Els efectes del sedentarisme durant la infància

La pràctica d’activitat física, com ja hem esmentat altres vegades, pot ser molt beneficiosa per a la nostra salut, però les millores que aporta no es poden gaudir si el que fem és fer vida sedentària. Ara bé, no totes les activitats sedentàries actuen de la mateixa manera sobre el nostre cos.

Un article del diari online The Star esmenta que hi ha activitats sedentàries més desaconsellable que altres, sobretot durant la infantesa. Pel que fa al risc de malalties del cor entre els nens, passar moltes hores davant la pantalla de la Televisó, de l’ordinador o jugant a vídeojocs és pitjor que fer altres activitats sedentàries com ara  la lectura d’un llibre. Aquesta informació ha estat publicada en un estudi canadenc.

sedentarismo_infantilAquest estudi ha estat elaborat pel grup d’investigació PRODIGY.  Entre els membres de PRODIGY hi ha investigadors de la Universitat d’Ottawa, de la Universitat de Montréal, de la Universitat Concòrdia, de l’Université Laval i de la Universitat McGill.

L’equip d’investigació va estudiar una mostra de 500 nens de raça caucàsica entre d’entre vuit i deu anys, que tinguessin com a mínim un dels pares biològics obesos.

Els participants van fer servir acceleròmetres dissenyats per mesurar de forma precisa els nivells d’activitat física realitzats durant una setmana. El temps diari utilitzat per a fer-ne, va ser registrat durant set dies, i la ingesta d’aliments es va registrar durant un dia de cap de setmana i dos dies durant la setmana, segons les paraules de Jean-Philippe Chaput, investigador principal de la Universitat d’Ottawa i investigador a l’Hospital de Nens de l’Institut de Recerca d’Ontario.

Els resultats van mostrar una associació negativa entre el temps dedicat a qualsevol pantalla i la salut del cor dels nens. “L’estudi va trobar que el temps de pantalla es va relacionar amb els nivells més baixos de lipoproteïnes d’alta densitat (HDL) – conegut com el colesterol “bo” – que sembla ajudar a protegir contra malalties del cor” afirma l’article. Aquest fet té una explicació lògica; “Sabem que quan ens involucrem en el temps de pantalla, mengem més. Així que aquest excés de consum de calories amb el temps de pantalla és probablement una explicació clau aquí […] El fet de menjar més quan ens involucrem en temps de la pantalla pot causar problemes de salut en el futur” afirma Chaput. En canvi, altres activitats sedentàries com ara la lectura no són tan contraproduents perquè mentre es llegeix no se  sol menjar res.

Els investigadors van trobar que un 40% per cent dels nens van complir amb les directrius d’ús del temps de pantalla, que recomanava dues hores o menys de temps de pantalla al dia. La investigació va mostrar que els nens que excedien aquest límit de 2 hores diàries consumien més calories que no pas el que complien amb les directrius del programa.

Es recomana també que els nens i els joves facin com a mínim una hora d’activitat d’intensitat moderada al dia. Caminar ràpid, patinar, anar en bicicleta son alguns exemples d’activitats aeròbiques moderades. D’altra banda, practicar futbol o bàsquet són exemples d’activitat física intensa.

Fotografia per: reportajes.org