Cap a un nou Campus Virtual basat en Moodle

Durant el curs acadèmic 2015-2016 es va produir un procés de convivència entre el Campus Virtual clàssic i les aules Moodle, que s’ha prorrogat durant el curs actual 2016-2017.

L’actual entorn de Campus Virtual (http://cv.uab.cat) integra dues parts clarament diferenciades:

  • el “Campus Clàssic”: desenvolupament propi fet a la OAID
  • les Aules Moodle : eina de programari lliure i ús estès al món universitari

El nucli de l’entorn de Campus Clàssic data de l’any 2002, i seguint les noves tendències de mercat, ja l’any 2006 es van posar a funcionar les aules Moodle com entorn de Campus, tot i no ser obligat pel professorat fer-les servir. En paral·lel, i coherentment amb aquesta adopció de programari lliure, no es continua el desenvolupament propi.

L’octubre de 2015 el Comissionat per a la Societat de la Informació de l’Equip de Govern 2012-2016 ja informa de la necessitat del canvi a tot el professorat. El nou Equip de Govern comparteix la necessitat d’unificar el nucli de Campus fent servir un programari lliure com Moodle, que constitueixi el nucli del que anomenem “ecosistema d’eLearning” on hi ha també altres peces com programari específic per a la gestió de TFE o programari antiplagi.

Les raons que impulsen aquest canvi – de fet unificació – són:

  • disposem d’un entorn Moodle més potent i funcional
  • l’obsolescència tecnológica de l’actual desenvolupament propi
  • l’entorn Moodle té suport natiu a dispositius mòbils: app i versió adaptada
  • hi ha una adopció generalitzada de Moodle com a ‘estàndard de facto’ en l’àmbit dels entorns virtuals d’aprenentatge, tant pre-universitaris com universitaris, i en particular en l’àmbit europeu
  • el codi font de Moodle es manté en base a la comunitat de manera oberta i col·laborativa i es distribueix com a programari lliure i, per tant, pot ser utilitzat sense pagar llicències
  • el coneixement del nou entorn per part de bona part del professorat ha de facilitar una transició més simple

Actualment, doncs, estem en una nova etapa que té per objectiu completar la migració cap a les aules Moodle en substitució de l’entorn de Campus Clàssic. Aquest procés finalitzarà quan totes les assignatures del nou curs 2017-2018 estiguin a les aules Moodle.

Tot i que aquest nou entorn és força intuïtiu hem dissenyat un Pla de Migració que permetrà al professorat una adaptació fàcil i còmode a Moodle. Aquest pla consta de diferents accions:

  • Sessions informatives en els Centres sobre les oportunitats pedagògiques i tècniques del canvi i sobre les accions que es duran a terme.
  • Formació virtual del professorat (amb certificat de reconeixement d’aquesta formació).
  • Suport al professorat en la migració a Moodle.
  • Altres accions formatives per a usuaris de Moodle.

Tot el professorat està convidat a les sessions informatives i a continuació trobareu el calendari d’aquestes sessions informatives als Centres de la UAB. D’aquesta manera, si algun professor/a no hi pot assistir sempre pot anar a la d’un altre Centre proper.

CENTRES DATA HORA LLOC
Escola d’Enginyeria, Campus Bellaterra 19/1 12.00-13.30 Sala de Graus de l’Escola d’Enginyeria
Facultat de Biociències i Facultat de Ciències 23/1 12.00-13.30 Sala d’actes de la Facultat de Ciències i Biociències
Facultat de Ciències de la Comunicació 27/1 12.00-13.30 Sala de Graus de la Facultat de Ciències de la Comunicació
Facultat de Ciències de l’Educació 31/1 12.00-13.30 Sala de Juntes de la Facultat de Ciències de l’Educació
Facultat de Veterinària 3/2 12.00-13.30 Aula 3 de la Facultat de Veterinària
Facultat de Filosofia i Lletres i Facultat de Psicologia 6/2 12.00-13.30 Auditori de Lletres
Facultat de Dret i Facultat d’Economia i Empresa 10/2 12.00-13.30 Aula Magna de la Facultat de Dret
Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia 13/2 12.00-13.30 Aula 12 Facultat Ciències Polítiques i Sociologia
Facultat de Medicina : Campus Bellaterra 17/2 12.00-13.30 Sala de Graus de la Facultat de Medicina
Facultat de Traducció i d’Interpretació 20/2 12.00-13.30 Sala de Juntes Jordi Arbonès de la Facultat de Traducció i d’Interpretació
Campus de Sabadell 27/2 12.00-13.30 Aula 25 del Campus de Sabadell

Comptem amb el vostre suport i col·laboració per a atraure el màxim nombre de professors a les sessions, especialment interessants per als que no estan familiaritzats en l’entorn de les aules Moodle.

Us hi esperem. No cal inscripció prèvia !

Preguntes freqüents del CAS

En l’article d’avui us volem parlar sobre les preguntes més freqüents del Centre d’Assistència i Suport. Com en la majoria de casos, és molt interessant consultar les FAQ abans d’algun dubte ja que ens poden ajudar a  resoldre’s fàcilment, per simple curiositat, o podem descobrir utilitats i informacions noves a partir d’aquestes preguntes freqüents i les seves respostes.

Amb l’objectiu de facilitar en autoservei la resolució als dubtes dels usuaris es posa a l’abast el portal de preguntes més freqüents (https://si-respostes.uab.cat), on es pot trobar un recull de totes les preguntes més comuns que arriben al CAS.

Aquí en podeu veure un exemple de la interfície:

captura2

Les preguntes estan organitzades per serveis (Campus Virtual, Xarxa sense fils, Xarxa cablejada…)  i cada servei se li assigna un acrònim per tal de que sigui fàcil de localitzar en fer les cerques.

preguntes-frequents-cas-2

Aquesta plataforma també permet valorar si la informació facilitada ha servit d’ajuda o no. Això ens permet reformular-la en els casos que no sigui prou útil, prou clara, etc.preguntes-frequents-cas-4

Us animem a que les consulteu ja que podreu descobrir molts serveis i facilitats de la UAB que no coneixíeu, podreu resoldre problemes o millorar-ne l’ús.

Ja som 600.000

La Universitat Autònoma de Barcelona ha arribat a la xifra de 600.000 inscripcions d’estudiants en la seva plataforma de cursos online gratuïts (MOOC) basada en el seu acord amb Coursera.

En línia amb l’aposta per potenciar la formació contínua, els MOOC (Massive Open Online Courses, o cursos en línia oberts i massius) són una prioritat pel nou equip de govern de la UAB. La voluntat és refermar el compromís amb la innovació i els nous models educatius, i fer-ho palès impulsant l’oferta de MOOC des de l’Escola de Postgrau, amb la implicació personal de la seva directora, la Dra. María José Feijóo Rey.

La iniciativa, que es porta a terme entre l’Escola de Postgrau, el Vicerectorat de Programació Acadèmica i de Qualitat i l’Àrea de Planificació de Sistemes d’Informació (APSI) de la Direcció de Tecnologies de la Informació i la Comunicació, es va iniciar el març de l’any 2013 amb la signatura d’un acord de col·laboració amb Coursera.

Actualment, tres anys i mig després, la UAB ofereix un total de 20 cursos diferents, amb la participació de 44 professors,  en temes tant diferents com el disseny de videojocs, el reconeixement d’imatges i detecció d’objectes, els sistemes digitals, el patrocini esportiu, les matemàtiques, la llengua espanyola i anglesa, l’egiptologia , els estudis de gènere i culturals, els medis de comunicació, l’anàlisi de polítiques públiques  o els auxilis psicològics.

En celebració de la fita, hem creat una infografia que representa el creixement de la comunitat d’estudis online basats en MOOC de la UAB.

infografic_revisio_nov-1

La xifra de 600.000 inscripcions suposa ser el líder tant a nivell català com estatal en aquest tipus de programes de formació en obert. Alhora, la xarxa creada té un gran potencial en les estratègies d’internacionalització de la universitat i suposa un important valor en la difusió de la imatge de marca i coneixement de la UAB arreu del món, permetent desenvolupar accions de promoció i atracció de talent.

La iniciativa ha permès que 211.694 estudiants diferents hagin mantingut 326.433 inscripcions als cursos actives i hagin portat a terme experiències d’aprenentatge rellevants – accedir a materials en obert, reforçar un tema del seu interès, explorar en la cerca de nous coneixements i interessos o practicar i compartir amb altres estudiants les seves experiències. Si bé els cursos es poden seguir d’una manera totalment gratuïta, els estudiants que voluntàriament han optat per certificar l’assoliment dels objectius complets en un curs han sigut 45.266. Gràcies al programa d’ajuda econòmica de Coursera, un 30% d’aquests estudiants, 13.500 persones, han tingut una exempció de la quota que els ha permès accedir a tots els continguts del curs i completar tot el treball requerit per obtenir-ne un certificat.

Volem felicitar a tots els que se’ns han unit en aquesta iniciativa i agrair l’esforç de tots els implicats en el projecte: els membres dels diferents equips de govern, professors, tècnics, administratius, i especialment els estudiants que han fet que això fos possible.

Connecta’t a la xarxa WiFi del campus

Avui us volem explicar el funcionament de l’Eduroam, que segurament l’haureu vist com a una opció de xarxa sense fils (WiFi). Si voleu saber com podeu millorar la vostra connexió, continueu llegint.

L’Eduroam és l’opció que us recomanem per connectar a la WiFi perquè és la que us aportarà més avantatges, especialment en el cas d’utilitzar-la amb els vostres telèfons mòbils.

És interessant connectar-se a través de l’Eduroam per diversos motius:

  • És senzill configurar-la i només cal fer-ho una vegada
  • Et manté connectat quan et mous per la UAB, en els espais del campus amb cobertura
  • És útil des de fora del campus, inclús des d’altres universitats i institucions, tant nacionals com internacionals, que estan adherides a aquest servei
  • No us demanarà cada vegada que entreu l’usuari i la contrasenya
  • Disponible per tota la comunitat: professors, alumnes i PAS (requisit tenir NIU)

Per configurar la connexió Eduroam recomanem que utilitzeu les eines de configuració automàtica. Només caldrà fer-la una vegada i ens servirà per a totes les institucions adherides a aquest servei. És a dir, un cop l’has configurada des del campus de la UAB, podràs anar de viatge a una altra universitat i continuarà funcionant la WiFi, sense necessitat de més registres.

Passos per configurar-la:

Fem clic a l’enllaç “Client d’autoconfiguració d’eduroam”, seleccionem la nostra institució d’una llista i el sistema ens mostrarà un botó per descarregar i instal·lar la versió adequada pel nostre dispositiu. Les finestres que us mostrem a continuació varien lleugerament depenent del dispositiu que utilitzeu, però el procediment és el mateix.

En clicar a l’enllaç haurem de prémer aquest botó:

boto

Posteriorment, haurem de seleccionar l’Autònoma:

2

Després us sortirà l’instal·lador per a la plataforma recomanada, tot i que pots clicar a “Per a totes les plataformes” i seleccionar la teva.

3

4

Pots utilitzar-ho tant a l’ordinador com a qualsevol dispositiu mòbil dels que veus en la llista. Un cop dins, segueix les indicacions que et donarà la mateixa plataforma, i ja ho tindràs!

Per la correcta configuració, és molt important introduir niu@uab.cat en el camp de nom d’usuari.

Com a alternativa a l’Eduroam, pels usuaris que no teniu NIU, podeu fer servir la connexió WiFi que us apareix en el vostre dispositiu amb el nom “UAB”. Només caldrà que obriu un navegador web que us portarà a un portal d’identificació i cliqueu al botó “Accés Convidat” i després al botó “LOGIN”.

Si t’ha sigut útil, comparteix-ho!

Ampliem la capacitat de navegació d’Internet

Des del dia 2 de novembre s’ha ampliat un altre cop la capacitat de la connexió a Internet de la universitat. En menys de dos anys hem quintuplicat la capacitat de connexió de 1Gbps (gigabits per segon) a 5Gbps per tal de millorar la velocitat de l’Internet en els moments de més afluència. Des del canvi, que s’ha fet sense interrupció del servei, la navegació a Internet en les hores punta ha de ser més ràpida que abans.

Per explicar-ho millor: imagineu que estem a una autopista i, en les hores punta, està col·lapsada i aneu més lents. Doncs bé, el que hem fet ha sigut ampliar els carrils: com abans, no podreu passar de 120 km/h, però tots podreu córrer.

 

Esperem que noteu la millora.

Benvinguts!

Amb l’objectiu d’apropar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació a tota la comunitat universitària hem creat un blog per a que pugueu estar informats sobre totes les novetats que afecten a les TIC de la UAB, així com usos i serveis poc coneguts. Volem donar informació útil perquè pugueu aprofitar més els recursos que teniu al vostre abast.

La informació sempre hi ha estat però volem comunicar-vos-la des de més a prop i amb llenguatge planer. També hem obert un canal al Facebook i al Twitter perquè pugueu estar al corrent d’informacions, usos i novetats.

Us animem a utilitzar aquests canals i a fer-nos arribar la vostra opinió.