Fer activitat física ajuda a mantenir-nos sans a nivell físic i mental

Segons l’article “Why the object of exercise is not just a physical one: Regular exercise lowers depression risk by up to 30 per cent” del diari anglès The Independent, la pràctica d’activitat física redueix fins a un 30% el risc de patir una depressió.

ejercicio-fisicoAquest mes s’ha celebrat la Setmana de Conscienciació de la Salut Mental i amb motiu d’això la Fundació de Salut Mental del Regne Unit ha publicat un informe. Segons aquest, amb tan sols 10 minuts d’activitat física suau diària, com pot ser caminar a pas lleuger, n’hi hauria prou per a què el nostre estat emocional millorés.

“La participació en l’activitat física regular pot tant augmentar l’autoestima com reduir l’estrès i l’ansietat. I pot actuar com a prevenció i tractament de diverses malalties mentals com la depressió i l’ansietat”.
Segons l’article, les persones que fan exercici de forma regular tenen entre un 20 i un 30% menys de probabilitat de patir depressió o demència.

L’informe recomana l’ús de l’activitat física per a “regular l’estat d’ànim durant el dia” en base a que “la gent ha de triar un tipus d’activitat física basant-se en què els agrada fer”.

Però adverteix que al Regne Unit la majoria de les persones no estan ni molt menys fent prou exercici, tan sols un 40% dels homes i un 28% de les dones n’arriba a fer les dues hores i mitja a la setmana recomanades per l’Institut Nacional de Salut (NHI).

La importància de l’activitat física a les escoles

En una entrada anterior vam parlar de la importància de l’assignatura d’Educació física a les escoles (**link) i de que molts nens i nenes és l’únic exercici físic que fan durant el dia. La realitat, a nivell de tot l’estat espanyol, no és gaire engrescadora però sembla que el problema es reprodueix en altres països com ara els Estats Units.

nCXFQUaQue el problema és d’abast internacional queda clar perquè l’Institut de Medicina dels Estats Units ha hagut de recalcar la importància d’aquesta assignatura dins l’horari escolar, segons publica el Washington Post en el seu article “Physical education should be a “core” subject: Institute of Medicine” (**link). L’articulista afirma que l’Educació física hauria de tenir més importància i ser considerada tan important com les Matemàtiques o la Llengua.

“L’educació física a l’escola és l’única oportunitat per molts dels estudiants en edat escolar per accedir als beneficis que aporta la pràctica d’activitat física i l’única matèria escolar que brinda la informació que permet assegurar que els alumnes adquireixin els coneixements, les habilitats i la motivació per integrar hàbits saludables de per vida.”

Un estudi fet per l’Institut de Medicina dels Estats Units conclou que les escoles haurien de proveir un mínim de 60 minuts d’activitat física diària als seus estudiants; i de forma més específica una mitjana de 30 minuts al dia per a estudiants de primària i uns 45 minuts al dia per als estudiants d’institut.
Tornant a Espanya, hi ha un estudi, que ha estat elaborat per la Fundación Thao (**link), i que va agafar una mostra de 38.008 nens i nenes, entre 3 i 12 anys, de 75 pobles diferents. Els resultats van mostrar que els nivells de sobrepès eren del 21,7% i del 8,3% en obesitat.

La mateixa fundació ha fet també un estudi de seguiment del que havia fet anys enrere amb més de 20.000 nens i nenes; després de 4 anys ha tornat a investigar una mostra de 6.697 que van participar en l’anterior. Els resultats mostren que en aquests 4 anys l’increment del sobrepès i de l’obesitat ha estat de 0,9% i del 0,1% respectivament.

Les persones físicament actives tenen un 50% menys de risc de ser diabètiques

Fomentar la pràctica esportiva és una tasca que fan tant centres esportius com òrgans administratius del govern, perquè és una activitat que afavoreix la millora de la qualitat de vida dels ciutadans i de les ciutadanes. Però malgrat que qui més qui menys és conscient dels beneficis que comporta la seva pràctica, encara hi ha gent que no està convençuda d’adaptar-la al seu ritme de vida. Hem estat parlant de com la pràctica d’esport redueix el risc de contraure un tipus de càncer, avui parlarem d’un altre avantatge que comporta, també redueix el risc de tenir diabetis.

running - copiaSegons informa el diari peruà Andina en el seu article Personas activas tienen hasta 50% menos riesgo de diabetis que sedentarias, la pràctica d’activitat física redueix en un 50% les possibilitats de tenir diabetis en les persones actives. L’article afirma que fent només 30 minuts d’activitat física, que no ha de ser gaire intensa, ja reduiria fins a un 40%  aquest risc en persones adultes.

D’altra banda, segons un altre article El ejercicio físico no es un problema para las persones con diabetes distribuït per Europa Press, les persones amb diabetis no han de deixar de fer activitat física, perquè això els pot comportar altres problemes com ara mala circulació i obesitat.

L’article es fa ressò d’una atleta amb diabetis que està corrent la carrera “4 deserts”. Es tracta de Beatriz García que té diabetis des dels 10 anys i que s’ha d’injectar dos tipus d’insulina cada dia. Ella ja ha completat la primera de les 4 proves que es feia al desert d’Ataxama (Xile), va quedar entre les 12 primeres noies i es disposa a superar la següent prova que es farà al desert del Gobi, a la Xina.

Per acabar amb el tema, segons l’article de Infodiabético La alimentación mediterrània ayuda a prevenir la diabetes 2 l’exercici millora la sensibilitat a la insulina i fa que s’incrementi la captació de glucosa per part del múscul.