Blog d'en Xavier Villalba

Recerca, docència i altres assumptes

De la mala redacció considerada com una de les belles arts (3)

Ahir vaig topar amb aquest article al diari Ara:

¿La majoria saben redactar en anglès?

ALBERT PLA NUALART | Actualitzada el 06/04/2014 00:00

L’ARA I ‘EL PERIÓDICO’ coincidien ahir a afirmar i lamentar -en articles sobre els resultats de les proves d’avaluació a 4t d’ESO- que gairebé la meitat dels adolescents catalans no saben redactar en anglès.

La notícia em deixa parat pel seu optimisme. ¿Algú creu que en aquest país més de la meitat dels nois i les noies de 16 anys saben redactar en anglès? Jo no. I diria que seria més exacte afirmar que gairebé la meitat no saben redactar en cap llengua.

L’obsessió per l’anglès difumina un drama més greu i estructural: l’alarmant nivell de lectoescriptura amb què se sol acabar l’ensenyament obligatori i amb el qual a bastants alumnes, massa, se’ls deixa accedir al batxillerat, cedint a les pressions dels pares.

Aquesta estratègia d’autoengany fa llum sobre una curiosa paradoxa: per regla general, els de batxillerats cientificotecnològics són millors en llengua i literatura que no pas els de batxillerats més humanístics. És a dir, els de ciències són millors que els de lletres… en lletres.

Per què? Simplement perquè ja fa anys que en una competència tan clau com la lectoescriptura, els docents, per impotència, abaixen tant el llistó que els alumnes amb més ganes de treballar, que volen més rigor i reptes, es decanten majoritàriament per les ciències. No són, per tant, millors només en ciències sinó en actitud.

I aquesta impotència docent no la mitigaran els ginys tecnològics sinó disposar d’un temps i unes ràtios que permetin al professor de llengua fer sovint una cosa tan simple i important com corregir primer a casa i després personalment davant de cada alumne una redacció.

S’aprèn a redactar sent obligat a reflexionar críticament sobre el que escrius per algú que sap escriure. Quan els docents ho puguin fer, el llistó de lletres se situarà on toca i els itineraris humanístics deixaran de ser un refugi d’indolents.

Deixant de banda les anàlisis més o menys catastrofistes, haig de dir que just el dia abans vaig topar amb aquesta redacció d’un alumne universitari (tot amb un gran SIC):

Dos maneres d’arribar a la UAB

Hi ha moltes maneres d’arribar a la UAB, tantes com camins, tot depén d’on vinguis.

El meu sistema és el cotxe. Vinc des de Terrassa hi és molt fàcil arribar-hi, només has d’agafar l’autopista C-58 direcció Barcelona hi en deu minuts has arribat.

Altra manera és arribar en FGC, hi ha una estació a la rambla de Terrassa que et portarà fins la UAB. Però per arribar-hi has de cambiar de via a Sant Cugat hi anar direcció Sabadell.

Exposades les dos formes d’arribar a la UAB he de dir que prefereixo el transport privat. ¿Perqué? dons per qué el temps invertit és menor i la comoditat més gran. Si ha això sumem que et dóna més mobilitat, ja no hi ha dubte.

En transport públic perds molt temps en el cambi de via a Sant Cugat, i a més és meinx comode, ja que hi ha molta gent al matí.

Altre item a tenir en comte és la despessa econòmica d’un hi altre sistema. Jo em pregunto, ¿el preu del transport públic és en realitat un preu públic? Jo crec que no. Així que mentre no tinguem uns preus públics dels FGC o de l’autobus jo vindré a la UAB amb el meu cotxe.

No calen comentaris, oi?

De la mala redacció considerada com una de les belles arts (2)

Següent

De la mala redacció considerada com una de les belles arts (4)

1. Comentaris?
    Cap ni un! encara em deixaria encomanar per aquestes “moltes maneres” d’escriure, tot depén de com i fins quin nivell un vulgui fer el ridícul. Tot plegat, riem per no plorar.

Salutacions.

2. Francesc Xavier Villalba Nicolás

Veig que t’ha agradat. Allò del centre i l’estructura és digne dels diàlegs absurds dels germans Marx, però sense gràcia…

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *