Nivell superior de català (C2)

preparació per a l’examen CIFALC

Jul 01 2019

AA

Posted in |

22/7/2019

Després de la quarta sessió:

Avui hem fet la darrera sessió presencial del curs i (a banda de les exposicions orals pendents) hem posat en comú i treballat a fons el nou model de l’àrea 3 que us vaig passar la setmana passada. Aquí en teniu el solucionari per si, amb tantes altres solucions possibles i impossibles, alguna no us ha quedat del tot clara.

Bé, això s’ha acabat, noies i nois. Estic molt content de la vostra dedicació i espero que el curs, malgrat la brevetat, us hagi sigut útil. De dimecres a divendres us toca demostrar que sou lingüísticament competents en català (i a les meves companyes i companys i a mi, valorar-ho justament). Que hi tinguem, tots plegats, molts encerts.

* * *

15/7/2019

Després de la tercera sessió:

Benvolgudes i benvolguts,

Recordeu que dimecres s’obrirà l’aplicació per a escollir el dia i l’hora de la vostra prova oral (reserva obligatòria sense la qual no tindreu dret a examinar-vos; hi accedireu a partir del DNI i el correu electrònic utilitzats en la matrícula del curs). Compte que només estarà oberta fins al diumenge 21/7.

Avui hem treballat l’àrea 4 (l’expressió oral: monòleg i interacció preguntes/respostes). Amb els que encara no heu exposat, hem quedat que o bé me’ls enviareu per correu perquè us els valori, o bé els exposareu a classe d’aquí a vuit dies, a la darrera sessió del curs, en què hi dedicarem un parell d’hores. Per als que no us heu pogut quedar a escoltar el monòleg de la Maria, en Marc us l’ha enregistrat. Aquí el teniu.

D’altra banda, també us recordo que us he animat que practiqueu els altres casos (que proposen situacions comunicatives prou diferents, sobretot pel que fa al grau d’exposició informativa i d’argumentació).

En relació amb els textos expositius i/o descriptius, hem quedat que els treballareu a partir dels continguts de l’itinerari d’aprenentatge. Us recordo que, com a tasca obligatòria de la setmana, heu d’escollir un dels tres tipus de text que s’hi exposen (ressenya, informe proposta o correu electrònic formal) i fer-ne la tasca corresponent.

Pel que fa a la repetició de les tasques de l’àrea 2 i del text argumentatiu, aquí teniu un parell d’enunciats més perquè pugueu continuar practicant l’expressió escrita.

També hem quedat que, per a completar la preparació col·lectiva de l’àrea 3 (coneixements gramaticals i lèxics), els tres exercicis del viqui continuen oberts.

Finalment, us deixo l’últim model d’àrea 3 perquè el pugueu preparar abans de dilluns vinent, que el resoldrem conjuntament. Dediqueu-hi 45-60 minuts. A veure si ja hi supereu els 45/50 encerts!

Molts ànims per a l’última setmana!

* * *

8/7/2019

Després de la segona sessió:

A l’inici de la sessió d’avui us he insistit que, per tal de millorar l’exercici de resposta triple de l’àrea 3 (coneixements gramaticals), intenteu elaborar frases en què cadascuna de les tres opcions de cada ítem tingui un ús correcte. Ho podeu anar fent fins al final del curs; jo ho aniré validant. D’altra banda, també us he recordat que podeu anar seguint la programació de treball amb els dossiers que s’estableix a l’itinerari d’aprenentatge de gramàtica (ortografia i morfosintaxi) i al de lèxic (que no hem tingut temps de presentar i que conté una proposta de treball fins al final del curs per afavorir els exercicis 2, 3 i 4 de l’àrea 3). Per ajudar a millorar els resultats d’aquesta àrea, també us proposo dos exercicis més: a) que recolliu i documenteu les frases fetes que se us presentin en la vostra quotidianitat (i les deseu al viqui de treball col·laboratiu) i b) que elaboreu un exercici d’omplir buits (15, 20 o 25) a partir d’un text que estigueu llegint (de divulgació, periodístic o literari); envieu-me’l i el penjaré (revisat) perquè tothom se’n pugui aprofitar (a la tercera sessió hi insistirem). Perquè veieu com és d’habitual l’ús de frases fetes en el periodisme, aquí teniu un text construït exclusivament amb frases fetes (n’hi ha més de 40 i el repte és escriure un text que signifiqui el mateix però sense usar-ne cap, de frase feta).

A la segona part de la sessió, hem treballat conjuntament els textos argumentatius (l’article d’opinió i l’editorial). Reviseu amb atenció l’itinerari d’aprenentatge de l’article d’opinió. Hi trobareu una explicació exhaustiva de les seves característiques principals, que hem identificat i esbossat a classe (perspectiva particular de l’autoria, defensa argumentada de l’opinió que es vol transmetre, llibertat estructural, voluntat de persuadir el lector…). Un cop finalitzat l’itinerari proveu d’aplicar els aprenentatges en aquesta tasca obligatòria (o bé, en el tema de les siameses que hem treballat a classe, si us agrada més). Envieu-me-la també, sisplau, abans de la tercera sessió.

Finalment, també hem planificat com treballarem l’àrea 4 (prova oral) a les properes sessions:

15/7: Rocío (1), Sara (2), Meritxell (4), Maria (5), Sergi (1), Òscar (2), Annamaria (3), Ainoa (5)

22/7: Marc (1), Anna (2), Assumpta (3), Marta (4), Lluís (3).

Apa, bona feina i bona setmana!

* * *

1/7/2019

Després de la intensa i tòrrida primera sessió:

Benvolgudes i benvolguts,

Ja hem arrencat la formació exprés per a la convocatòria extraordinària de juliol (penseu a començar familiaritzant-vos amb el blog) i hem fet un èmfasi especial en els dos aspectes que la caracteritzen: la finalitat de l’aprenentatge (les característiques de l’examen CIFALC) i la modalitat formativa (la semipresencialitat).

Hem presentat el model d’examen (les quatre àrees i les característiques principals de cadascuna i com les prepararem) i hem fet també la presentació, molt ràpidament, de l’itinerari de gramàtica.

A continuació hem començat a treballar conjuntament l’àrea 2 (comprensió oral i expressió escrita), concretament la tasca de síntesi i transformació d’un text oral (reviseu amb atenció els criteris d’avaluació en què es basarà l’avaluació del tribunal). Ens hem centrat en l’elaboració d’una crònica per a un monogràfic d’un blog divulgatiu a partir d’un discurs de recepció d’un guardó, mitjançant la valoració d’un model de crònica. Si algú acaba la crònica i me la vol enviar, la hi revisaré.

Deures:

– Us he proposat de fer una autoavaluació de l’àrea 3 (coneixements gramaticals) del model de prova. Dediqueu-hi 1 hora, aproximadament, feu-ne la comprovació amb el model de correcció i envieu-me’n el resultat per correu. Un cop feta, revisada i reflexionada aquesta avaluació inicial cal que comenceu a treballar amb l’itinerari de gramàtica.

– Hem quedat que, abans de la segona sessió i després d’haver treballat l’itinerari d’aprenentatge de síntesi i transformació d’un text oral, cal que m’envieu en un fitxer adjunt a un correu (amb l’assumpte cognom_àrea 2), aquesta nova tasca de síntesi i transformació d’un text oral (a partir d’aquest àudio).

– Finalment, recordeu que heu de  presentar-vos en aquest viqui, en el qual practicarem l’aprenentatge col·laboratiu, a partir dels exercicis col·lectius que us hi aniré presentant.

Ànims i fins a la segona sessió, el 8 de juliol. No dubteu a consultar-me (a través del correu sdlaab@gmail.com) qualsevol aspecte que no tingueu clar.

 

* * *

 

1/7/2019

Salutació:

Benvingudes i benvinguts,

Em dic Andreu Ayats i faré la tutorització del grup dels dilluns a la tarda en la preparació per a la convocatòria extraordinària de l’examen CIFALC de nivell superior de català (C2) d’aquest mes de juliol.

Des d’aquest espai podreu accedir al seguiment detallat de les quatre sessions de la formació (informacions rellevants, propostes d’activitat, etc.)

La relació particular amb cada alumne (incidències, tramesa d’activitats i resolució de dubtes) la canalitzarem a través del correu sdlaab@gmail.com.

Des d’aquest viqui, compartirem lliurement el procés d’aprenentatge i preparació per a la prova CIFALC (nivell C2 de català).

Som-hi!