La nova piràmide de la Dieta Mediterrània

La piràmide de la Dieta Mediterrània s’ha adaptat a l’estil de vida actual per iniciativa de la Fundació Dieta Mediterrània, que així ho explica en aquest article. La piràmide segueix la mateixa pauta que abans, però s’hi afegeixen indicacions d’ordre cultural i social lligades a l’estil de vida mediterrani. No es tracta només de donar prioritat a un tipus d’aliments, sinó a la manera de seleccionar-los, cuinar-los i consumir-los, de la mateixa manera que cal tenir en compte la seva composició i les racions recomanades.

piramide

Pel que fa al dia a dia, els àpats principals no poden prescindir de tres elements bàsics: cereals, verdures i fruites. Tampoc hi poden faltar els productes lactis, preferentment en forma de iogurt i en petites proporcions, ni l’oli d’oliva, que hauria de ser la principal font de greixos per la seva qualitat nutricional. D’altra banda, és important garantir al cos una bona hidratació i aportar-li entre 1,5 i 2 litres d’aigua al dia, mentre que en el cas dels vins i altres begudes fermentades, es recomana un consum moderat en aquelles persones que en puguin prendre (una copa al dia). Per acabar, els fruits secs i altres llavors són una bona fons de greixos saludables, proteïnes, vitamines, minerals i fibra, així que poden ser un bo aperitiu.

Setmanalment, és important consumir tant proteïnes d’origen animal com d’origen vegetal. El peix (dues o més racions), la carn magra (dues racions) i els ous (2-4 racions) són fonts de proteïna d’origen animal d’alta qualitat, mentre que la carn roja i la carn processada s’haurien de reduir tant en quantitat com en freqüència. Els llegums combinats amb els cereals i les patates són la font de proteïnes d’origen vegetal. Finalment, només de manera ocasional, podem prendre els aliments de la cúspide de la piràmide, que són els dolços i s’han de consumir només en ocasions especials.

Pel que fa a la incorporació d’elements culturals i de l’estil de vida a la nova piràmide, la seva adopció és necessària per obtenir els beneficis de la Dieta Mediterrània. Per exemple, tenint en compte l’estil de vida sedentari que caracteritza les societats urbanes actuals, s’imposen baixes necessitats energètiques i es necessita moderació a l’hora de menjar, al mateix temps que cal fomentar la pràctica regular d’activitat física moderada i descansar adequadament per mantenir un estil de vida saludable i equilibrat. A més, cal tenir en compte l’estacionalitat dels aliments i respectar el medi ambient i els paisatges mediterranis dels que podem gaudir fent exercici a l’aire lliure. Per acabar, s’hauria de dedicar temps a cuinar i preparar els aliments de manera relaxada i divertida per tal que esdevingués una activitat per fer en família, amb els amics o la parella, ja que la socialització i la convivència potencien el valor social i cultural del menjar: el fet de cuinar i asseure’s al voltant d’una taula en companyia proporciona un sentit de comunitat.

Deixa un comentari