Tasques UAB, una eina de gestió de tasques i projectes

Es tracta d’una eina col·laborativa de programari lliure per la gestió de projectes, basada en el Redmine. A nosaltres ens és molt útil, sobretot per millorar l’organització dels equips interns i els projectes.

Per accedir a aquesta eina, oberta a tots els col·lectius de la UAB, només cal anar a http://tasques.uab.cat i identificar-se amb el NIU i contrasenya. Podràs donar d’alta els teus projectes i gestionar-los colaborativament, associar-hi tasques als membres de l’equip del projecte i consultar-ne l’estat i el grau de realització, definir terminis, assignar-hi recursos… A més a més, l’eina també es pot fer servir com a ticketing–per gestionar i assignar tasques dins d’un departament-.

Nosaltres i diverses unitats de la UAB ja l’estan utilitzant. Com a suport addicional, la Unitat de Formació de l’Àrea de PAS ofereix cursos de gestió de projectes orientats en aquesta eina.

Conscients de que l’ús d’una eina d’aquest estil implica l’ús d’una metodologia de gestió de projectes, a modus d’exemple podeu consultar la que estem utilitzant des de la DTIC:

https://tasques.uab.cat/documents/3

tasques-uab

Servei d’allotjament de servidors (Housing)

Teniu equipament informàtics per als vostres projectes en instal·lacions inadequades?

Si el teu projecte és important, ha d’estar en unes condicions òptimes. Es per això que des de el Servei d’Informàtica es posa a disposició un servei d’allotjament de servidors (Housing).

El servei de Housing consisteix en l’allotjament de servidors en un espai de la sala de CPD (Centre de Processament de Dades) del SI (Servei d’Informàtica), usant les seves infraestructures elèctriques, de climatització, de connectivitat i els controls d’accés físic a les instal·lacions. Alhora que hi ha disponibles uns serveis bàsics de gestió del sistema, que realitza l’equip tècnic de Producció del SI. És un servei amb tarifes, que varien depenent del nivell del servei que s’escull.

img_6014

Aquest servei de Housing s’ofereix a departaments, centres, instituts propis i àrees administratives de l’organització de la Universitat que no poden arriscar-se a interrompre la seva activitat. També se’n poden beneficiar les institucions de l’Esfera UAB, però no les persones a títol particular.



Hi ha dues modalitats: servidors físics (housing físic) / servidors virtuals (housing virtual)

Avantatges del servei

En el Housing Físic el que s’ofereix és un espai a la sala de CPD, que està aïllada del que es la informàtica corporativa de la Universitat, una part de rack de la sala CPD on hi ha garantia de connectivitat elèctrica ininterrompuda (amb rack ens referim a uns armaris connectats a la sala principal). Aquesta connectivitat es pot garantir primerament pel servei elèctric SAI –Servei d’Alimentació Ininterrompuda- que funciona amb unes bateries amb durada determinada. Si aquestes s’esgotessin disposem de grups electrògens, que formen un sistema de motors Diesel, pel que si mai hi ha un tall de l’electricitat, tots els ordinadors i els equips que estan connectats al CPD no es veuen afectats.

La seguretat també està garantida, ja que hi ha control d’accés dels administradors del servidor amb seguretat física, amb la targeta de la UAB i en horari de 8-20h.

Com vam comentar amb el “vídeo sobre l’estalvi energètic de les TIC”, que aquestes màquines comparteixin unes mateixes instal·lacions suposa un estalvi energètic que contribueix a millorar la sostenibilitat dels serveis de la Universitat.

El servei de Housing inclou auditories de seguretat periòdiques i s’envia un informe al responsable i administradors de les màquines, amb recomanacions i accions de millora.

El Housing Virtual consisteix en donar a l’usuari les funcionalitats d’un ordinador des de la infraestructura Virtual del Servei d’Informàtica. Les tarifes varien depenen de la capacitat escollida, fins a un màxim de 3GB de RAM i 200GB de disc.

El Housing Virtual és recomanable per projectes petits i acotats en el temps. Si fos més gran, amb més continuïtat o necessités més capacitat, s’escolliria el Housing Físic.

Característiques del servei

En el funcionament del Housing es distingeixen dos nivells:

El nivell 0 consisteix en el lloguer de l’espai, el subministre elèctric continu i un local climatitzat amb restricció d’entrada.

Al nivell 2 s’inclou tot el nivell 0, la instal·lació en el rack, servei 24×7 i gestió per control remot per part de l’usuari, rearranc del servidor en cas de caiguda, firewall, revisions periòdiques de seguretat. A més, al nivell 2 s’inclou backup, és a dir, copies de seguretat periòdiques indispensables en cas de pèrdua de dades.

En el cas de Housing Físic, per garantir la seguretat dels servidors, la qualitat del servei i l’estalvi energètic, només s’acceptaran aquells que es puguin incorporar en racks estàndards de 19″, podeu consultar-la aquí: Documentació i Normativa del servei.

La sol·licitud del servei es fa via CAS o via formulari, i posteriorment es coordina una reunió de consultoria amb el Servei d’Informàtica. Aquesta reunió és imprescindible i de gran ajuda degut a la complexitat del servei, on diversos professionals intervenen per trobar la solució òptima.

Si us ha semblat interessant aquest servei de Housing, podeu trobar informació més detallada de les seves característiques a la web del Servei d’Informàtica (allotjament servidors, servidors virtuals).

 

 

 

Sistema de cita prèvia a la UAB

Avui us volem parlar sobre una nova forma de treballar que s’està aplicant progressivament a tota la UAB: el sistema de cita prèvia.

logo-cita

És un sistema que es dóna principalment en les gestions acadèmiques, però també es pot fer servir per gestionar tutories, matriculacions de doctorat, als departaments pels coordinadors de titulació, etc. La idea és que en lloc de tenir un sistema reactiu, és a dir, que tothom vagi quan vulgui a veure què es troba, amb aquest sistema es pot fer un servei més organitzat, amb data i hora concretes. A més, també permet saber anticipadament el motiu de consulta per així poder oferir solucions més ràpides i acurades.

Una sèrie de beneficis que té fer servir el sistema de cita prèvia son:

  • Reducció dràstica de cues
  • Menor temps d’espera dels usuaris
  • Adequació del flux de consultes a la capacitat real que es té
  • Conèixer a priori per quins assumptes ens consultaran
  • Millora a la planificació del servei

A més, la plataforma és molt senzilla d’utilitzar. No s’ha d’instal·lar cap programari, sinó que està a la xarxa, simplement es crea un usuari.

Per tant, trobem dos vessants: per als usuaris i per als treballadors. El funcionament per demanar una consulta és que has de seleccionar el tema i a partir d’aquí et posaran un dia i una hora. Un dels beneficis més interessants és que en relació al tema a consultar, la plataforma per sí sola ja et recomana la documentació que has de dur per al tema que t’interessa.

Per part dels treballadors, el fet de saber quantes persones et vindran, quan i per quin motiu, fa que puguin organitzar-se i treballar de manera més eficient.

A més a més, hi ha una comissió d’usuaris que rep les propostes de millora, que es recullen entre les que envien els usuaris del servei a la llista de distribució o al correu electrònic i en reunions periòdiques es debaten (si és interessant per tothom, només per la persona que ho proposa, si es pot fer d’una altra manera…). Després es fa una priorització de les propostes per acabar fent una llista de millores que es demanarà a la cartera de projectes de la UAB. En funció dels recursos es van realitzant les millores.

Totes les millores han de servir per tothom i són els usuaris de la plataforma els que proposen les millores.

El 2015 el nombre total de cites gestionades van ser més de 43000 i amb previsió de que pràcticament s’hauran doblat al 2016. En quan tinguem dates més actuals s’actualitzarà l’entrada.

A la web cita.uab.cat podeu trobar un llistat de tots els centres de la UAB que tenen cita prèvia per als seus serveis.

pagina-principal-cita

Si us interessa aquest sistema, podeu dirigir-vos a cita.previa@uab.cat

També tenen un blog on comparteixen informació, millores…

http://blogs.uab.cat/citaprevia/

Estalvi energètic en les TIC

Voleu saber quina millora hem fet a la UAB per reduir la despesa energètica en les TIC?

Avui us portem un vídeo on us expliquem alguns dels canvis que hem fet per reduir la despesa econòmica i energètica. En Jordi Hernández, Comissionat de la Rectora per a les TIC, ens explica aquestes millores que s’han fet al centre de processament de dades del Servei d’Informàtica de la UAB. Amb el vídeo podreu entendre’n els detalls i saber exactament quant s’estalvia i en quant de temps s’amortitzarà la inversió.

 

 

Esperem que us hagi semblat interessant la informació del vídeo i que pugueu conèixer millor les TIC de la UAB.

 

Cap a un nou Campus Virtual basat en Moodle

Durant el curs acadèmic 2015-2016 es va produir un procés de convivència entre el Campus Virtual clàssic i les aules Moodle, que s’ha prorrogat durant el curs actual 2016-2017.

L’actual entorn de Campus Virtual (http://cv.uab.cat) integra dues parts clarament diferenciades:

  • el “Campus Clàssic”: desenvolupament propi fet a la OAID
  • les Aules Moodle : eina de programari lliure i ús estès al món universitari

El nucli de l’entorn de Campus Clàssic data de l’any 2002, i seguint les noves tendències de mercat, ja l’any 2006 es van posar a funcionar les aules Moodle com entorn de Campus, tot i no ser obligat pel professorat fer-les servir. En paral·lel, i coherentment amb aquesta adopció de programari lliure, no es continua el desenvolupament propi.

L’octubre de 2015 el Comissionat per a la Societat de la Informació de l’Equip de Govern 2012-2016 ja informa de la necessitat del canvi a tot el professorat. El nou Equip de Govern comparteix la necessitat d’unificar el nucli de Campus fent servir un programari lliure com Moodle, que constitueixi el nucli del que anomenem “ecosistema d’eLearning” on hi ha també altres peces com programari específic per a la gestió de TFE o programari antiplagi.

Les raons que impulsen aquest canvi – de fet unificació – són:

  • disposem d’un entorn Moodle més potent i funcional
  • l’obsolescència tecnológica de l’actual desenvolupament propi
  • l’entorn Moodle té suport natiu a dispositius mòbils: app i versió adaptada
  • hi ha una adopció generalitzada de Moodle com a ‘estàndard de facto’ en l’àmbit dels entorns virtuals d’aprenentatge, tant pre-universitaris com universitaris, i en particular en l’àmbit europeu
  • el codi font de Moodle es manté en base a la comunitat de manera oberta i col·laborativa i es distribueix com a programari lliure i, per tant, pot ser utilitzat sense pagar llicències
  • el coneixement del nou entorn per part de bona part del professorat ha de facilitar una transició més simple

Actualment, doncs, estem en una nova etapa que té per objectiu completar la migració cap a les aules Moodle en substitució de l’entorn de Campus Clàssic. Aquest procés finalitzarà quan totes les assignatures del nou curs 2017-2018 estiguin a les aules Moodle.

Tot i que aquest nou entorn és força intuïtiu hem dissenyat un Pla de Migració que permetrà al professorat una adaptació fàcil i còmode a Moodle. Aquest pla consta de diferents accions:

  • Sessions informatives en els Centres sobre les oportunitats pedagògiques i tècniques del canvi i sobre les accions que es duran a terme.
  • Formació virtual del professorat (amb certificat de reconeixement d’aquesta formació).
  • Suport al professorat en la migració a Moodle.
  • Altres accions formatives per a usuaris de Moodle.

Tot el professorat està convidat a les sessions informatives i a continuació trobareu el calendari d’aquestes sessions informatives als Centres de la UAB. D’aquesta manera, si algun professor/a no hi pot assistir sempre pot anar a la d’un altre Centre proper.

CENTRES DATA HORA LLOC
Escola d’Enginyeria, Campus Bellaterra 19/1 12.00-13.30 Sala de Graus de l’Escola d’Enginyeria
Facultat de Biociències i Facultat de Ciències 23/1 12.00-13.30 Sala d’actes de la Facultat de Ciències i Biociències
Facultat de Ciències de la Comunicació 27/1 12.00-13.30 Sala de Graus de la Facultat de Ciències de la Comunicació
Facultat de Ciències de l’Educació 31/1 12.00-13.30 Sala de Juntes de la Facultat de Ciències de l’Educació
Facultat de Veterinària 3/2 12.00-13.30 Aula 3 de la Facultat de Veterinària
Facultat de Filosofia i Lletres i Facultat de Psicologia 6/2 12.00-13.30 Auditori de Lletres
Facultat de Dret i Facultat d’Economia i Empresa 10/2 12.00-13.30 Aula Magna de la Facultat de Dret
Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia 13/2 12.00-13.30 Aula 12 Facultat Ciències Polítiques i Sociologia
Facultat de Medicina : Campus Bellaterra 17/2 12.00-13.30 Sala de Graus de la Facultat de Medicina
Facultat de Traducció i d’Interpretació 20/2 12.00-13.30 Sala de Juntes Jordi Arbonès de la Facultat de Traducció i d’Interpretació
Campus de Sabadell 27/2 12.00-13.30 Aula 25 del Campus de Sabadell

Comptem amb el vostre suport i col·laboració per a atraure el màxim nombre de professors a les sessions, especialment interessants per als que no estan familiaritzats en l’entorn de les aules Moodle.

Us hi esperem. No cal inscripció prèvia !

Preguntes freqüents del CAS

En l’article d’avui us volem parlar sobre les preguntes més freqüents del Centre d’Assistència i Suport. Com en la majoria de casos, és molt interessant consultar les FAQ abans d’algun dubte ja que ens poden ajudar a  resoldre’s fàcilment, per simple curiositat, o podem descobrir utilitats i informacions noves a partir d’aquestes preguntes freqüents i les seves respostes.

Amb l’objectiu de facilitar en autoservei la resolució als dubtes dels usuaris es posa a l’abast el portal de preguntes més freqüents (https://si-respostes.uab.cat), on es pot trobar un recull de totes les preguntes més comuns que arriben al CAS.

Aquí en podeu veure un exemple de la interfície:

captura2

Les preguntes estan organitzades per serveis (Campus Virtual, Xarxa sense fils, Xarxa cablejada…)  i cada servei se li assigna un acrònim per tal de que sigui fàcil de localitzar en fer les cerques.

preguntes-frequents-cas-2

Aquesta plataforma també permet valorar si la informació facilitada ha servit d’ajuda o no. Això ens permet reformular-la en els casos que no sigui prou útil, prou clara, etc.preguntes-frequents-cas-4

Us animem a que les consulteu ja que podreu descobrir molts serveis i facilitats de la UAB que no coneixíeu, podreu resoldre problemes o millorar-ne l’ús.

Ja som 600.000

La Universitat Autònoma de Barcelona ha arribat a la xifra de 600.000 inscripcions d’estudiants en la seva plataforma de cursos online gratuïts (MOOC) basada en el seu acord amb Coursera.

En línia amb l’aposta per potenciar la formació contínua, els MOOC (Massive Open Online Courses, o cursos en línia oberts i massius) són una prioritat pel nou equip de govern de la UAB. La voluntat és refermar el compromís amb la innovació i els nous models educatius, i fer-ho palès impulsant l’oferta de MOOC des de l’Escola de Postgrau, amb la implicació personal de la seva directora, la Dra. María José Feijóo Rey.

La iniciativa, que es porta a terme entre l’Escola de Postgrau, el Vicerectorat de Programació Acadèmica i de Qualitat i l’Àrea de Planificació de Sistemes d’Informació (APSI) de la Direcció de Tecnologies de la Informació i la Comunicació, es va iniciar el març de l’any 2013 amb la signatura d’un acord de col·laboració amb Coursera.

Actualment, tres anys i mig després, la UAB ofereix un total de 20 cursos diferents, amb la participació de 44 professors,  en temes tant diferents com el disseny de videojocs, el reconeixement d’imatges i detecció d’objectes, els sistemes digitals, el patrocini esportiu, les matemàtiques, la llengua espanyola i anglesa, l’egiptologia , els estudis de gènere i culturals, els medis de comunicació, l’anàlisi de polítiques públiques  o els auxilis psicològics.

En celebració de la fita, hem creat una infografia que representa el creixement de la comunitat d’estudis online basats en MOOC de la UAB.

infografic_revisio_nov-1

La xifra de 600.000 inscripcions suposa ser el líder tant a nivell català com estatal en aquest tipus de programes de formació en obert. Alhora, la xarxa creada té un gran potencial en les estratègies d’internacionalització de la universitat i suposa un important valor en la difusió de la imatge de marca i coneixement de la UAB arreu del món, permetent desenvolupar accions de promoció i atracció de talent.

La iniciativa ha permès que 211.694 estudiants diferents hagin mantingut 326.433 inscripcions als cursos actives i hagin portat a terme experiències d’aprenentatge rellevants – accedir a materials en obert, reforçar un tema del seu interès, explorar en la cerca de nous coneixements i interessos o practicar i compartir amb altres estudiants les seves experiències. Si bé els cursos es poden seguir d’una manera totalment gratuïta, els estudiants que voluntàriament han optat per certificar l’assoliment dels objectius complets en un curs han sigut 45.266. Gràcies al programa d’ajuda econòmica de Coursera, un 30% d’aquests estudiants, 13.500 persones, han tingut una exempció de la quota que els ha permès accedir a tots els continguts del curs i completar tot el treball requerit per obtenir-ne un certificat.

Volem felicitar a tots els que se’ns han unit en aquesta iniciativa i agrair l’esforç de tots els implicats en el projecte: els membres dels diferents equips de govern, professors, tècnics, administratius, i especialment els estudiants que han fet que això fos possible.

Connecta’t a la xarxa WiFi del campus

Avui us volem explicar el funcionament de l’Eduroam, que segurament l’haureu vist com a una opció de xarxa sense fils (WiFi). Si voleu saber com podeu millorar la vostra connexió, continueu llegint.

L’Eduroam és l’opció que us recomanem per connectar a la WiFi perquè és la que us aportarà més avantatges, especialment en el cas d’utilitzar-la amb els vostres telèfons mòbils.

És interessant connectar-se a través de l’Eduroam per diversos motius:

  • És senzill configurar-la i només cal fer-ho una vegada
  • Et manté connectat quan et mous per la UAB, en els espais del campus amb cobertura
  • És útil des de fora del campus, inclús des d’altres universitats i institucions, tant nacionals com internacionals, que estan adherides a aquest servei
  • No us demanarà cada vegada que entreu l’usuari i la contrasenya
  • Disponible per tota la comunitat: professors, alumnes i PAS (requisit tenir NIU)

Per configurar la connexió Eduroam recomanem que utilitzeu les eines de configuració automàtica. Només caldrà fer-la una vegada i ens servirà per a totes les institucions adherides a aquest servei. És a dir, un cop l’has configurada des del campus de la UAB, podràs anar de viatge a una altra universitat i continuarà funcionant la WiFi, sense necessitat de més registres.

Passos per configurar-la:

Fem clic a l’enllaç “Client d’autoconfiguració d’eduroam”, seleccionem la nostra institució d’una llista i el sistema ens mostrarà un botó per descarregar i instal·lar la versió adequada pel nostre dispositiu. Les finestres que us mostrem a continuació varien lleugerament depenent del dispositiu que utilitzeu, però el procediment és el mateix.

En clicar a l’enllaç haurem de prémer aquest botó:

boto

Posteriorment, haurem de seleccionar l’Autònoma:

2

Després us sortirà l’instal·lador per a la plataforma recomanada, tot i que pots clicar a “Per a totes les plataformes” i seleccionar la teva.

3

4

Pots utilitzar-ho tant a l’ordinador com a qualsevol dispositiu mòbil dels que veus en la llista. Un cop dins, segueix les indicacions que et donarà la mateixa plataforma, i ja ho tindràs!

Per la correcta configuració, és molt important introduir niu@uab.cat en el camp de nom d’usuari.

Com a alternativa a l’Eduroam, pels usuaris que no teniu NIU, podeu fer servir la connexió WiFi que us apareix en el vostre dispositiu amb el nom “UAB”. Només caldrà que obriu un navegador web que us portarà a un portal d’identificació i cliqueu al botó “Accés Convidat” i després al botó “LOGIN”.

Si t’ha sigut útil, comparteix-ho!

Ampliem la capacitat de navegació d’Internet

Des del dia 2 de novembre s’ha ampliat un altre cop la capacitat de la connexió a Internet de la universitat. En menys de dos anys hem quintuplicat la capacitat de connexió de 1Gbps (gigabits per segon) a 5Gbps per tal de millorar la velocitat de l’Internet en els moments de més afluència. Des del canvi, que s’ha fet sense interrupció del servei, la navegació a Internet en les hores punta ha de ser més ràpida que abans.

Per explicar-ho millor: imagineu que estem a una autopista i, en les hores punta, està col·lapsada i aneu més lents. Doncs bé, el que hem fet ha sigut ampliar els carrils: com abans, no podreu passar de 120 km/h, però tots podreu córrer.

 

Esperem que noteu la millora.

Benvinguts!

Amb l’objectiu d’apropar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació a tota la comunitat universitària hem creat un blog per a que pugueu estar informats sobre totes les novetats que afecten a les TIC de la UAB, així com usos i serveis poc coneguts. Volem donar informació útil perquè pugueu aprofitar més els recursos que teniu al vostre abast.

La informació sempre hi ha estat però volem comunicar-vos-la des de més a prop i amb llenguatge planer. També hem obert un canal al Facebook i al Twitter perquè pugueu estar al corrent d’informacions, usos i novetats.

Us animem a utilitzar aquests canals i a fer-nos arribar la vostra opinió.