L’estrès laboral representa un risc a la salut (II)

L’altre dia parlàvem de com l’estrès laboral por afectar la salut dels treballadors. Avui seguim amb aquest tema i ens fixarem en un altre cas.

L’estrès porta a una resposta inflamatòria del cos, que pot arribar a desencadenar malalties cardiovasculars.  Així ho han afirmat els científics del Helmholtz Zentrum München després de fer un estudi sobre el cervell que s’ha publicat a diferents revistes com Behavior and Immunity i Medicina Psicosomàtica, i del qual s’ha fet ressò Sciencedaily.

Per aquesta investigació es van observar 950 persones durant un període llarg de temps. La feina va ser feta per la doctora Rebecca Emeny, que formava part del Grup de Treball de Salut Mental, dirigit pel professor Karl-Heinz Ladwig del Helmholtz Zentrum München (HMGU). Als individus que formaven part de la mostra se’ls va fer un qüestionari sobre estrès psicològic a la feina i també es van mesurar les concentracions dels biomarcadors inflamatoris en la sang.

Els resultats van mostrar que els treballadors sans que van ser exposats a estrès a la feina mostraven elevats paràmetres inflamatoris de forma significativa i s’exposaven a un doble risc de contraure malalties cardiovasculars. Més de la meitat dels participants de l’estudi van afirmar que havien experimentat tensió psicològica i estrès a la feina.

estres_laboral“Els científics van trobar una clara associació entre l’aparició de l’estrès i les elevades concentracions de CRP (proteïna C reactiva), que és un marcador inflamatori, pel que van ser capaços de demostrar una reacció inflamatòria en el cos relacionada amb l’estrès”, informa l’article.

D’altra banda, l’estrès laboral va conduir a altres efectes psicològics nocius, com ara depressió i  trastorns del son, així com a conductes poc saludables com, per exemple, la inactivitat física. Fer esport de forma regular, durant almenys una hora per setmana, va reduir significativament l’activitat inflamatòria.

En la seva anàlisi, els científics de la HMGU han fet una contribució substancial a una comprensió més profunda de les respostes relacionades amb l’estrès en el cos. “Els coneixements obtinguts d’aquest estudi constitueixen importants punts de partida per a la recerca de mesures preventives que protegeixin contra les malalties relacionades amb l’estrès com la malaltia coronària del cor” diu el Dr Emeny, primer autor de l’estudi.

Els factors ambientals i d’estil de vida juguen un paper important en el desenvolupament de malalties comunes a Alemanya, com ara les malalties cardiovasculars i la diabetis. L’objectiu de la Helmholtz de Munic és desenvolupar nous enfocaments per a la diagnosi, la teràpia i la prevenció de les malalties més comunes.

Fotografia per: sevtia.com.mx