Tàndems lingüístics

2. Acollida lingüística

Posted in |

estudiants.png

Els programes de tàndem són molt sovint una bona ocasió per a l’acollida lingüística i cultural de les persones nouvingudes. En el context universitari, l’acollida lingüística intenta donar resposta a les necessitats lingüístiques que plantegen els programes de mobilitat.

La UAB, conjuntament amb la major part de les universitats catalanes, ja fa temps que treballa en el desenvolupament de programes d’acollida i de millora de les competències lingüístiques i interculturals dels seus membres. En aquest sentit, les universitats catalanes, amb el suport de l’Oficina de Política Lingüística d’Universitats i Recerca, han dut a terme tota una sèrie d’accions i materials de suport per a l’acollida lingüística i cultural dels estudiants nouvinguts.

Els inicis dels programes d’acollida els trobem precisament a la UAB, on el 1996 es va posar en funcionament l’Associació del Voluntariat Lingüístic, un col·lectiu de persones que, de manera voluntària, participava activament en el procés de normalització lingüística en l’àmbit universitari. Progressivament, altres universitats catalanes van anar desenvolupant programes de voluntariat i acollida lingüística, i també ho va fer la Generalitat de Catalunya, que va estendre a tota la societat el programa Voluntaris per la Llengua, amb origen a les universitats.

voluntariat-per-la-llengua.JPG

Com a fruit de la col·laboració interuniversitària, també trobem productes destinats a la millora de l’acollida lingüística i cultural dels estudiants de mobilitat, com per exemple el portal Intercat, un conjunt de recursos electrònics per aprendre la llengua i la cultura catalanes, principalment pensat per als estudiants de mobilitat que visiten les universitats catalanes; Guies de conversa universitària, elaborades per la Universitat de Barcelona; el 80 pistes, guia de butxaca per a tenir una bona estada, elaborat per la UAB; o el web de dinamització lingüística universitària, que coordinen les diferents universitats.

recursos_bloc_tandem.JPG

Què pots aportar?

Per què és important tenir en compte tots aquests elements a l’hora de fer un tàndem lingüístic? Un tàndem lingüístic representa una activitat doblement enriquidora: per una banda, pretén aconseguir la millora de les competències lingüístiques dels participants, a través de l’autoaprenentatge i de la pròpia capacitat de transmetre el coneixement de llengües. Per altra banda, ofereix la possibilitat de conèixer de primera mà pràctiques culturals i socials d’altres contextos, i a la vegada poder transmetre la cultura pròpia.
Entenem, doncs, que l’estudiant autòcton té un paper clau en el procés d’intercanvi lingüístic, posant a l’abast de la seva parella els recursos i les eines necessàries per al bon desenvolupament de l’aprenentatge de llengües i donant suport en el procés d’integració social, cultural i lingüístic de l’estudiant de mobilitat.

El programa d’acollida de la UAB

Els programes d’acollida lingüística inclouen cursos de llengua catalana, intercanvis lingüístics, formació en acollida i voluntariat lingüístic, activitats lúdiques i culturals, recursos i materials, principalment. Hi participen diversos agents de la Universitat, en col·laboració, per tal que l’estudiant de mobilitat i/o l’autòcton tinguin les eines necessàries per rebre i/o donar una bona acollida. Des de la Unitat d’Estudiants i Cultura es dissenya un programa d’activitats lúdiques i culturals, a més a més de les Jornades de benvinguda i els programes Tàndem i Mèntor.

acollida_etc.JPG

Des del Servei de Llengües, s’ofereixen cursos de formació de llengua catalana i espanyola, voluntaris de suport lingüístic, formació en acollida i voluntariat lingüístic i recursos de suport lingüístic i d’autoaprenentatge de llengües.

practiques-acolliment_bloc-tandem.JPG                   curs-voluntariat_bloc-tandem.JPG