Publicació de materials al Campus Virtual (basat en Moodle)

Amb l’objectiu de facilitar que l’alumnat pugui disposar de forma àgil del material docent que fins ara es dipositava al servei de reprografia, el professorat el podrà publicar al Campus Virtual de la UAB a partir del curs vinent 2017-18.

En cas que aquest material contingui obra subjecta a drets d’autor, es podrà publicar igualment al Campus Virtual de la UAB, en les mateixes condicions com sempre s’ha fet al servei de reprografia.

En el cas d’obra subjecta a drets d’autor, cal respectar els termes del contracte de llicència d’ús de continguts al Campus Virtual, del qual destaquem les següents condicions:

  • El màxim de reproducció autoritzat es fixa en el 10% de l’obra o un capítol de similar extensió.
  • Si es tracta d’una publicació periòdica (per exemple, un revista científica) es podrà reproduir un article complet amb independència de la seva extensió.
  • Les obres publicades en forma de separata (per exemple, capítols de llibre fets per diferents autors) no tindran la consideració de publicacions periòdiques, per la qual cosa no podrà reproduir-se més del 10% de les mateixes.
  • L’obra original i l’autor han d’estar citats correctament.

Per contra, no seran objecte d’ús al campus virtual:

  • Les partitures musicals;
  • Les obres d’un sol ús, és a dir, quaderns d’exercicis o de problemes, ni qualsevol altra publicació que no sigui reutilitzable, sempre i quan aquest tipus d’obres no siguin del professor que fa la difusió o de la UAB;
  • Les compilacions o agrupacions de fragments d’obres, o d’obres aïllades de caràcter plàstic o fotogràfic figuratiu, és a dir, quan s’agrupa en un document diferents fragments de diverses publicacions ja siguin textuals, gràfiques o fotogràfiques

Posem a la vostra disposició les següents guies: Com citarModels de citació bibliogràfica, així com informació sobre propietat intel·lectual i accés obert a: Blog propietat intel·lectual i accés obert.

Us animem doncs a que, a partir del curs 2017-18, publiqueu  en el Campus Virtual de la UAB tot el material docent tal com ho feieu en el servei de reprografia, ja que està subjecte a les mateixes condicions legals.

Curs d’autoformació del Moodle

Com ja sabeu, el curs 2017-18 es substituirà el campus virtual pel Moodle en l’entorn de la docència virtual. Durant els darrers mesos s’han dut a terme reunions als diferents centres per explicar al personal docent els detalls i implicacions d’aquest procés.

Si ets professor ja pots realitzar el curs d’autoformació, al qual et pots inscriure lliurement i que un cop acabat et suposa un reconeixement de 8h. Aquest curs vol ser una ajuda per profunditzar en els coneixements de Moodle. Com a complement, també disposeu de documents de suport completament renovats i la possibilitat de crear un aula Moodle per practicar amb el nou entorn.

Tant el curs d’autoformació i la documentació renovada, com la creació de l’aula de proves són accessibles des de la portada del Campus Virtual (https://cv.uab.cat/). Quan s’obri el nou curs 2017-18 (segons està previst, el 10 de juliol), tot allò que hagueu fet a l’aula de proves podrà ser traslladat de forma automàtica a un espai docent associat a una assignatura del nou curs. A partir d’aquell moment podràs accedir al nou Campus, amb una portada renovada, i basat únicament en Moodle per a la gestió d’espais docents. Aquest serà l’únic entorn per a les noves aules del curs 2017-18. Els espais docents del curs 2016-17 seguiran sent consultables a l’entorn en què han estat creats (bé sigui campus clàssic o entorn Moodle). A banda d’estar disponibles, els seus materials docents i qüestionaris podran ser exportats per si vols recuperar-los a qualsevol nova aula.

Us animem a que realitzeu el curs per tal de poder treballar més còmodament i recordeu que a la portada del campus virtual (https://cv.uab.cat/sempre tindreu tota la informació actualitzada del conjunt d’eines necessàries per a la docència virtual.

Convocatòria d’ajuts a la creació i producció de MOOCs

Encara no coneixeu els MOOCs de Coursera? Es tracta de cursos a distància d’accés obert per internet, als que es pot apuntar qualsevol persona. Juntament amb els materials d’un curs tradicional, com són els vídeos, lectures i qüestionaris, els MOOCs també proporcionen fòrums d’usuaris interactius.

Avui volem compartir la notícia de que l’Escola de Postgrau de la UAB, amb l’objectiu d’incentivar la formació de postgrau i contínua, obre una nova convocatòria d’ajuts a la creació i producció de cursos MOOCs en la plataforma COURSERA.

  • Període de sol·licitud: es podran presentar des del 22 maig fins al 9 de juny al Registre General de la UAB utilitzant els formularis dels enllaços al peu d’aquest correu.
  • L’ajut inclou: Els ajuts inclouen suport tècnic i assessoria de projectes així com una part de les despeses de producció i distribució del curs. L’ajut no superarà mai el 75% del cost total del MOOC.
  • Destinataris: professorat, grup de professorat, PAS, Escola de Postgrau, Escoles, Facultats, Departaments, Instituts o Serveis de la UAB. Aquests grups poden establir col·laboracions amb entitats externes a la UAB. També poden presentar projectes entitats externes a la UAB que siguin avalades per un Grup de recerca, Escola de Postgrau, Escoles, Facultats, Departaments, Instituts o Serveis de la UAB.
  • Import:  La UAB destinarà un màxim de 50.000€ per a l’any 2017 i no superarà mai el 75% del cost total del MOOC.
  • Resolució de la convocatòria: es farà pública entre els mesos de juny i juliol de 2017 per part de la Comissió de MOOCs, tenint en compte els criteris publicats en el text de la convocatòria.
  • L’obtenció de l’ajut: requerirà la signatura entre l’Escola de Postgrau i el beneficiari, a més d’un contracte detallat que establirà un calendari i un standard de qualitat de la producció, així com un sistema de seguiment del projecte que es donarà a conèixer.

 

Les persones interessades poden contactar amb la Comissió de MOOCs en el correu electrònic: mooc@uab.cat

Podeu descarregar el formulari i els criteris d’adjudicació en l’enllaç:

http://www.uab.cat/doc/formulari-convocatoria2017

http://www.uab.cat/doc/criteris-valoracio-mooc2017

El Dipòsit Digital de Documents (DDD)

A mesura que la producció intel·lectual, científica, docent, cultural o institucional de la UAB s’expressa cada cop més en documents digitals, qui se’n fa càrrec, de conservar, difondre i garantir l’accés perpetu a aquests documents?

Si els documents en paper (revistes, llibres, tesis, etc.) estan disponibles a les biblioteques de la UAB, els documents digitals necessiten un lloc que compleixi amb aquesta funció.  A la nostra universitat, aquest lloc és el Dipòsit Digital de Documents de la UAB, o DDD (http://ddd.uab.cat/),  que funciona amb el software lliure Invenio i que té com a funció que les publicacions digitals generades o produïdes per la UAB estiguin accessibles per sempre. És un servei institucional, gestionat pel Servei de Biblioteques i el Servei d’Informàtica.

Al DDD hi podeu trobar molts tipus de documents: Treballs de Fi de Grau, tesis doctorals, guies docents, exàmens, materials de curs, articles de revistes… l’accés és lliure i gratuït, sigueu membre de la comunitat UAB o no, tot i que hi poden haver col·leccions restringides. A més, la preservació digital d’aquests documents està garantida, i estan disponibles a curt, mig i llarg termini.

Mapa nombre descàrregues del DDD UAB.

Els documents que es depositen al DDD els classifiquen segons el tipus de material (tesis, articles, revistes, mapes, cartells, etc.) o, secundàriament, pel el seu origen
(grup de recerca, facultat o departament). El DDD permet cercar els més de 150.000 registres tant de manera genèrica (text lliure) com per camps específics (autor, títol, any o fins i tot al text complet del document), i acotar-la a una o més col·leccions.

Des del moment que la funció del DDD és garantir l’accés als documents allotjats, totes les polítiques i accions s’encaminen a garantir-ho des del compromís de la seva viabilitat financera fins a polítiques més concretes, com la correcta catalogació i organització dels documents, la preservació de la integritat dels fitxers, verificacions periòdiques… Com a novetat, el DDD per primer cop també allotjarà dades de recerca.

És una plataforma molt interessant la qual podem aprofitar no només els membres de la comunitat UAB sinó que persones de tot el món hi accedeixen, sent també una oportunitat per a la difusió professional i del coneixement.

Si voleu més informació sobre el DDD consulteu la guia: Consulta i personalització del Dipòsit Digital de Documents de la UAB o la pàgina web Open Access UAB.

Estadístiques CAS 1er trimestre 2017

El CAS (Centre d’Assistència i Suport) és la unitat de la Direcció de TIC encarregada d’oferir Assistència i Suport en l’àmbit informàtic. Us podeu adreçar al CAS sempre que tingueu algun problema, dubte o incidència informàtica.

L’horari d’atenció als usuaris és el següent:

-De dilluns a divendres no festius: de les 8 a les 20h

Avui us volem compartir les estadístiques del 1er trimestre del 2017 a partir de la següent infografia. Podem veure que el nombre total de casos han sigut 6.594,  la majoria dels quals han sigut consultes sobre els serveis, i en menys quantitat incidències i peticions. A més de gestionar 3.408 correus, s’ha atès el 98,32% de les 6545 trucades rebudes, i a més, el 96,46% de les trucades no han hagut d’esperar ni 30 segons per ser ateses. Com que els problemes no segueixen horaris, també s’han gestionat exitosament 85 casos crítics fora de l’horari d’atenció.

Finalment, podem veure que dels 6.726 casos resolts, un 86% s’han fet directament des del CAS i el 60% s’han resolt en menys de 30 minuts. Podeu ampliar la imatge.

Així doncs, podeu comprovar que des del CAS, en col·laboració amb els SIDs i la resta de personal de la Direcció de TIC, s’està fent una gran feina ajudant a tot aquell membre de la universitat que necessiti assistència o suport en qualsevol aspecte informàtic, pel que no dubteu en contactar-hi a través d’aquesta web, o bé per correu electrònic o per telèfon (93 581 21 00).

A la web del SI podreu trobar diferents informes trimestrals. Podeu consultar aquí la informació més detallada.

Phishing, què és i com evitar-lo

El Phishing és una tècnica de suplantació d’identitat relacionada amb el robatori de credencials i es caracteritza per adquirir informació confidencial de forma fraudulenta. Es poden arribar a robar contrasenyes, informació de targetes de crèdit i dades de comptes bancaris, entre altres credencials. A conseqüència de l’augment de denúncies d’incidents relacionats amb el Phishing, des de la DTIC us volem explicar com protegir-se, evitar-lo o actuar si s’és víctima.

Com es fa el Phishing?

  • L’atacant es fa passar per una persona o empresa de confiança amb una comunicació aparentment oficial (imatge molt cuidada), sovint per correu electrònic, algun sistema de missatgeria instantània o fins i tot trucades telefòniques.

Com pots detectar un correu electrònic de Phishing?

  • Generalment aquests missatges utilitzen la suplantació d’identitat per fingir que procedeixen d’un remitent vàlid: de la universitat, d’un banc, etc. Para especial atenció en l’adreça electrònica i amb els enllaços que no es corresponen amb el remitent suplantat.
  • Et demanaran que introdueixis les teves credencials (login i password) justificant que “confirmis les teves dades” o “fes clic aquí” o “introdueixi la seva contrasenya” o “ves a aquest lloc web i emplena les dades”.

Què fer si ja has sigut víctima d’un atac de Phishing?

  • Si has proporcionat les teves credencials per error, és imprescindible que canviïs la contrasenya al més aviat possible.
  • Si tens sospites de que et puguin haver pres informació sobre les dades bancàries o targetes de crèdit, contacta amb els corresponents serveis d’atenció al client.
  • Pel cas de que t’haguessin pres el NIU i contrasenya de la UAB, la gestió de paraules de pas de l’Autònoma es fa des de https://sia.uab.es/gestio_pwd.html

Com evitar ser víctima d’un atac?

  • Desconfia de qualsevol correu que et sol·liciti informació sobre les credencials personals (canvis de contrasenya, ampliació d’informació personal…).
  • No proporcionis MAI les teves contrasenyes a ningú.
  • En el cas de la UAB, només confia en les comunicacions a través del domini uab.cat.
  • Comprova si la connexió a un lloc web és segura amb el símbol de seguretat que apareix a l’esquerra de la direcció web als navegadors Chrome, Safari i FireFox, entre altres:

En qualsevol cas, si necessiteu assistència sobre qualsevol incident de seguretat dintre de la comunitat UAB, podeu contactar amb el CAS aquí.

L’avantatge de constar a l’inventari d’equips informàtics

Si no tens l’OCS instal·lat, continua llegint…

Avui us volem parlar sobre l’OCS, un programa d’inventari sobre el parc informàtic de la universitat que s’ha començat a aplicar des de fa un any.

La idea d’instal·lar OCS és poder tenir informació sobre tot el contingut informàtic que hi ha al campus. En temps real, ens permet conèixer l’antiguitat dels ordinadors de la UAB i el seu software. Per tant, l’inventari obtingut permet definir l’obsolescència dels equipaments a l’hora de definir les polítiques de renovació, negociar amb fabricants de hardware i de software millors condicions d’adquisició per la UAB i aplicar mesures proactives quan es coneguin vulnerabilitats de seguretat, sabent quins equips estan en risc.

L’inventari conté per cada equip:

  • L’any de compra/fabricació
  • Les aplicacions instal·lades, capacitat de Disc Dur, memòria RAM…
  • El tipus d’equip, Windows, Apple o Linux

L’objectiu que es persegueix amb aquest programa OCS és poder prendre decisions estratègiques pensades partint de l’escenari real. El benefici principal per l’usuari és que el seu equip apareixerà en l’inventari i es tindrà en compte en els plans de renovació. Així, els equips més antics poden tenir prioritat per renovar-se, ajudes tècniques i descomptes econòmics.

La informació que s’obté dels equips en cap cas inclou les dades ni l’activitat de l’usuari, es centra estrictament en el hardware i software instal·lat, preservant la confidencialitat de les dades i la privacitat de l’usuari. Es pot saber, per exemple, quin Word hi ha instal·lat, però mai es té accés als documents ni al què està fent l’usuari.

He d’instal·lar-lo?

La majoria dels ordinadors de la xarxa es connecten al domini UAB i al Servei 2002 (els que en engegar demanen el NIU i la contrasenya i on teniu disponibles les unitats de xarxa compartides) i s’inventarien de forma automàtica. Si aquest és el cas del vostre equip, no cal que realitzeu cap acció.

Si no és el vostre cas, us recomanem la seva instal·lació que podeu fer des d’aquest enllaç: http://www.uab.cat/doc/Manual_instalacio_client_OCS

El servei d’e-Formularis

Crear formularis sense coneixements informàtics? Us expliquem com funciona:

El servei d’e-Formularis permet que el PAS i PDI de la UAB puguin crear de forma senzilla, gratuïta i autònoma formularis web. Aquests formularis poden ser de diversos tipus i serveixen per recollir dades. Per exemple, poden ser enquestes, per inscriure’s a un esdeveniment o a un congrés, etc.

La gràcia del servei és que no es necessita tenir coneixements tècnics o informàtics, ja que es tracta d’una interfície molt visual, que permet anar afegint opcions al formulari de manera molt senzilla.

Un cop es finalitza la creació i l’edició del formulari i es dóna per bo, obtindreu una adreça web per accedir-hi (URL d’accés). Aquesta adreça és un enllaç que es pot difondre pels canals que es vulgui.

Posem un exemple concret: un grup de recerca de la UAB vol crear un formulari d’inscripció a un congrés científic. Sol·licita l’alta a través de la web del SI, crea el formulari i se li crea una URL. Aquesta URL la pot compartir per e-mail, publicar-la al grup de recerca, compartir a les xarxes socials…

Les respostes es poden registrar de dues maneres:

Poden ser enviades per correu electrònic: les dades s’envien a una adreça de correu electrònic prèviament indicada. Es rep un correu per cada formulari emplenat i enviat.

Poden ser desades: les dades s’emmagatzemen internament i posteriorment poden ser descarregades en format CSV, que es pot obrir amb moltes aplicacions (MS Excel, MS Word, LibreOffice…

A més a més dels aspectes tècnics i de disseny dels formularis, és imprescindible tenir en compte la legalitat dels processos de recollida, emmagatzemament i ús de les dades de terceres persones, reflectida a la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

Per això, caldrà afegir al formulari el text corresponent si es fa una petició de dades amb o sense enregistrament o se’n preveuen usos posteriors de difusió.

Si voleu més informació sobre el procediment per crear formularis, heu de dirigir-vos a la web del SI. Trobareu una descripció més detallada i es podrà sol·licitar el servei a la pestanya “Formularis”. En un termini màxim de 2 dies es confirma l’accés i ja es pot utilitzar el manual de l’editor. Els únics requeriments són pertànyer al col·lectiu PAS o PDI de la UAB i tenir el NIU actiu.

Ara ja podreu crear un formulari fàcilment i sense necessitar cap coneixement informàtic.

Tasques UAB, una eina de gestió de tasques i projectes

Es tracta d’una eina col·laborativa de programari lliure per la gestió de projectes, basada en el Redmine. A nosaltres ens és molt útil, sobretot per millorar l’organització dels equips interns i els projectes.

Per accedir a aquesta eina, oberta a tots els col·lectius de la UAB, només cal anar a http://tasques.uab.cat i identificar-se amb el NIU i contrasenya. Podràs donar d’alta els teus projectes i gestionar-los colaborativament, associar-hi tasques als membres de l’equip del projecte i consultar-ne l’estat i el grau de realització, definir terminis, assignar-hi recursos… A més a més, l’eina també es pot fer servir com a ticketing–per gestionar i assignar tasques dins d’un departament-.

Nosaltres i diverses unitats de la UAB ja l’estan utilitzant. Com a suport addicional, la Unitat de Formació de l’Àrea de PAS ofereix cursos de gestió de projectes orientats en aquesta eina.

Conscients de que l’ús d’una eina d’aquest estil implica l’ús d’una metodologia de gestió de projectes, a modus d’exemple podeu consultar la que estem utilitzant des de la DTIC:

https://tasques.uab.cat/documents/3

tasques-uab

Servei d’allotjament de servidors (Housing)

Teniu equipament informàtics per als vostres projectes en instal·lacions inadequades?

Si el teu projecte és important, ha d’estar en unes condicions òptimes. Es per això que des de el Servei d’Informàtica es posa a disposició un servei d’allotjament de servidors (Housing).

El servei de Housing consisteix en l’allotjament de servidors en un espai de la sala de CPD (Centre de Processament de Dades) del SI (Servei d’Informàtica), usant les seves infraestructures elèctriques, de climatització, de connectivitat i els controls d’accés físic a les instal·lacions. Alhora que hi ha disponibles uns serveis bàsics de gestió del sistema, que realitza l’equip tècnic de Producció del SI. És un servei amb tarifes, que varien depenent del nivell del servei que s’escull.

img_6014

Aquest servei de Housing s’ofereix a departaments, centres, instituts propis i àrees administratives de l’organització de la Universitat que no poden arriscar-se a interrompre la seva activitat. També se’n poden beneficiar les institucions de l’Esfera UAB, però no les persones a títol particular.

Hi ha dues modalitats: servidors físics (housing físic) / servidors virtuals (housing virtual)

Avantatges del servei

En el Housing Físic el que s’ofereix és un espai a la sala de CPD, que està aïllada del que es la informàtica corporativa de la Universitat, una part de rack de la sala CPD on hi ha garantia de connectivitat elèctrica ininterrompuda (amb rack ens referim a uns armaris connectats a la sala principal). Aquesta connectivitat es pot garantir primerament pel servei elèctric SAI –Servei d’Alimentació Ininterrompuda- que funciona amb unes bateries amb durada determinada. Si aquestes s’esgotessin disposem de grups electrògens, que formen un sistema de motors Diesel, pel que si mai hi ha un tall de l’electricitat, tots els ordinadors i els equips que estan connectats al CPD no es veuen afectats.

La seguretat també està garantida, ja que hi ha control d’accés dels administradors del servidor amb seguretat física, amb la targeta de la UAB i en horari de 8-20h.

Com vam comentar amb el “vídeo sobre l’estalvi energètic de les TIC”, que aquestes màquines comparteixin unes mateixes instal·lacions suposa un estalvi energètic que contribueix a millorar la sostenibilitat dels serveis de la Universitat.

El servei de Housing inclou auditories de seguretat periòdiques i s’envia un informe al responsable i administradors de les màquines, amb recomanacions i accions de millora.

El Housing Virtual consisteix en donar a l’usuari les funcionalitats d’un ordinador des de la infraestructura Virtual del Servei d’Informàtica. Les tarifes varien depenen de la capacitat escollida, fins a un màxim de 3GB de RAM i 200GB de disc.

El Housing Virtual és recomanable per projectes petits i acotats en el temps. Si fos més gran, amb més continuïtat o necessités més capacitat, s’escolliria el Housing Físic.

Característiques del servei

En el funcionament del Housing es distingeixen dos nivells:

El nivell 0 consisteix en el lloguer de l’espai, el subministre elèctric continu i un local climatitzat amb restricció d’entrada.

Al nivell 2 s’inclou tot el nivell 0, la instal·lació en el rack, servei 24×7 i gestió per control remot per part de l’usuari, rearranc del servidor en cas de caiguda, firewall, revisions periòdiques de seguretat. A més, al nivell 2 s’inclou backup, és a dir, copies de seguretat periòdiques indispensables en cas de pèrdua de dades.

En el cas de Housing Físic, per garantir la seguretat dels servidors, la qualitat del servei i l’estalvi energètic, només s’acceptaran aquells que es puguin incorporar en racks estàndards de 19″, podeu consultar-la aquí: Documentació i Normativa del servei.

La sol·licitud del servei es fa via CAS o via formulari, i posteriorment es coordina una reunió de consultoria amb el Servei d’Informàtica. Aquesta reunió és imprescindible i de gran ajuda degut a la complexitat del servei, on diversos professionals intervenen per trobar la solució òptima.

Si us ha semblat interessant aquest servei de Housing, podeu trobar informació més detallada de les seves característiques a la web del Servei d’Informàtica (allotjament servidors, servidors virtuals).