Blog d'en Xavier Villalba

Recerca, docència i altres assumptes

Manifest de la Plataforma de Professors de Català en defensa de la tercera hora de català

La Plataforma de Professors de Català ha publicat un manifest en defensa de la tercera hora de llengua i literatura catalanes al batxillerat amb nombroses adhesions. Us el transcric a continuació. Si el voleu subscriure, envieu la vostra adhesió a:

professorsdecatala@gmail.com

indicant nom i cognoms, centre de treball o professió, DNI i adreça electrònica.

El català al batxillerat

Els professors que vam constituir la Plataforma de professors de català el més de juny del 2008 volem fer constar que el nostre objectiu és aconseguir recuperar el tracte de l’assignatura de Llengua i literatura catalanes com a matèria troncal. Aquest objectiu nosaltres l’entenem com una qüestió de país, ja que és un fet que, amb la nova distribució horària al batxillerat, la llengua pròpia queda força disminuïda en l’ensenyament secundari (en aquest curs escolar els nostres alumnes només tindran 2 hores setmanals de llengua i literatura catalanes a 1r de batxillerat en lloc de 3 hores, i per al curs vinent aquesta reducció també afectarà el 2n de batxillerat de manera permanent). Aquest caràcter de la nostra reivindicació es basa en els fets i les consideracions següents:

1. És la primera vegada, d’ençà del restabliment de l’Autonomia, fa 30 anys, que les hores lectives de llengua catalana es redueixen al batxillerat, i això en un context en què el professorat constata que, en general, la competència lingüística dels nostres alumnes és cada cop més baixa (sobretot en la llengua pròpia del país), com també l’ús social del català a les aules.

2. L’actual incorporació d’alumnes nouvinguts és nombrosa a l’ESO, però també es produeix cada cop més a 1r i a 2n de batxillerat, amb la qual cosa el tractament de les necessitats d’aquest nou alumnat requereix una dedicació especial per assentar molts aspectes bàsics de la llengua, això també requereix un esforç suplementari de convèncer la resta de professorat que la llengua vehicular sigui la catalana a l’hora d’impartir les altres assignatures.

3. Entre els dos cursos de batxillerat es deixaran de fer unes 70 hores de classe, i amb aquesta reducció horària serà impossible donar tots els continguts que estableix el nou currículum de batxillerat, i encara menys practicar el mètode comunicatiu en el tractament de la llengua. D’altra banda, amb dues hores setmanals no hi haurà temps suficient per treballar les lectures prescriptives fixades pel Departament (que són les mateixes d’abans, quan disposàvem de tres hores setmanals). En definitiva, la competència lingüística i la capacitat comunicativa de l’alumnat quedarà disminuïda de manera alarmant, perquè és evident que amb 70 classes menys de català els alumnes arribaran més mal preparats a la Universitat, i això no es pot acceptar.

4. Als països del nostre entorn europeu, les hores dedicades al conjunt de les assignatures de llengua és molt superior (Alemanya, 11 hores; Suïssa, 10 h; Àustria, 9 h; Itàlia, 11 h); la llengua oficial, doncs, hi té un tracte molt més favorable que no pas a Catalunya, que passarà de 9 hores per curs (3 de català, 3 de castellà i 3 d’anglès, a només 7 hores: 2, 2, 3). Tenint en compte la situació de cooficialitat de dues llengües al nostre país, una de les quals és la pròpia, la situació esdevé encara més paradoxal. No coneixem cap altre país d’Europa on s’estiguin plantejant la reducció de l’ensenyament de la seva llengua nacional al batxillerat.

L’informe PISA 2007, el dels coordinadors de llengua catalana i castellana de les PAU (juny 2008), i el darrer informe de la Fundació Jaume Bofill (setembre 2008), entre d’altres, palesen el baix nivell dels nostres alumnes en moltes matèries i també en expressió escrita i comprensió lectora. És per això que fem una crida al professorat de llengua catalana especialment, però també a la resta del professorat, als pares i mares, als sindicats de l’ensenyament, als partits polítics catalans, a les universitats, als escriptors i intel•lectuals, a les organitzacions juvenils, a les entitats culturals i cíviques…, a la mobilització per tal d’aconseguir que la llengua pròpia del país no perdi l’estatus d’assignatura troncal que tenia fins ara i no retrocedeixi encara més en l’ensenyament, com va passant en altres àmbits socials.

Un cop s’ha posat en marxa l’actual curs escolar i s’han fet els primers exàmens a 1r de batxillerat, els professors constatem que els resultats obtinguts en la matèria de llengua i literatura catalanes són clarament inferiors als del curs anterior. Si a això hi afegim l’allau immigratòria, i que en els nous currículums de batxillerat 21 assignatures han incrementat el seu horari lectiu (han passat de 3 a 4 hores i 12 d’elles ho seguiran fent a 2n de batxillerat) no entenem per què la nostra assignatura ha de ser tractada de manera subalterna i residual.

És per tot això que demanem al Departament d’Educació que doni a la llengua catalana el caràcter d’assignatura troncal també en el batxillerat, i que es passi, en el curs vinent, de les 2 hores setmanals d’aquest any a 4 hores setmanals a primer i també a segon de batxillerat, i que es faci amb caràcter permanent, com es fa en altres assignatures.

Ja n’hi ha prou de marginació del català!

PLATAFORMA DE PROFESSORS EN DEFENSA DEL CATALÀ AL BATXILLERAT

Anterior

El despertar de la universitat segons Salvador Cardús

Següent

Novament els de la pintura i els ous

  1. Assumpció Heras Trias

    En general, els professors de llengua catalana estem desmobilitzats, però si no fem alguna cosa ara que encara no ha acabat la primera promoció d’alumnes amb només 4h de català al batxillerat, ja haurem fet tard i aquesta situació esdevindrà permanent. Cal que ens belluguem i de pressa!
    De tota manera, val a dir que nosaltres, professors de català d’un institut de Figueres, fins avui no hem tingut coneixement de l’existència d’aquesta carta i de la plataforma, per això pensem que aquesta informació no ha circulat prou i que cal donar-li molta més difusió si volem aconseguir que algú “amb seny” rectifiqui aquesta insensatesa.

  2. Francesc Xavier Villalba Nicolás

    Assumpció,
    Ahir dimecres, al I Simposi sobre la llengua i la literatura catalanes a la Secundària i a la Universitat, un company de la plataforma ens va dir que tenen prevista una reunió el dia 26 d’octubre a Òmnium Cultural.
    Si aconsegueixo més informació, la penjaré al blog. A veure si ens hi posem, perquè amb reduccions horàries i currículums ‘terapèutics’ estem abocats al desastre.

  3. Joana

    Al final ningú no ha fet res. El govern no fa res per impulsar el català. Estan arraconant la llengua catalana en favor de l’anglesa. Donen beques per als professors d’anglès per fer cursos i res per als de català. Em sembla molt trist tot plegat. Si el país no defensa la llengua pròpia i la seva dignitat estem perduts.

  4. Francesc Xavier Villalba Nicolás

    I no faran res perquè no hi creuen! Això del català els és una nosa i amb cobrir l’expedient i agafar-se a la mentida del nivell C ja en tenen prou perquè la cosa mori sense fer soroll.
    I el màster de secundària va pel mateix camí: cap nivell ni control de català, però nivell d’anglès, of course!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Si us plau, demostra que no ets un robot * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Impulsat per WordPress & Tema creat per Anders Norén