Blog del grup de recerca Tradumàtica

Blog del grup de recerca Tradumàtica sobre tecnologies de la traducció

Mar 27 2014

26 de març – Dia de la llibertat dels documents

Posted in General |

El darrer dimecres de març de cada any se celebra el dia de la llibertat dels documents, destinat a donar a conèixer els estàndards i els formats oberts.

Logo del Dia de la llibertat dels documents

Tal com s’exposa al lloc web www.documentfreedom.org, els estàndards oberts —formats que tothom pot fer servir de franc i sense restriccions— tenen un paper primordial en el coneixement que es genera a les universitats (“Open Standards in Universities”), tant des del punt de vista de la docència com de la recerca, ja que permeten un accés universal a l’educació i al coneixement, patrimoni comú de la humanitat.

Les conseqüències de l’ús de formats tancats no són gens alienes a la vida universitària. A la pràctica, el fet d’utilitzar formats tancats implica, per a un estudiant, haver d’adquirir llicències per als programes emprats. Afortunadament, molts estudiants adquireixen els programes en el mateix moment de comprar un ordinador. En canvi, sí que és més habitual que hi hagi estudiants que, malgrat que ja van adquirir en el seu moment una llicència per a un programa determinat, hagin de fer una despesa extra per tenir la versió més recent.

Un altre exemple habitual involucra els usuaris que han decidit comprar un ordinador amb un sistema operatiu diferent del que tenen a la universitat. Els formats oberts, en aquest cas, també representen una via per a eliminar les famoses incompatibilitats entre sistemes operatius.

El procés, doncs, es podria convertir en un cercle viciós, en el moment que la universitat acabés acceptant els cicles de desenvolupament de programari de les empreses.

En resum, bona diada de la llibertat dels documents!

This entry was posted on Dijous, 27 Març, 2014 at 13:20 and is filed under General. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.