El CAS, un servei bo i eficaç segons els usuaris

Abans de marxar de vacances, fem una breu anàlisi sobre les últimes estadístiques del CAS (Centre d’Assistència i Suport) per valorar la funció i efectivitat d’aquest servei durant l’últim trimestre (abril, maig i juny).

Respecte a les enquestes realitzades, el 83% dels usuaris valoren que el tracte rebut per part de la línia d’atenció al servei del CAS és molt bo, l’altre 15% el considera bo i solament un 1% el qualifica com a regular. L’eficàcia del CAS també es valora positivament, ja que un 89% dels usuaris han solucionat el seu problema tècnic gràcies a l’atenció d’aquest servei. Mentre que solament per a un 5% no s’ha trobat solució, i pel 6% restant s’ha trobat solució però amb dificultats. Tots els resultats a l’Informe de seguiment del CAS.

Si observem les dades de les següents estadístiques, el servei de trucades és el més sol·licitat pels usuaris (6.004 trucades), encara que el correu també segueix sent una bona via de comunicació (3.101 correus).

La importància de les còpies de seguretat en dispositius locals

Què és una còpia de seguretat? Es tracta d’una còpia de dades d’un ordinador a un dispositiu extern, com ara un disc o pendrive USB, o a un servidor. Aquestes còpies es fan per seguretat: en cas que es produeixi un accident i es perdin les dades.

Imagina que un dia, de sobte, perds totes les dades que tenies guardades a l’ordinador perquè s’espatlla el disc dur, o te’l roben o el perds si és un portàtil.  Situacions com aquesta et fan valorar per primer cop la importància de tenir una còpia de seguretat de la informació que tens desada al teu equip.

En cas d’avaria, recuperar un disc dur pot costar, aproximadament, 1.000 euros i no és segur que es puguin recuperar les dades. Per facilitar fer còpies de seguretat, la UAB ofereix una formació tant pel PAS com el PDI i el PFI on s’aprèn a fer còpies de seguretat de forma senzilla i automatitzada per tal de no perdre gaire temps, així com una sèrie de consells pràctics per preservar les dades. Es tracta d’un curs de quatre hores que es divideix bàsicament en dues parts:

  • La primera part del curs té com a objectiu donar a conèixer els diferents tipus de còpies de seguretat i la importància de fer-les continuadament.
  • A la segona part s’ofereix una formació per fer còpies de seguretat des de Windows; un mètode molt senzill i la realització de la còpia pot durar uns deu o quinze minuts. Es tracta d’un procés molt bàsic i que es realitza diàriament. També s’ensenya la possibilitat de fer còpies de seguretat amb Cobian, un programari lliure molt simple i que ofereix múltiples possibilitats per temes més complexos. José Manuel Cortés, formador del curs, assegura que la gent que està més animada s’interessa per utilitzar Cobian. Es recomana que si treballes en un document important, facis servir les unitats de xarxa si es fa des d’un equip connecta al domini UAB (aquestes unitats ja disposen de còpia de seguretat automàtica) o One drive , o Nebula si es treballa des d’un equip que no té accés a aquestes unitats per no perdre la informació.

Actualment les inscripcions al curs pel PAS del semestre estan tancades. No obstant això, quan s’obrin les inscripcions al següent semestre, cal entrar a l’Intranet a l’apartat “Àmbit laboral”, secció “Formació” i dintre de l’apartat “Oferta formativa vigent” triar l’opció “Consulta la programació i sol·licitar un curs”. Reviseu el correu perquè cada sis mesos s’envia un missatge al PAS de la UAB per informar de quan comença el període d’inscripcions.

El PDI realitza un procés molt similar: accedeix a l’Intranet a  l’apartat de ”Formació” on troba dos accessos per sol·licitar formació.

  • Un on pot sol·licitar tots els cursos organitzats per la Oficina de Qualitat Docent i que van adreçats exclusivament al PDI
  • Un on pot sol·licitar la formació que s’organitza per a tots els col·lectius (Formació en habilitats instrumentals, prevenció i seguretat).

Millora de les preguntes més freqüents del CAS

Anteriorment, ja us explicàvem què són les FAQ i quina utilitat tenen a Canal TIC.  En resum (i per fer memòria), la pàgina web de les FAQ és un portal que agrupa les respostes a les preguntes més freqüents relacionades amb el Servei d’Informàtica que arriben al CAS (Centre d’Assistència i Suport).

Donat el gran èxit de la primera versió del portal de respostes a les Preguntes més Freqüents que es va posar a disposició de la comunitat universitària el març de 2014, recentment s’ha renovat la pàgina de les FAQ amb un disseny més atractiu i eficaç. Ara se separen les preguntes més freqüents en categories per facilitar a l’usuari la navegació per la pàgina. També té un entorn responsiu per tal que pugueu consultar-ho des de qualsevol dispositiu com el mòbil o la tauleta tàctil.

La pàgina web de les FAQ va néixer amb l’objectiu de donar eines d’auto resolució dels dubtes o incidències amb instruccions senzilles i detallades.Per fer-vos una idea, aquestes són les 10 preguntes més consultades a la pàgina de les FAQ:

Top ten de les preguntes més freqüents sobre el Servei d’Informàtica

Com actualitzo l’antivirus?

Com actualitzo Windows 10?

Com em puc instal·lar l’Office per a ús particular?

Com puc accedir a OneDrive (disc al núvol)?

Configurar correu e-campus a un gestor de correu

Descarregar programari del MSDNAA

Sóc estudiant, quin programari puc instal·lar al meu pc particular?

Tinc una adreça @e-campus.uab.cat, com puc accedir als serveis de l’Office 365?

Tinc una adreça @uab.cat, com puc accedir als serveis de l’Office365?

Com puc accedir a la gestió de permisos?

 

Nou curs acadèmic 2018-19 al Campus Virtual i resultats de la migració a Moodle

Des del dimarts dia 3 de juliol, està activat  el nou curs acadèmic 2018-2019 al Campus Virtual.

  • Si sou professors/es, podreu activar les vostres assignatures.
  • Si sou estudiantsprogressivament us aniran apareixent les vostres assignatures matriculades a mida que el/la professor/a les activi al Campus Virtual. Recordeu que no han d’aparèixer per força totes les assignatures de les quals us heu matriculat.

Aprofitem l’avinentesa, un cop coberta l’etapa que tenia per objectiu completar la migració cap a les aules Moodle en substitució de l’entorn de Campus Clàssic, per retornar-vos informació de com ha anat aquest procés.

Actualment, totes les assignatures del curs 2017-2018 han utilitzat l’entorn de Campus Virtual basat en Moodle. Us deixem un informe de tancament de la migració.

El pla de migració que es va dissenyar ha permès al professorat una adaptació fàcil i còmode a Moodle. S’han portat a terme diferents accions:

  • Sessions informatives en els Centres sobre les oportunitats pedagògiques i tècniques del canvi i sobre les accions que es duran a terme (13 sessions).
  • Formació virtual del professorat (amb certificat de reconeixement d’aquesta formació) (607 docents i 20 tècnics de SID formats).
  • Suport al professorat en la migració a Moodle (suport especial d’abril a setembre en el SID i suport regular via CAS tot el curs).
  • Altres accions formatives per a usuaris de Moodle (manuals de l’entorn i eines específiques: secció d’Ajuda al professorat).

Durant el curs 2018-19 seguirem amb sessions de formació en:

  • Creació, Gestió i Activitats de grups en Aules Moodle
  • Creació i configuració de l’activitat “Questionaris” a través de Moodle

Trobareu més informació sobre els cursos i tallers de formació permanent, en l’apartat de Recursos Tecnològics per l’Aprenentatge i la Innovació Docent.

 

Canvia o aconsegueix la contrasenya del NIU fàcilment

Fins ara hi havia diferents opcions per canviar o recuperar la contrasenya vinculada al NIU des de l’opció Gestió de Paraules de Pas de la pàgina de Serveis i Tràmits. Per tant, això provocava una sèrie de dificultats que, habitualment, qui havia de canviar o recordar la contrasenya havia de resoldre posant-se en contacte amb el CAS (Centre d’Assistència i Suport). Per evitar aquests inconvenients, s’ha posat en marxa una nova pàgina de Gestió de Paraules de Pas  amb un disseny i un sistema més accessible que automatitza el procés. Així doncs, la pàgina web disposa l’opció de canviar la contrasenya per motius de seguretat i caducitat o el restabliment en cas d’haver-la oblidat. Des d’aquesta nova interfície també s’ofereix altres funcions per resoldre casos més concrets en la gestió de contrasenyes com ara la  gestió de contrasenyes de comptes no personals, o activar la targeta a estudiants de nou ingrés. A més, la nova pàgina de Gestió de Paraules de Pas és una web multilingüe (català, castellà i anglès) per tal d’adaptar-se a diferents perfils d’usuari.

Defineix un correu particular 

És recomanable tenir registra’t un correu particular (un diferent del de la UAB), ja que resulta una alternativa eficaç per recuperar la contrasenya. Si no ho has fet, ara és el moment. També a la pàgina de les FAQ (Preguntes més freqüents del Servei d’Informàtica) es mostra, pas a pas, com definir el correu electrònic dins l’apartat on es troben registrades les dades personals. Recordeu que no pot ser un correu vinculat a la UAB, sinó una adreça particular.

Descobreix Microsoft Imagine: Experiència professional per als estudiants i professors

 

  • Què és Imagine?

Imagine és una plataforma de Microsoft que ofereix als estudiants les eines, els recursos i les experiències que necessiten per millorar el seu desenvolupament professional. Microsoft Imagine posa a disposició de manera gratuïta una gran varietat de programari que va des de Windows 10 a Visual Studio passant per Sistemes Operatius de servidors. Aquesta plataforma s’adreça exclusivament a l’ús acadèmic i, per tant, solament alumnes i professors poden accedir-hi amb el seu usuari i paraula de pas. Es recomana l’ús de Imagine per a tots els estudis però,  aquells amb un perfil de Ciències, Ciències de la Salut, Enginyeries i Matemàtiques hi disposen del programari necessari per desenvolupar aplicacions i crear entorns de sistemes informàtics.

  • Com hi puc accedir?

Des de la Web del SI (Servei d’Informàticaà Programari amb llicència à Altres llicències i acords à Accedir a MSDN AA mitjançant el següent enllaç: https://msdnaa.uab.cat/   (MSDN Academic Alliance). Us heu d’autenticar amb el seu NIU i la Paraula de pas de la UAB.

Si se us denega l’accés, apareixerà aquesta pàgina i voldrà dir que no teniu un perfil d’estudiant ni de professor

Una vegada se’t concedeixi la llicència per entrar a Imagine, gràcies a la identificació del NIU i contrasenya, veuràs aquesta pàgina:

A la web oficial de Imagine podreu trobar moltíssima més informació i us animem a que comproveu vosaltres mateixos tot el que podeu fer gràcies a l’accés a Imagine que us proporciona la UAB.

També us presentem la llista de programes disponibles a Microsoft Imagine que destaquem pel seu ús:

– Visual Studio Community es conforma com el nou estàndard per desenvolupar        aplicacions multi plataforma per Windows, iOS i Android, i a més, aplicacions web i serveis en el núvol.

SQL server 2017 es tracta d’una base de dades fiable i completa per carregar treballs existents. Pots començar amb una versió gratuïta de 180 dies i després hauràs d’escollir entre la Developer Edition i l’Express Edition.

Windows 10, Windows Server 2016 i una infinitat d’eines d’ofimàtica i de gestió de projectes.

Si teniu problemes per accedir o per descarregar un programari de la plataforma MSDN AA us podeu posar en contacte amb el CAS a través d’aquesta web, o bé per correu electrònic (cas@uab.cat) o per telèfon (93 581 21 00)

Desplegament de l’eina de Treball de Fi d’Estudis

Dins el procés d’implementació d’eines digitals per a la millora de la qualitat docent que està duent a terme el Vicerectorat de Programació Acadèmica i de Qualitat, es vol impulsar l’ús de l’eina TFE (Treball de Final d’Estudis) en el seguiment i avaluació dels treballs finals d’estudis (tant a nivell de grau com a nivell de màster i postgrau).

Podeu accedir a la recent notícia “Com millorar el seguiment dels Treballs de Fi d’Estudis”  on expliquem breument el que permet fer l’eina per a dur a terme el seguiment dels treballs.

El proper dia 22 de juny a les 12 hores, a la Sala d’Actes del Rectorat, farem una sessió informativa per poder presentar-vos la planificació del desplegament d’aquesta eina, així com el seu funcionament (amb una breu demostració de la senzillesa del seu ús).

ACTIVITAT DATA HORA LLOC
Sessió informativa 22/6 12.00-13.30 Sala d’Actes del Rectorat

Aquesta sessió està adreçada als vicedegans de Qualitat, als coordinadors de TFG i TFM, al gestor acadèmic i al gestor de qualitat del Centre perquè seran els principals usuaris de l’eina.

Després de la sessió cada centre podrà valorar si està interessat en utilitzar l’eina per al nou curs 2018-2019, i això ens permetrà planificar el seu desplegament de forma acurada durant el setembre (amb una formació presencial als diferents rols).

Finalment teniu disponible un breu qüestionari dirigit als responsables dels TFG i TFM del Centre, que poden respondre conjunta o individualment. Us preguem que l’ompliu abans del 14 de juny. Amb les vostres respostes podrem obtenir dades sobre com feu actualment el seguiment/avaluació dels vostres treballs i així preparar per a la reunió dos o tres  exemples d’ús de l’eina pels casos més habituals.

Us esperem a la sessió de presentació  !

 

Com millorar el seguiment dels Treballs de Fi d’Estudis

Tant el Treball de Fi de Grau (TFG) com el Treball de Fi de Màster (TFM) són indispensables per finalitzar els estudis en qualsevol Facultat i Escola de la UAB. Per això, una bona comunicació entre tutor i estudiant és important per assolir un seguiment adient. Una bona traçabilitat permet augmentar la qualitat del procés, i conseqüentment, un bon resultat.

Detall d’un seguiment a l’eina TFE

L’eina de TFE (Treball de Final d’Estudis) està dissenyada per facilitar la comunicació i el seguiment dels treballs esmentats. A més, facilita l’intercanvi d’informació i de documents entre coordinadors, tutors, avaluadors i estudiants. Un dels avantatges d’aquest sistema és que permet la càrrega massiva i automàtica de la informació inicial d’assignacions de treballs i tutors, sempre que estigui introduïda dins el mòdul de Sigma TFEPE (Gestió de les ofertes i demandes de treball de Fi d’Estudis/Pràctiques). Aquesta informació es pot modificar en qualsevol moment, si és necessari. En el cas de no fer servir l’eina Sigma TFEPE per a les ofertes i assignacions, les dades es poden entrar també de forma manual.

S’ofereix un espai de seguiment individual per a cada treball, en el qual l’estudiant i el tutor poden intercanviar missatges i documents seguint la planificació general establerta per la coordinació, i si és el cas, personalitzada a nivell de cada tutor. Sigui com sigui, aquest seguiment es concreta mitjançant tasques que l’estudiant ha de complir a cada fita proposada pel tutor o coordinador.

Finalment, el tutor ha de tancar el treball per tal de que l’estudiant el lliuri (ambdós n’autoritzen o no la seva publicació), si s’escau es creen els tribunals que l’avaluen i si es compleixen les condicions establertes, el treball es publicarà al Dipòsit Digital de Documents (DDD).

La següent guia mostra tots els passos que permet fer l’eina per a dur a terme el seguiment dels treballs.

Podeu ampliar més informació sobre l’eina amb guies i manuals d’usuari per a cadascun dels rols: coordinador, tutor, estudiant i membres del tribunal.

 

Actualització IMPORTANT!

Us deixem aqui disponible la documentació de la sessió informativa sobre TFE del passat 22 de juny de 2018.

 

 

CSIRT-UAB: prevenció i seguretat a la xarxa

A vegades pensem erròniament que la nostra informació no és interessant per ningú i que l’ús de les TIC és segur però, de sobte, un dia rebem un ciberatac i ens adonem que la xarxa està plagada de ciberamenaces. Per tant, la ciberseguretat és primordial per garantir la protecció de les TIC front aquests ciberatacs. Actualment, els CSIRT (centres de resposta a incidents de seguretat) cada dia estan més presents a organismes, institucions i empreses de totes les mides que cada vegada es troben més casos d’incidents de seguretat a la xarxa. Des de fa aproximadament un any que la UAB té el seu propi CSIRT on es treballa per garantir que els nostres sistemes siguin més segurs: s’estableixen unes pautes generals per als diferents serveis que puguin ser exposats a amenaces, es notifiquen possibles incidents de seguretat i s’alerta dels tipus d’amenaces.

Marc Cama, consultor extern de seguretat del CSIRT de la UAB, assegura que la mitja d’atacs que rebem a la universitat són d’uns 4000 intents per setmana. La majoria dels atacs que amenacen els nostres sistemes són els de força bruta: l’atacant tracta de descobrir forçadament l’usuari i la contrasenya, i així aconseguir entrar als sistemes. Aquests atacs, principalment, es proven en diferents tipus de serveis com:

  • Pàgines web amb WordPress, que es divideixen entre les quals es troben sota el servei de ‘’blogs.uab.cat’’ i les que funcionen amb el servei de Hosting. Aquestes pàgines reben, aproximadament, 376 intents d’atac per setmana.
  • Les pàgines amb un protocol de connexions SSH reben 86 intents d’atac per setmana. El programa SSH protegeix la informació que viatja per la xarxa mitjançant unes tècniques de xifrat que fan el contingut il·legible i creen moltes dificultats per aquells que tracten d’esbrinar usuaris i paraules de pas.
  • Les pàgines amb Escriptori remot permeten a l’usuari controlar remotament un altre ordinador des del seu escriptori. Per exemple, et permet connectar-te des de casa a l’ordinador de la feina. Es calcula que a la UAB aquestes pàgines reben 50 intents d’atac per setmana.

I què fa el CSIRT per refusar els ciberatacs? Una de les principals accions consisteix en la gestió d’incidents com a mesura de protecció dels nostres sistemes. Constantment El CSIRT fa cerques a la xarxa per trobar possibles filtracions que puguin perjudicar els nostres equips,  i així mantenir la seguretat de la xarxa universitària.  Quan el CSIRT identifica un intent d’atac, l’atura fent un reinici de la sessió entre el client i el servidor. Seguidament, s’informa de l’amenaça del ciberatac a l’usuari que es troba connectat a l’equip afectat mitjançant un correu electrònic (identificat gràcies a l’obtenció del NIU). En el cas que es produís un incident que el CSIRT no detectes, l’usuari afectat pot posar-se en contacte amb el CAS (Centre d’Assistència i Suport) que redirigirà la seva consulta al centre de resposta d’incidents de seguretat.

Quins serveis ofereix el CSIRT? Actualment, els usuaris poden sol·licitar l’anàlisi de serveis dels seus sistemes, webs, sistemes operatius o  aplicacions mitjançant un formulari, i així detectar possibles vulnerabilitats als seus equips. Una vegada realitzat l’anàlisi es fa un informe executiu que s’entregarà a l’usuari perquè realitzi les tasques necessàries per solucionar les debilitats dels seus serveis. Tanmateix, pròximament es crearà un formulari d’alerta a la pàgina web del CSIRT on els usuaris puguin reportar més fàcilment diferents tipus d’incidents. Per exemple, si informen que han rebut un correu de phishing, es tallarà l’accés a l’URL en qüestió al més aviat possible.

A més, el CSIRT informa sobre una sèrie de recomanacions de seguretat que hauria de complir l’usuari com tenir antivirus o canviar contrasenyes a  l’apartat ‘’Oficina de seguretat’’ de la pàgina web. També s’incideix en la seguretat perimetral on es recomanen unes guies, principalment adreçades al PAS, per tal que implementin unes bones pràctiques i mesures de seguretat. A més, des del CSIRT es recomana, tant al professorat com a l’alumnat, consultar a la web la secció de Comunicats i Notícies per estar al corrent de les notícies i vulnerabilitats més importants i d’interès general. Així doncs, el centre de resposta a incidents de seguretat té l’objectiu de mantenir informats als usuaris per tal que hi hagi més conscienciació de la seguretat i la prevenció front als ciberatacs.

 

 

Arriba la 3a edició de la TechParty a la UAB

Videojocs a la universitat durant un cap de setmana? D’això es tracta la TechParty de la UAB que se celebra per tercer any consecutiu a la universitat, i tornarà a reunir aficionats i professionals dels videojocs. Després de l’èxit de la segona edició, es prepara un cap de setmana frenètic amb una sèrie d’activitats que podreu gaudir durant els pròxims 20, 21 i 22 d’abril com exhibicions, una fira d’empreses o la presentació de nous videojocs.

L’esdeveniment tindrà lloc a l’Escola d’Enginyeria de la UAB i, aquest any, la TechParty serà amfitriona de la Overwatch League de la CCU (Campionats de Catalunya Universitaris).  La CCU col·labora amb la University e-Sports en una excitant competició de videojocs que té l’objectiu de promoure els e-Sports entre joves universitaris. Aquest entusiasmador torneig enfronta a nombrosos equips universitaris d’Espanya per establir una plataforma on tothom pugui competir en alguns dels videojocs més aclamats: League of Legends, Hearthstone, i aquest any, com a novetat, hi haurà el Clash Royale.

La TechParty també té el seu costat solidari ja que, aquest any, col·labora amb Juegaterapia, una fundació que ofereix entreteniment i diversió a nens i nenes ingressats a hospitals oncològics.  Des de ja fa vuit anys, Juegaterapia aplica els videojocs com a medicina per millorar la vida dels infants que pateixen càncer. Així doncs, la TechParty col·labora amb aquesta causa destinant 2€ de cada entrada per a la fundació.

Ja pots comprar la teva entrada per la festa dels videojocs de la UAB a Ticketea, recorda que són limitades. Tota la informació es troba a la web de la Techparty. I si encara tens dubtes, contacta a través de vocalia.techparty@gamersuab.cat.