Actualment l’ús de la robòtica en els diferents camps i àmbits està prenent força. Concretament en el camp de l’educació s’incideix en la possibilitat d’utilitzar la robótica com un recurs didàctic integrat en el cúrriculum de les diferents etapes formatives.

L’utilització de robots a l’aula pot servir com un fil conductor transversal per l’aplicació de diverses matèries i és una eina per treballar l’aprenentatge mitjançant projectes senzills i de manera diferent i lúdica.

Segons García (2015) la robótica educativa es basa en quatre pràctiques; imaginar, disenyar, construir i programar. Conformen un conglomerat d’accions i activitats que potencien aprenentatges no compartits. És un procés d’aprenentatge que trascendeix les particularitats d’aquells estudiants que es perfilen cap a la programació o les tecnologies.  És important el desenvolupament del pensament computacional en el marc d’una educació generalitzada perquè entenem que el treball amb robòtica et propicia una visió crítica.  La robótica presenta un gran potencial de transmissió educativa com poden ser;

  • Aprendre jugant, sent part activa del propi procés d’aprenentatge.
  • No caure en la monotonia i fomentant la motivació en l’aprenentatge
  • Desenvolupament de competències i habilitats per resoldre reptes, col·laborar, deliberar, consensuar, treballar la capacitat de decisió, lideratge, l’assaig-error, l’empatia, l’emprenedoria.

Hi ha diferents tipus de robòtica que poden servir per desenvolupar diferents tipus de competències. Des de la més senzilla, fins a aparells que tenen més grau de complicació i que prentenen treballar competències en nivells més alts.

Avui a classe hem vist de tres tipus.

 

 

El primer és un robot infantil programable. L’hem estat provant i funciona programant els moviments que vols que faci l’abella i després donant-li al “OK”. Seguidament els farà.

El cotxe servia per dibuixar, posant-li el llapis al mig. Aquest es programa per l’ordinador. Tot seguit hem anat a la sala d’ordinadors a provar els robots que ja funcionen amb un programari com el de l’Scratch.

Aquest es diu MBot. Té molts sensors amb els quals treballar i és molt interessant perquè podies programar-ho en funció de si et posaves d’avant que s’aturés, si posaves la mà a sobre, es movia… Canviava els colors si t’apropes. Tot això ho pots modificar tu al teu gust i en funció de les teves necessitats.

No ha sigut complicat utilitzar-ho i com ja coneixiem el programari d’Scratch, ha sigut molt fàcil entrar al món de la robòtica.

Per a que pogueu fer-vos una idea de com funciona aquí deixo dos vídeos molt interessants sobre aquest recurs:

https://www.youtube.com/watch?v=0ElxYhbDQdM

http://https://www.youtube.com/watch?v=pP30DhiAFPg

BIBLIOGRAFIA

García, J. M. (2015). Robótica Educativa. La programación como proceso. RED. Revista de Educación a Distancia, 46, 8, pp 1-10