Quan és millor entrenar-se?

T’has preguntat alguna vegada quina deu ser la millor hora per a entrenar-se per tal de ser eficaç a l’hora d’aconseguir els teus objectius? Potser has provat diverses combinacions i durant una temporada has arribat a adoptar rutines que no t’acabaven d’anar bé. La veritat és que no hi ha una millor hora vàlida per a tothom per a entrenar-se. En el fons cada persona té unes característiques pròpies i uns objectius diferents en funció d’aquestes i, per tant, difícilment podríem seguir tots un mateix esquema. L’activitat física ens aporta beneficis a qualsevol hora del dia, però hem d’aprendre a escollir quin és el millor moment en el nostre cas. Vols saber quins són aquests beneficis?

Si estàs interessat en conèixer els beneficis concrets de cadascun dels moments del dia, el tipus d’activitat que és millor realitzar i el que és millor evitar, pots llegir la resta de l’article de Margarita Puig a La Vanguàrdia o el resum que et fem aquí tot seguit. No dubtis en adaptar les teves característiques i els teus objectius a la pràctica d’activitat física i, quan esbrinis quina és la millor hora del dia per a tu, vine al SAF!

A primera hora

Ens proporciona un efecte revitalitzant perquè segreguem endorfines. Fer exercici accelera el metabolisme basal (consum mínim d’energia que necessita l’organisme per a viure). Amb això s’augmenta la despesa calòrica en repòs. Per tant, fer exercici a primera hora té com a conseqüència una major despesa energètica durant la resta del dia, ja que quan el cos intenta restablir l’equilibri intern després d’una “agressió” (agressió entesa com a entrenament), aquest consumirà més. En tot cas, el metabolisme basal l’incrementem amb la regularitat en l’exercici físic a qualsevol hora del dia. Fer esport ha de ser un hàbit. I també aprofitar qualsevol hora del dia per a moure’ns, independentment de l’hora en què ho fem.

Algunes persones aprofiten el matí per a entrenar-se i saltar-se el primer àpat del dia. Entrenen en dejú i creuen que això les ajudarà a baixar de pes més ràpid. S’equivoquen. El conegut “efecte rebot” per desnodrir-se i, en alguns casos, deshidratar-se no només es produeix després d’un període “x” sense alimentar-se com cal. També passa quan ens saltem un àpat el mateix dia i mengem molt en el següent. Si deixes el cos sense energia, l’organisme n’agafarà més dels aliments la pròxima vegada que mengis, per si el tornes a deixar sense.

A mig matí

Poca gent pot fer-ho a mig matí per temes laborals. Els que poden gaudir d’aquest horari, perfecte. El cos estarà en funcionament des d’unes hores abans.

Al migdia

És un bon moment per a les persones que s’aixequen d’hora per a treballar i a la tarda s’han d’ocupar d’atendre els seus fills i la família.

A la tarda

Els nivells de testosterona augmenten a la tarda. Per això, a més de la relació entre testosterona i acceleració del metabolisme basal, també estem més actius, més desperts i amb més ganes de “canya”. Moltes persones s’entrenen a les 7 del vespre. També és l’hora en què els gimnasos són més plens. Potser és un bon moment per a fer entrenaments d’intensitat més elevada a l’aire lliure, també a l’hivern si el clima ho permet.

A la nit

És un moment màgic per a entrenar-se, sobretot si ho fem a l’aire lliure. Tot i així, no podem oblidar roba que ens abrigui, especialment si és hivern, i portar amb nosaltres un lot, si ens entrenem a l’exterior. Cal destacar també que si practiquem un esport que ens causa emocions fortes i, a més, és d’alta intensitat, hem de tenir en compte que necessitarem un període de desactivació abans de poder anar-nos-en al llit. Hem de recordar que si fem exercici a la nit a intensitats altes i amb emocions fortes ens costarà més temps relaxar-nos i dormir.