Las Tecnologías del s.XXI y la Educación

Aquí os dejo un vídeo de Alfonso Agüera, el cual retrata las “nuevas” tecnologías del s.XXI y cómo éstas son usadas en ámbitos educativos. ¡Espero que os guste!

Publicat dins de General | Envia un comentari

AUTOAVALUACIÓ

L’assignatura de Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement ha arribat a la seva fi i amb ella el tancament del penúltim semestre del grau d’Educació Social. És per això, que ha arribat el moment de realitzar una avaluació de tot el procés realitzat en el transcurs d’aquesta matèria. És el moment de mirar enrere i observar quin és el camí que he seguit des del començament fins avui.

Actualment, puc dir que sóc conscient de la importància de l’ús de les Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació (NTIC) en l’àmbit educatiu, així com el potencial que aquestes presenten i les possibilitats i oportunitats que ofereixen en els diferents contextos educatius, tant en l’àmbit formal com en el no formal o informal.

En un inici, no era una apassionada de les noves tecnologies, m’agradaven més les relacions socials que les xarxes socials virtuals. Per tant, aquesta situació em produïa un lleuger rebuig en aquestes però, sóc conscient que estem envoltats d’aquestes noves tecnologies i són molt útils a l’hora de realitzar qualsevol estudi, ja que t’ajuden a la recerca d’informació, descobrir aspectes nous o comunicar-te amb altres persones, entre d’altres. És per això, que la meva intenció davant la realització de l’assignatura era especialitzar-me amb més aprofundiment en la temàtica de les TAC, per poder seguir aprenent i enriquir totes les intervencions socioeducatives que promoure com educadora social.

En les primeres classes de l’assignatura es desenvolupaven les classes magistrals on es podrien trobar espais per a compartir conceptes essencials per a comprendre de forma bàsica en què consisteixen les TAC, comprendre el canvi significatiu que suposa passar de les TIC a les TAC o quins elements tenir en compte en el seu desenvolupament. Passar de les TIC a les TAC requereix canviar de concepció, paradigma i escenari d’actuació educativa, utilitzant espais interactius i transformadors que permetin conformar escenaris on els protagonistes del procés d’ensenyament-aprenentatge siguin els protagonistes d’aquest aprenentatge. És important conèixer la matèria teòrica sobre el que es treballarà, per tal de posar-lo en pràctica a posteriori; i crec que he adquirit els conceptes necessaris per aquesta assignatura.

D’altra banda, també, s’han realitzat classes en l’aula d’informàtica on hem pogut conèixer de primera mà algunes aplicacions, webs interessants i realitzar una aproximació en el seu ús. Un dels moments més enriquidors de l’assignatura va ser quan vam tenir l’oportunitat de rebre a uns experts de l’Scratch, els quals tenien una gran trajectòria en aquest món de la tecnologia; amb l’ajut d’ells vam poder desenvolupar amb més facilitat el nostre treball final sobre aquest programa. A partir d’aquí, es va poder dissenyar un projecte d’innovació en l’àmbit educatiu, en concret dirigit a infants de 5è de Primària, utilitzant el programa de l’Scratch, el qual es va dur a terme entre 3 companys/es i jo. Altrament, s’ha fet una presentació a la resta de la classe sobre el projecte que es va dissenyar. És curiós per què al llarg del grau d’Educació Social s’han portat a terme molts projectes però, cap era semblant al que s’ha realitzat en aquesta assignatura, això ha potenciat l’ús de la nostra imaginació.

Gràcies a l’ús interactiu de les TIC-TAC, ens aproxima a les eines digitals d’una manera més pràctica, això comporta un aprenentatge més significatiu per a tots nosaltres com discents. A més a més, permet el desenvolupament de competències, un aprenentatge més adaptat a l’educació d’avui dia.

També, s’ha pogut contemplar noves eines de l’era de la nova tecnologia en àmbits com l’educació, encara que extrapolable a altres contextos. Com per exemple, la fabricació digital i impressió 3D (he tingut l’oportunitat de saber com poder crear motlles per després imprimir-los en una impressora 3D), llibres digitals, programacions de la web 2.0 o recursos educatius com Symbaloo, entre d’altres. Per tant, gràcies a la presentació d’aquestes diferents aplicacions he guanyat experiència en un àmbit que si no fos per aquesta assignatura, mai hagués conegut i segurament ho podré utilitzar en el meu futur professional, ja que les meves competències digitals han augmentat o almenys el seu nivell de destresa ha augmentat d’ençà que es va començar la matèria al setembre.

Al llarg de tota l’assignatura, ha tingut lloc la creació d’un blog personal, en el qual es reflecteixen tots coneixements adquirits i poder ser conscient del meu propi procés d’aprenentatge i representa una metodologia d’aprenentatge autònom i ajuda a potenciar l’ús interactiu amb les TIC-TAC. He de reconèixer que al principi de la realització de les diferents entrades en el blog anava una mica perduda, quant a quins punts eren més rellevants que d’altres i com podia enfocar els meus treballs des del punt de vista de les tecnologies sense deixar de banda el meu enfocament com educadora social. A mesura que anaven passen les setmanes el meu coneixement tecnològic s’anava enriquint de diferents aprenentatges que posteriorment es veurien reflectits (almenys ho he intentat) en la resta d’entrades al blog personal. Des del meu punt de vista, aquesta activitat està feta perquè l’alumne sigui creatiu amb la seva pròpia presentació del blog, on s’incloguin reflexions i anàlisis, a partir dels diferents consells sobre els diversos temes a incloure en les entrades. Aquestes diverses reflexions fan que com alumne puguis desenvolupar un aprenentatge més significatiu i permet enllaçar aprenentatges nous, aprenentatges ja interioritzats amb experiències pròpies, gràcies a tot aquest poti-poti es reprodueix un nou material amb el qual treballar com alumne, ja que es troben tres punts importants d’aprenentatge com són el processament de la informació, els coneixements adquirits i les experiències personals. Per últim, s’han realitzat lectures de diversos articles d’autors experts en l’assignatura que ens podrien aportar diferents anàlisis i conceptes bàsics i/o d’ampliació sobre l’ús de les TIC-TAC, les diferents relacions amb el context, el seu impacte, entre d’altres.

Per concloure amb aquesta autoavaluació i l’última entrada d’aquest blog personal, m’agradaria destacar que l’elaboració de les diferents entrades, les quals presentaven molta diversitat i les idees essencials per a la realització d’elles, sense caure en el tradicional treball ple de pautes i estipulat per uns determinats aspectes, m’ha generat una integració òptima dels diversos conceptes treballats al llarg de l’assignatura com la importància que presenten les TIC i les TAC en la nostra societat on la importància de saber entendre-les és un punt clau per avançar en el nostre aprenentatge. Juntament amb els articles pertanyents a la part més teòrica de l’assignatura exposats al blog de la professora Alejandra Bosco, els quals han sigut molt enriquidors a l’hora de donar idees i complementar el coneixement ja aprés amb el nou coneixement, sobretot en l’àmbit educatiu, en concret en l’educació no formal. Estic segura que moltes de les diferents eines i/o recursos apresos els utilitzaré en un futur no gaire llunyà com a educadora social, encara que també en la meva vida personal.

 

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , | Envia un comentari

PRESENTACIÓ I ANÀLISI D’UNA APLICACIÓ DE LA WEB 2.0: GOOGLE DRIVE

En quant a l’anàlisi d’una aplicació de la web 2.0, m’he volgut centrar en el servei de Google Drive, el qual el trobo molt útil a l’hora de treballar amb altres persones un mateix document i que totes les idees plasmades siguin visualitzades per tots els membres col·laboratius. Primerament, ens posarem en context de com és, com funciona i quines són les fortaleses i debilitats d’aquesta aplicació.

Google Drive és un espai que Google ens proporciona en el seu núvol per emmagatzemar documents de forma gratuïta, on la seva principal característica és la integració amb la resta de serveis de Google, especialment Google Docs, i que basa la seva essència a l’entorn de treball col·laboratiu.

Drive suposa l’ampliació dels tipus de documents que es poden pujar a Google Docs i la creació d’un espai que permet gestionar i compartir tots els teus documents: les apps d’escriptori i mòbils de Google Drive.

Google ha vist en Google Drive el seu millor aliat per no quedar-se enrere al mercat del Cloud Computing. Encara així, aterra tarda en un mercat molt competitiu, amb multitud de serveis molt competents com el SkyDrive de Microsoft, el iCloud d’Apple o el mateix Dropbox, serveis que ofereixen una sèrie d’avantatges sobre les quals Google aporta pocs elements diferencials per sobrepassar a la competència en termes de qualitat.

En el Google Drive trobem algunes fortaleses i debilitats i que a continuació s’exposaran. Comencem a les fortaleses:

  • Ofereix 5GB gratuïts d’entrada i l’augment d’espai, s’associa a tarifes més assequibles que les dels seus competidors.
  • Els documents ja allotjats en Google Docs, no ocupen espai amb el que els 5GB d’emmagatzematge, són més eficients.
  • Existeix aplicació d’escriptori per a PC i per Mac amb el que els documents allotjats a la web, tenen la seva rèplica en el teu propi dispositiu.
  • Promou la integració amb els serveis de Google a través del compte únic de Gmail.
  • Permet treballar des del teu propi escriptori, guardant automàticament una còpia en el núvol que, al seu torn, tens disponible en els teus diferents dispositius i en la seva versió web.

D’altra banda, trobem algunes debilitats:

  • Encara que la interfície ha millorat, és poc intuïtiu per standard users.
  • No aporta elements diferencials pel que fa als seus competidors, alguna cosa als quals ens té molt bé acostumats Google i que aquesta vegada, no ha complert (de moment).
  • Arriba tard a un mercat molt competitiu i sense aplicació per iOs.
  • La gestió dels documents, així com el procés de compartir-los, queden relegats a la versió web.

Realitzant un anàlisi més íntim d’aquesta eina com és el Drive es podria dir que és una bona eina pel que fa a alguns aspectes. Una de les seves aplicacions dins del Drive seria el xat amb el qual pots comunicar-te amb els altres membres del document i posar en comú o discutir sobre els temes que s’estan tractant al treball a realitzar. Juntament amb el xat, trobem que totes les persones que col·laborin tenen accés a qualsevol moment i hora, encara que una desavantatge d’això és que aquests col·laboradors/es, al ser editors/es, pot eliminar el document o alguna part del mateix, és a dir, els col·laboradors/es poden editar els teus arxius. Els teus documents pots obrir-los en qualsevol ordinador, ja que el Drive no està lligat a un ordinador específic i això comporta poder sincronitzar tota la nostra informació de tots els dispositius on s’utilitza l’aplicació i accedir a ells des de qualsevol d’ells, a més de poder fer-ho des d’un altre ordinador o dispositiu mòbil des de qualsevol lloc iniciant sessió en el teu compte Google; però el problema recau en què és obligatori l’ús d’Internet. En els propis documents pots crear comentaris i respostes en els teus arxius, és a dir, pots afegir o respondre a preguntes i/o comentaris que hagin fet els altres col·laboradors/es sobre alguna part del document. Aquests arxius/documents realitzats a Google Drive pots descarregar-te’ls al teu dispositiu i treballar a partir dels diferents programes de Microsoft Office.

Si ho extrapolem a l’assignatura de Tecnologies per a l’Aprenentatge i la Comunicació, identifiquem que per a treballar diferents tasques en grup, el recurs més utilitzat i més eficaç seria aquest Google Drive, ja que es pot treballar des de casa de manera individual i compartint les diferents idees amb els teus companys/es de manera que podem estar connectats tots a la vegada i posar en comú molts aspectes. L’extrapolació pot estendre’s a qualsevol context educatiu on es pugui treballar amb Google Drive, en qualsevol assignatura sempre tenint en compte l’edat de l’alumnat; o també en àmbits d’educació no formal tant per treballar aspectes amb els altres professionals i compartir experiències o poder treballar recursos amb els teus propis usuaris, si s’escau.

Publicat dins de General | Envia un comentari

Activitat educativa a través de RECURSOS AUDIOVISUALS

COM ELABORAR EL TEU PROPI PERSONATGE AMB RECURSOS AUDIOVISUALS

Aquest treball té com a objecte el desenvolupament d’un grup d’activitats que serveixin per un tipus d’assignatura en concret, encara que poden ser aprofitades en altres matèries. Aquest grup d’activitats s’origina a partir d’un treball pràctic inicial que els alumnes hauran d’elaborar a les seves cases, el qual servirà de base per al desenvolupament d’activitats subsegüents a l’aula al llarg del curs d’acord al programa que podran articular-se en forma de sèrie. La idea és que aquesta sèrie funcioni a la classe a manera de guia primària de ruta i que serveixi per a la generació de noves activitats. Treballar específicament a la planificació d’aquesta sèrie d’activitats permet un acostament als nous sabers des de múltiples entrades ja que em sembla que l’ús exclusiu de la visualització de vídeos no garanteix la possibilitat d’adquirir els nous coneixements en tota la seva dimensió. Aquesta proposta sorgeix com a resposta a alguns interrogants capaços de generar en els estudiants la possibilitat de repensar els nous coneixements adquirits i, a partir d’ells, elaborar els seus propis productes hauria de ser el resultat de tota matèria cursada. L’intercanvi d’idees, d’experiències i de sabers en un àmbit apropiat entre els estudiants i el professor com el qual vaig poder experimentar atorguen un enriquiment difícil d’adquirir en altres circumstàncies educatives.

La idea de treballar específicament a la planificació d’aquesta sèrie d’activitats té també la finalitat de dotar al programa que es realitzarà d’una gamma més abastadora que la simple visualització de vídeos com a activitat pràctica de classe, i permet un acostament als nous sabers des de múltiples entrades.

Es treballarà fonamentalment amb tot el relacionat al procés de realització d’un producte audiovisual. Sense cap dubte és imprescindible la visualització de vídeos com una eina per apreciar i comprendre diferents estils i aproximacions a la posada en escena, al treball de càmera, a les posades de llums, al maneig dels actors, etc. No obstant això, em sembla que l’ús exclusiu de la visualització de vídeos no garanteix la possibilitat d’adquirir els nous coneixements en tota la seva dimensió. Així és com una activitat seriada pot resultar un excel·lent complement i facilitar l’accés a aquests nous coneixements.

La proposta d’activitat serà la següent, on cada alumne produirà:

  • Un registre fotogràfic d’una persona, del lloc d’aquesta persona triada, de la vista que té des del seu lloc cap al carrer i d’algunes imatges representatives del seu barri.
  • Un registre sonor del lloc on està i del carrer de l’edifici.
  • La confecció d’un plànol del lloc on es troba aquesta persona i del carrer amb ubicació geogràfica.

A partir d’aquests registres, s’articulen diferents activitats a posar en pràctica en successives etapes durant la cursada. Activitats que estan connectades amb importants conceptes i continguts del programa de la matèria: l’estètica de la imatge, l’enquadrament, la narració, la il·luminació, la narració audiovisual, la representació, el so, l’espai escènic, l’adreça d’art, la construcció del personatge i la posada en escena i el muntatge.

Des del començament queda clar que la participació de l’estudiant en aquesta activitat és central, però també ha de quedar clar que aquesta participació serà propiciada en bona mesura per l’actitud i la pràctica que presenti el docent. L’opció d’una introducció teòrica prèvia a l’activitat va a estar relacionada amb la complexitat i proximitat del contingut a treballar.

Poso d’exemple d’activitat com és “la construcció del personatge” on aquesta es pot començar a construir quelcom personatge a partir del registre visual (la vestimenta d’una persona, ja sigui d’una època determinada o un grup social dins d’aquesta època, una determinada edat; l’entorn on viu o actua aquesta persona, etc) i del registre sonor (un tipus de música, si el lloc és més o menys silenciós, el tipus de sons que s’escolten en aquest lloc, o els que provenen de l’exterior) que ja tenim. Aquests dos elements els podem treballar per separat perquè l’estudiant prengui consciència de la quantitat de material que ens brinda cadascuna d’aquestes aproximacions per després treballar-los en conjunt per veure com interactuen uns amb uns altres.

També, es poden exposar altres possibilitats per desenvolupar activitats en l’aula com:

  • Activitats entorn de l’enquadrament i el treball amb la imatge: normes de composició de la imatge, grandàries de plànol, el punt de vista, el quadre i el fora de quadre, etc.
  • Activitats entorn del so: els plànols sonors, i el disseny de so com la perspectiva, efectes, so ambiental, banda sonora, etc.

La intenció de l’activitat del registre d’imatges i sons té com a objecte partir del conegut i proper a ell, partir d’aquest univers en el més ampli sentit. Despertar l’interès mitjançant el desafiament de veure els elements quotidians de la seva vida amb altres ulls i d’escoltar-los amb altres oïdes.

Publicat dins de General | Envia un comentari

Projecte FABRICACIÓ DIGITAL

Nom del projecte

“PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR A TRAVÉS DE LA FABRICACIÓ DIGITAL”

Durada 4h (sessions d’1 hora) Lloc Aula condicionada
Tipus d’activitat Activitat d’aprenentatge i reflexió Paper del professorat Guiar l’activitat i donar suport quan sigui necessari
Objectius ·       Conèixer el llenguatge tecnològic a través d’un ús transversal de les TIC

·       Fomentar l’experimentació i el pensament crític

·       Potenciar coneixements tècnic-pràctics que envoltin la fabricació digital

·       Utilitzar la fabricació digital com a recurs instrumental en el disseny d’activitats educatives i entorns d’aprenentatge

·       Millorar el grau d’autonomia funcional, autoestima i capacitat de relació entre el participants

Desenvolupament

El programa de prevenció d’abandonament escolar pretén construir nous espais d’aprenentatge a través de projectes d’investigació, promovent un canvi en el model organitzatiu i curricular. Es treballarà a partir de la fabricació digital o fabricació assistida per ordinador, les quals permeten materialitzar un disseny d’un arxiu informàtic en un objecte físic.

Aquest programa que es realitzarà permet conèixer de primera mà alguns processos i sistemes en els que l’àmbit tecnològic constitueix un element essencial, produint prototips que permeten analitzar com ha estat dissenyat i construït un objecte, al mateix temps conèixer les parts que el formen i la seva funció, facilitant l’ús i la conservació.

A partir d’equips i materials reciclats, es realitzarà una investigació d’activitats educatives relacionades amb el disseny que permet aprendre els fonaments de disseny i la producció dels mateixos.

Material
  • Ordinadors
  • Eines per la fabricació de l’objecte físic
Avaluació Com a dinamitzadors de l’activitat serem els encarregats de realitzar l’avaluació durant la sessió amb el grup classe. Aquesta es basarà en una sèrie d’ítems i el seu grau d’assoliment.

D’altra banda, els participants explicaran com s’han sentit al finalitzar l’activitat.

Publicat dins de General | Envia un comentari

Competencias DIGITALES

En este video se visualizará como influyen las competencias digitales en mi persona y como deberían ser utilizadas en la profesionalidad como educadores/as en éste caso.

Publicat dins de General | Envia un comentari

Buenas Prácticas

Entrada 3 BLOG

 

Publicat dins de General | Envia un comentari

SCRATCH

20171107-104711

Publicat dins de General | Envia un comentari

Hola, món!

Welcome to Blogs.uab.cat. This is your first post. Edit or delete it, then start blogging!

Publicat dins de General | 1 comentari