

fullsizeoutput_79b

PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL SOBRE RAFAEL LECHOWSKI

Aquí podeu visionar lliurement la meva producció audiovisual sobre alguns dels aforismes del cantautor Rafael Lechowski!

L’elecció que he fet dels aforismes de Rafael Lechowski obeeix a la raó que considero que es un gran artista en el món tant de la literatura contemporània com de la música, i a més com ell afirma a una entervista ell s’inspira majoritàriament a la naturalesa, que d’alguna manera, puc dir que m’hi sento identificada.

De fet, totes les fotografies utilitzades al vídio les he fet jo, en moments de contacte total amb la naturalesa. Ara bé, la banda sonora es tracta d’una base d’una de les cançons del mateix Rafael Lechowski, que com haureu pogut escoltar es tracta d’una base amb mescla de jazz i rap, una autènctica explosió musical considerada única a nivell actual.

 

Per saber més sobre les seves obres feu clic aquí.

Per conèixer quelcom més sobre la seva vida feu clic aquí.

Valoració d’una pràctica educativa d’innovació

L’experiència ROBOTIX LEGO EDUCATION és una pràctica clarament innovadora en tant que incorpora les últimes tecnologies i apropa a l’alumnat a la realitat present i sobretot del futur.

Així doncs, considero que innovació és això, és novetat, és aproximació a la realitat, és millora, són reptes i revisió constant per detectar posibles mancances i alhora potenciar aquells aspectes més positius de les novetats.

Tanmateix, cal tenir en compte que es tracta d’una empresa privada, fet que suposaria un inconvenient quan a l’aplicació d’aquesta experiència a les escoles públiques, però mai s’hauria de desestimar la posibilitat de que les escoles que estiguin realment interessades puguin fer pactes amb la marca o, d’altra banda, buscar alternatives similars amb marques més assequibles.

Lego Education ROBOTIX

Lego Education ROBOTICX és un projecte que té lloc actualment tant a nivell de formació dels professionals com a nivell extraescolar per a l¡alumnat, que és del què jo en parlaré.

Es tracta d’una activitat extraescolar innovadora que desenvolupa les habitlitats i competències que requeireix la societat del segle XXI i promou l’interés per la ciència i la tecnologia.

Les metodologies de LEGO® Education están basades en la construcció activa i el descubriment guiat pel propi alumnat.
Consisteix a la realització de sesións setmanals de durada variable entre 1 i 1’5 hores, en que es treballa amb una amplia varietat de recursos per grup, que aquest pot estar fomrat fins a 12 alumnes.

Aquest projecte, amb facilitadors certificats per LEGO – Education Academy, és accecible per a totes les edats dintre de la franja d’edat de l’escolarització obligàtoria, tanmateix, però es tracta d’una activitat d’àmbit privat.

Els robots i les funcions i aplicacions d’aquests es distingeixen en funció de l’interval d’edat en què s’empra. D’aquesta manera, observem 4 tipus de robots i per tant 4 objectius que responen a un sector de l’alumnat en concret.


ROBOTIX INFANTIL (de 3 a 5 anys)

Aprenent i jugant a l’aula en diferents espais o racons amb recursos i activitat de LEGO Education, l’alumnat realitzen simultàniament diferents activitats de tipus cognitiu, manipulatiu i simbòlic

Continua llegint

Les TAC a la Facultat d’Educació: present i futur

El passat 26 de gener vaig gaudir de l’oportunitat d’assistir a una taula rodona a la Facultat d’Educació, en la qual es van debatre temes realment interessants i que com a futura educadora em toquen de ben prop.

M’agradaria compartir la meva experiència així que a continuació tractaré d’exposar els temes que s’han tractat en més produnditat:

INNOVACIÓ:
El primer que s’ha discutit és: com introduir la tecnologia a les aules. En efecte, les tecnologies s’estan introduint a les escoles, tanmateix, com es fa això? Doncs observem que només s’utilitzen per a presentar o ampliar informació, per a fer exercicis mecànics amb els ordinadors, en definitiva, per lo general es segueix utilitzant una pedagogia molt tradicional malgrat haver-hi introduit la tecnologia.

Ara bé, els ponents de la taula rodona proposen que a través de la pedagogia és des d’on és pot fer el canvi, de manera s’eduqui amb i per a les tecnologies. De fet, per a assolir els objectius de

l’escola INCLUSIVA

Continua llegint

ANÀLISI D’IL·LUMINACIÓ I COLOR D’UNA SEQÜÈNCIA D’UN FILM

 “INTERESTEL·LAR” – ESCENA DE L’ONADA

A partir d’aquesta escena del film “Interstellar” tractare d’analitzar els recursos audiovisuals emprats, concretament em centrare amb el significat que té la il·luminació i el color en la contrucció del audiovisua. 

Observem colors apagats, tons grisos, i això obeeix a la raó que es tracta d’uns astronautes que viatgen a un altre planeta en busca dels seus companys que van ser enviats allí.

Així doncs, el que més destaca d’aquesta escena és la temperatura i paleta de colors que s’utilitza ja que les tonalitats fredes responen a l’evidència que al planeta no hi ha vida, és troba inhert, conseqüentment això dóna la impressió a l’espectador d’angoixa.

Malgrat tractar-se d’un escenri en què habitualment és vol transmetre tranquilitat i relaxasió com és el cel i l’aigua en tranquilitat, en aquest cas, els blaus grisosos d’aquests elements naturals (cel i aigua), es remeten a un estat de solutid, de extensió infinita sense rastre de vida.

El que és més, es pot observar el rescurs de la tenisó que s’utilitza mitjançant l’absoluta tranquilitat que representa el mar amb calma contra el cel gris, doncs això posa en estat d’alerta a l’espectador en tant que sap que probablement s’acosta una escena dramàtica.

 

ANÀLISI DE PLANS, ANGLES I MOVIMENT D’UN SPOT EDUCATIU

SPOT EDUCATIU: “LOS COLORES DE LAS FLORES”

Amb aquest spot educatiu tractaré d’analitzar els recursos audiovisuals (plans, angles i moviments) utilitzats i tractaré de entrellaçar-ho amb el sentit dintre de la construcció audiovisaul, és a dir, quin significat tenen els recursos emprats pel productor d’aquest anunci.

Sabem que en la producció audiovisual res és perquè sí, així doncs, aprofundim en el seu significat!

PLANS
Hi podem trobar tant l’ús del pla mig, general com detall, però és ben clar que els més significatius són els plans detall ja que són els que accentuen la importància del sentit del tacte d’un nen ja que és a través del tacte per on aprén ell tot allò que la resta ho fa amb la vista.

ANGLES

Majoritàriament s’empra l’angle zenital prensentant les escenes de manera frontal, però també hi predonina l’ús de l’angle contra picat. L’utilització d’aquest tipus d’angle pot ser per a matisar les dificultats en què es troben els nens amb alguna discapacitat com pot ser la ceguera, aixó doncs, crec que el fet de enfocar la camàra de baix cap a dalt pot obeeir a la raó que es vulgue dona una visió com una costa amunt que s’ha de escalar amb esforç per a arribar al cim.

MOVIMENT

El moviemnt de la camàra és força fix, ja que les transcisions entre seqüències és pasen amb foses a negre.

Metàfora

Jo viatjant

Una maleta que guarda tot allò imprescindible per a viure i és transportada d’aquí allà i així repetidament. De vegades, però, és sobrecarregada fins al punt que no es pot acabar de tancar, però l’esforç i temps invertit a traçar la cremallera d’aquesta maleta i tancar-la per poder emprendre el viatge, no us ho podeu imaginar… és enormement gratificant! És llavors, quan ja està preparada, què plena d’il·lusió es posa de peu i es disposa a arribar al seu destí. Tanmateix, és una maleta fràgil, és clar, si qualsevol de les 4 rodetes s’espatlla, ja no pot avançar, però, per això, no hi ha problema, sempre hi ha algú disposat a agafar un tornavís per a reconstruir la rodeta, potser sí que reparar-la costarà temps i potser ja mai no lliscarà com ho feia abans d’aquella avaria. Així i tot, la maleta continua el seu viatge i recupera a poc a poc la il·lusió per lliscar amb la mateixa alegria que ho feia anteriorment. I se m’oblidava una cosa! La maleta duu una clau de seguretat, que només en saben el codi, els mateixos que estaven disposats a reparar la rodeta.

Xènia Gavaldà Elias