Els trastorns de l’oïda, una de les principals malalties laborals

A l’entorn laboral hi trobem factors intrínsecs i factors extrínsecs que influeixen en el nostre rendiment. De vegades, alguns factors extrínsecs, com és el cas del soroll, poden afectar negativament la nostra salut, i poden generar-nos hipoacúsia.

La hipoacúsia és la pèrdua de la funció auditiva parcial, induïda per un excés de soroll, i és el problema de salut ocupacional més freqüent a varis països, segons investigacions de la Universitat Autònoma Metropolitana de Mèxic (UAM), de les que s’ha fet ressò el diari mexicà El Siglo de Torreón.

oidaEl professor i investigador Mariano Noriega Elio, del Departament d’Atenció a la Salut de la UAM, i Maria de Lourdes García Guillén, cap de la Clínica de la MPOC (Malaltia Pulmonar Obstructiva Crònica) de l‘Institut Nacional de Malalties Respiratòries, donen suport a aquesta afirmació i l’han exposat en un llibre: Una epidemia silenciosa; enfermedades respiratorias adquiridas en el Trabajo. Investigación, prevención y manejo.

Els investigadors d’aquesta universitat mexicana sostenen que el soroll consisteix en un so molest i no desitjat que interfereix amb el descans, la son, la feina i que lesiona tant físicament com psicològica la persona treballadora. Per a mesurar el risc en el lloc de treball, l’article afirma que s’han de tenir en compte els decibels, la intensitat del soroll. Els llocs on han trobat que hi ha un nivell més alt és als laboratoris -10 decibels (dB)-, les zones rurals -30 dB-, els carrers transitats -80 dB-, els tallers de metall o els concerts musicals -110 dB-,  fins al punt més alt que seria el soroll d’un avió enlairant-se -140 dB- que produeix dolor agut a les persones.

Els treballadors que estan en més risc de contraure trastorns de l’oïda són en general homes, que treballen com a peons de càrrega en la industria manufacturera, miners, operadors de maquinaria, soldadors, electricistes d’obres…

Els símptomes que es manifesten poden ser brunzits, dificultat per escoltar, vertigen o otàlgia (mal d’orella). Però per a fer un diagnòstic correcte és essencial, segons afirma l’article, conèixer l’historial del pacient: el seu entorn laboral, els antecedents familiars, les possibles alteracions en la veu i el llenguatge, els símptomes que han aparegut i com ho han fet, si de forma aguda, progressiva o recurrent. La sordesa professional es cataloga com una malaltia incurable i, segons l’article, la única mesura eficaç per evitar-la és “la prevenció mitjançant mesures d’higiene i ambientals, que en relació amb l’origen del soroll evitin o disminueixin el seu impacte en els llocs laborals.”