Blog d'en Xavier Villalba

Recerca, docència i altres assumptes

La universitat segons Josep Pla

Rellegint El quadern gris de Josep Pla, un dels meus textos preferits, he trobat un fragment que no recordava i que em sembla lamentablement d’actualitat (penseu que parla de l’any 1918, gairebé fa un segle):

En definitiva, la Universitat era un reflex exacte de la societat del país, no era un organisme de selecció. Hi havia una terregada professoral, corresponent a la terregada general del país –amb l’advertència que la terregada professoral era pitjor que la del país, perquè era pedantesca i reticent sense existir cap raó que ho justifiqués. Hi havia una mediocritat professoral que corresponia a la mediocritat del país. I finalment existia una petita minoria de professors conscients i responsables del seu ofici, que corresponia a la petita minoria –a la irrisòria minoria que sembla tenir per missió donar el que sap al país.

No crec que sigui una descripció justa del tot, però em fa l’efecte que no hem avançat prou en aquest segle que ens separa.

1. pepvalsalobre

14 Març 2013 at 16:45

Excel·lent troballa! Cert: en un segle… vols dir que hem avançat gaire?

2. Francesc Xavier Villalba Nicolás

14 Març 2013 at 16:48

Pep,
    No gaire, certament. I entre els que no volen tocar res i els que s’ho volen carregar tot, em penso que els ‘reformistes’ tenim mala peça al teler…